23.08.2019 DNES PREMÁVA V SR 25 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Plejsy v hlavnej sezóne
650-metrov dlhá Tatrapoma H-60 a horná stanica lanovky /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Jedným zo slovenských stredísk, ktoré začali zimnú sezónu v posledný predvianočný víkend 2007, je aj Relax Center Plejsy. Spadá pod mesto Krompachy, od ktorého centra je vzdialené len 1.5 km. V tomto kraji ide zatiaľ bez pochýb o najznámejší lyžiarsky areál, dôkazom čoho istý čas bolo aj členstvo v projekte Slovakia Ski region. V praxi to znamenalo, že lyžiari dostávali ku každému 4- a viacdňovému skipassu kupón, ktorý 1 deň počas doby platnosti lístka sa dalo využiť v inom zo 6 ďalších stredísk a tak si zalyžovať napríklad na Martinských holiach, ale aj na Veľkej Rači, Vrátnej alebo na svahoch 1. Tatranskej. V prvý piatok roku 2008 sme boli preskúmať, aká je situácia na Plejsoch, ktoré sú už teda nielen Východniarom dobre známe.

Hotel Plejsy s kapacitou 148 lôžok /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Vzhľadom na poveternostné podmienky sme si v spomínaný deň určite vybrali vhodné stredisko. Kým veľký počet strojov popierajúcich gravitáciu vtedy nemohlo odolávať silnému nárazovému vetru, jedinej lanovke na Plejsoch sa taký stav musel zďaleka vyhnúť. Okrem vrcholovej stanice iba najvyššie končiacich vlekov ani náznak nejakej fujavice nebolo cítiť. Chata Energetik síce ponúka občerstvenie, no je na predaj /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Na celej ceste nás sprevádzalo premenlivé polooblačné počasie, sneženie (mimo dosahu zasnežovacích zariadení) trvalo iba zopár minút pred obedom a bolo veľmi slabé. Keďže pre kopcovitý terén naokolo slnko dlho nemohlo vyjsť, niekto by sa pri lyžovačke ľahko mohol sťažovať na nedostatok svetla. Teploty pod nulou boli počas prevádzky neustále využívané 7 snežnými delami na zasnežovanie, ďalšie asi 2 boli vypnuté.

Jeden z bufetov občerstvenia /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Umelý sneh sa striekal predovšetkým na krajné zjazdovky 3, 6 a 7 (výnimka z tohto bola zrejme iba jedna, čo popisujem nižšie), na ktorých sa pre vysoký stupeň neupravenosti nemohlo lyžovať. Hlboký sneh sa tam striedal s drsným ľadom a niekde aj vytŕčala tráva. Okrem tých miest boli všetky časti svahu kvalitne vyratrakované a vďaka mrazivému rázu počasia sneh musel poháňať lyže dosť rýchlo, pričom sa netvorili bubny ani kašovitý sneh. Kraj, ktorý mi bude tak chýbať /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Povrch bol v strede lyžiarskych dráh väčšinou značne zľadovatený, prašanu bolo malé množstvo iba pri okrajoch. Medzi miestom stretu viacerých zjazdoviek do jednej a začiatkom najdlhšieho vleku bol aj tento rok na pravej strane svahu technicky vytvorený kopec snehu na budúce zásobovanie, delo umiestnené nad ním však fúkalo sneh najmä do lesa. Ohľadom Plejsov sa totiž obzvlásť zvykne hovoriť, že výšku snehu (momentálne 60 cm) merajú práve tam.

Na začiatku Pretekárskej 1 /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Počas našej návštevy pod Chatou Hutník ratrak intenzívne pracoval na úprave svahu pri 200-metrovom detskom vleku Tatrapoma S1, ale napriek našim predpokladom o jeho skorom spustení do prevádzky sa podľa strediskovej webovej stránky tak nestalo. Osem minút po deviatej /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Okrem lanovky jazdili 2 veľké a 2 detské vleky. Na 2-sedačke prekonávajúcej 452-metrové prevýšenie na šikmej dľžke 1868 m sa za celý čas nikdy neviezlo veľa ľudí, čakacie doby na ostatné vleky boli zrána minimálne, okolo obeda odhadom necelých 5 minút na H-60 a vyše 10 minút na H-210. Nezáujem využívať najdlhšie dopravné zariadenie v stredisku môže byť spôsobený aj pomalou rýchlosťou neodpojiteľného systému sedačiek vyrobených firmou GIRAK, čoho výsledkom je vyvezenie sa hore trvajúce 12.5 min za predpokladu neustálej jazdy na plný výkon. Po prečítaní nápisu na tejto dodávke som nadobudol dojem, že na Plejsy chodieva lyžovať aj konkurencia /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Naviac je od údolnej stanice najdlhšieho vleku H-210 pomerne mierny dojazd, v dolnej časti ktorého je nedávno sprevádzkovaný vlek pre deti. Ten mimochodom ako jediný v stredisku nevyrobila Tatrapoma, ale Doppelmayr.

Pohľad na hotel Plejsy, údolnú stanicu vleku H-210 zo Snowboardovej I. /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Zahustenie celého strediska som popisoval podľa stavu v pracovný deň a v hlavnej sezóne. To druhé sa myslí predovšetkým z cenového hľadiska, keďže do 14.1. deň lyžovačky stojí 700 Sk. Táto cena potom klesá na 500 Sk a od 25.3. až do konca sezóny je “iba“ 440 Sk. Toto pravdepodobne spôsobuje, že z okolitých okresov bola 3 dni po Novom roku silná menšina parkujúcich áut pred údolnou stanicou sedačky, Košice a Bratislava mali v návštevnosti približne rovnaké a zároveň väčšinové zastúpenie. Posledné úpravy svahu pred otvorením zjazdovky Baby II /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Zo zahraničných turistov s prehľadom prevládali Maďari, s približným podielom nasledovali Poliaci s Rumunmi, zopár bolo aj Nemcov a Ukrajincov a za zvláštnosť by som považoval výskyt aj litovskej a gréckej značky auta.

Relax Center Plejsy /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Plejsy ako lyžiarske stredisko poznám už takmer 10 rokov, v detstve som tam chodil dosť často už po zvládnutí základov lyžovania. Stredisko za ten čas zmenilo značku a vybudovalo si slušnú reputáciu, o čom svedčia aj 4 hviezdičky získané v kategorizácii lyžiarskych stredísk od spoločnosti Sitour. Ceny za permanentky sa zvyšovali v štýle najšpičkovejších skicentier na Slovensku a podľa mňa je toto jediné, čo prešlo zásadným vývojom a ten sa zrejme stále nezastavil. Osobne som v posledných rokoch nepocítil žiadnu pozitívnu zmenu, a preto Plejsy u mňa stratili svoju atraktivitu, ktorú si vďaka ich marketingu pravdepodobne úspešne udržiavajú. Tam vpravo bude snowboardpark, ale najprv musí poriadne nasnežiť /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Tomu určite pomáha aj hotel Plejsy v bezprostrednej blízkosti nástupného miesta do strediska. Naopak prevádzková doba sa ráno skrátila o pol hodiny a plánovaná nová 4-sedačková lanovka dnes nielenže na už poriadne dávno vytvorenom rúbanisku nestojí, ale kým ešte pekných pár rokov bola na mapke zjazdoviek značená ako vo výstavbe, teraz ju tam jednoducho nenachádzam. Údolná stanica 650-metrov dlhého vleku Tatrapoma H-60 /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Na rozdiel od určitého obdobia v predchádzajúcich rokoch túto sezónu neponúkajú cenovo zvýhodnené celodenné skipassy v on-line predpredaji a do strediska nejazdí ani žiadny skibus. Cesta zo železničnej stanice sa iba zrýchleným tempom dá zvládnuť za pol hodiny, pričom neuvažujem o ťažkom batohu na chrbte a lyžiach alebo snowboarde v ruke. Výhodou Plejsov oproti minulosti sa však stalo to, že parkovisko je bezplatné a poldenná lyžovačka nemusí začínať o ôsmej ráno alebo presne napoludnie, ale 4-hodinové lístky platia od akéhokoľvek času.

Údolná stanica s hotelom Plejsy v pozadí /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Vlek C - Tatrapoma H-210 /foto: Ján Palinský 4.1.2008/ Vlek Doppelmayr a zjazdovka Baby III /foto: Ján Palinský 4.1.2008/

Peter Kudla - lanovky.sk


 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)