22.12.2024

Na návšteve v strediskách: Králiky

Najväčšiu investíciu v prímestskom lyžiarskom stredisku môžeme datovať do roku 2009. V územnom pláne sú zapracované ďalšie tri sedačkové lanovky ako i jedna kabínková.

Malé lyžiarske stredisko na Králikoch sa do širšej pozornosti lyžiarov zapísalo v roku 2009 po vybudovaní odpojiteľnej 4-sedačkovej lanovky Doppelmayr. Ešte predtým v roku 2008 v stredisku postavili nový vlek s kotvovými navijacími závesmi pre dve osoby.

Veľká investícia z pred desiatich rokov súvisí so vstupom nového investora do spoločnosti prevádzkujúcej stredisko – Slavomíra Hatinu, ktorý predtým pôsobil v spoločnosti Slovnaft, ako i jeho syna Branislava Hatinu.

„Návštevnosť lyžiarskeho areálu v uplynulých rokoch sa vyvíjala v podstate s očakavaniami, čo sa týka možností v danej lokalite. Limituje nás malé množstvo ubytovacích kapacít a nie celkom bezproblémový prístup do strediska z hľadiska náročnosti cesty, ktorá je jedna z najstrmších na Slovensku. Určite by sme uvítali väčšie množstvo lyžiarov najmä cez týždeň,“ hovorí Andrej Klačan, vedúci lyžiarskeho strediska Ski Králiky.

„Postaviť 4-miestnu lanovú dráhu na charakter našej zjazdovky a klientelu, ktorou sú najmä rodiny z malými deťmi a začínajúci lyžiari, bolo asi to najlepšie, čo sa mohlo pre túto lokalitu v danom čase spraviť. Škoda akurát, že v dobe vybavovania stavebného povolenia sa nám z rôznych dôvodov nepodarilo zrealizovať lanovú dráhu v zamýšľanej dĺžke a prevýšení, lanovka mala byť dlhšia a s možnosťou ďalších zjazdových tratí,“ hovorí Klačan.

Napriek blízkosti obce Králiky patrí stredisko integrálne do katastrálneho územia mesta Banská Bystrica. V územnom pláne banskobystrickej aglomerácie je vyhradený priestor pre ďalšiu rekreačno-športovú výstavbu v priestore medzi Králikami a Skalkou. Konkrétne ide o kabínkovú lanovku, tri sedačkové lanovky, šesť lyžiarskych vlekov a zjazdové trate.

„Zapracovanie týchto zmien do územného plánu z väčšej časti iniciovali ešte okolo roku 2000 pôvodní majitelia a na ich objednávku bola spracovaná aj štúdia tejto lokality. V podstate súčasná podoba strediska je viac menej jednou etapou plánovanej výstavby,“ upresňuje Klačan.

Jedna z lanových dráh by podľa spomínanej štúdie viedla z priestora dojazdu skokanských mostíkov na Králikoch do Bystrického sedla, druhá by mala hornú stanicu priamo na Skalke pri rozhlasovom vysielači Suchá hora.

Podľa Klačana má spoločnosť Ski Lift záujem o rozšírenie strediska smerom na Skalku. „Vytvoril by sa tak komplex, ktorý by bol určite zaujímavý pre mestá a lokalitu Kremnica – Banská Bystrica, nakoľko by prepojil veľmi zaujímavé mestá, čo sa týka histórie a samozrejme aj ich súčasnosti. Aglomerácia Kremnica – Banská Bystrica by určite bola veľmi navštevovaná, nakoľko by sa stredisko otvorilo pre širokú verejnosť aj v letných mesiacoch,“ hovorí Klačan.

Realizácia prepojenia na Skalku by si vyžiadala rozsiahle finančné prostriedky, ktoré by musel zabezpečiť existujúci investor alebo ďalší, noví investori.

„Sú nejaké náznaky spolupráce s inými subjektami, ale je to stále otvorené. V zahraničí do takejto lokality v blízkosti mesta automaticky vstupuje ako hlavný partner mesto, pre ktoré je to svojím spôsobom najväčšia vizitka a samozrejme prestíž. Určite najväčší prínos by mali obyvatelia mesta či už lyžiari, cyklisti, turisti, bežkári a samozrejme aj noví návštevníci mesta ako možno nie bežnú atrakciu,“ uzatvára Klačan.

--

Dátum návštevy v stredisku 6. januára 2018.

Fotogaléria z návštevy je k dispozícii pod článkom.

Matej Petőcz - lanovky.sk
11.05.2019

Na návšteve v strediskách
Matej Petőcz - LANOVKY.sk 2015-2023

V rokoch 2015-2023 sme navštívili na lyžiach všetky lyžiarske strediská s lanovkami na Slovensku, spolu ide o 31 horských stredísk v štyroch samosprávnych krajoch.