17.05.2024

Jasná - nová 6-sedačková lanovka

V oblasti zimného cestovného ruchu zaznamenalo v tomto roku najvýznamnejšiu investíciu lyžiarske stredisko Jasná v Nízkych Tatrách. Do výstavby novej šesťsedačkovej lanovky investovala spoločnosť Jasná, a.s., 200 mil. Sk. V stredisku Jasná pribudli aj dva nové vleky. Ďalších 50 mil. Sk predstavovali vyvolané investície. "Celkovo sme za takmer dva roky investovali v Jasnej už 500 mil. Sk," uviedol Tomáš Petr zo spoločnosti Jasná. Prioritou pre Jasnú je prepojenie južnej a severnej strany Chopku. Spoločnosť to chce dosiahnuť výstavbou novej osemsedačkovej lanovky z južnej strany Chopku už v budúcom roku. Zámerom spoločnosti Jasná, a.s., je počas nasledujúcich rokov vybudovať v Jasnej národného lyžiarske centrum.
Podľa údajov záujmového združenia prevádzkovateľov vlekov a lanoviek Lavex, sa v zimných strediskách na Slovensku investovalo do technického zasnežovania v tomto roku vyše 100 mil. Sk, do snežných pásových vozidiel na úpravu tratí ďalších 40 mil. Sk a do výstavby nových lyžiarskych vlekov, najmä pre deti, ďalších 25 mil. Sk. Do rozvoja strediska Donovaly investovali vlastníci 50 mil. Sk. Investíciami do stredísk zimného cestovného ruchu v predchádzajúcich rokoch sa počet stredísk s technickým zasnežovaním zvýšil už na 80. Podľa predsedu Lavexu Jána Gavaliera vysoké investície ako aj zvýšenie dane z pridanej hodnoty a cien energií ovplyvnia aj ceny lyžiarskych lístkov. V nadchádzajúcej zimnej lyžiarskej sezóne vzrastú ceny lyžiarskych lístkov o 10 až 15 %.
Spoločnosť Jasná Nízke Tatry, a.s., ktorá poskytuje ubytovacie, reštauračné a pohostinské služby a prevádzkuje lyžiarske vleky a lanovky, vykázala za prvých šesť mesiacov tohto roku zisk pred zdanením 34,8 mil. Sk, čo predstavuje medziročný nárast o 5,2 %. Prevádzkový zisk 36,7 mil. Sk korigovala strata z finančných operácií 2,3 mil. Sk. Tržby za predaj tovaru evidovala firma k ultimu júna v objeme 30,9 mil. Sk, zatiaľ čo náklady na predaný tovar dosiahli 13,3 mil. Sk. Výroba a predaj služieb medziročne vzrástli o 56,2 % a k 30. júnu presiahli 143,4 mil. Sk. Výrobná spotreba vzrástla o 32 mil. Sk na 56,1 mil. Sk. Vyplýva to z údajov zverejnených spoločnosťou.