18.05.2024

Sedačková lanovka na Remate pri Handlovej

Tento článok bol publikovaný v roku 1978 pri príležitosti otvorenia tejto lanovky. Po 26 rokoch si ho pripomenieme. Článok publikujeme v dobovom znení, v akom vyšiel.

Takmer 60 rokov uplynulo od postavenia prvej chaty v Handlovskej doline. Pre pohodlné a rýchle sprístupnenie Rematy znamenalo veľa otvorenie železničnej trate Handlová - Horná Štubňa roku 1938. Možnosť, dostať sa za 12 minút z Handlovej na svahy, začali využívať predovšetkým lyžiari - zjazdári.

V roku 1958 tu bol postavený prvý lyžiarsky vlek typu TURDUS, ktorý bol vyrobený a namontovaný za osobnej účasti konštruktéra S. Lichardusa dielňami Bane Handlová. Vlek s prevýšením 80 m a dĺžkou 450 m slúžil až do roku 1977. V súčasnosti ho nahradí nový vlek Tatrapoma H-60. V rokoch 1959 - 1960 bolo inštalované na priľahlých svahoch umelé osvetlenie. Zlepšené podmienky mali podiel na dobrých výsledkoch pretekárov. V 60-tych rokoch napr. vo farbách TJ Baník začínali víťaziť sestry Kuzmanové, Miština a ďalší.

Pre rast pretekárov bolo potrebné vybudovať ďalšie trate. V roku 1968 sa osadila "Mierová lúka" vlekom VL-200 a inštalovalo sa umelé osvetlenie. V akcii "Z" sa v roku 1970 postavila 1300 m dlhá zjazdovka nákladom 3,2 mil. Kčs. Zjazdovka je vybudovaná na juhozápadne orientovanom zlome, ktorý delí Turiec od Handlovskej kotliny. Hrebeň tohto zlomu, ľudovo nazývaný Lazy, patrí ku Kremnickým vrchom.

Vďaka pochopeniu ONV v Prievidzi a ďalších zainteresovaných orgánov sa dostala do plánu Handlovej pre roky 1971 až 1975 i výstavba sedačkovej lanovky. Výstavba bola financovaná zo združených prostriedkov /VVCR, ČSTV a MsNV/. Iniciátormi stavby boli funkcionári lyžiarskeho oddielu. Výstavba a organizácia bola zabezpečená investorom MsNV za účinnej spolupráce so stavebným a technickým dozorom. Neznalosťou komplikovaných predpisov pre stavbu lanovky sa stalo, že dokumentácia nebola posúdená Štátnym odborným technickým dozorom a stavebné povolenie vydalo ONV v Prievidzi. Náprava neskôr stála veľa vysvetľovania a času.

Dodávateľom technológie bola TRANSPORTA Chrudim, elektročasti a stavebných prác Baňa Handlová. Celková hodnota stavby je 4,57 mil. Kčs. Výber trasy a čiastočný výrub bol v roku 1969. Na jar 1970 obdržala Transporta objednávku na strojnú technológiu. Projekt bol spracovaný roku 1972 generálnym projektantom Banský projekt, Bratislava. Technológia bola vyrobená a dodaná na stavenisko do októbra 1974. S výstavbou sa začalo v auguste 1974 a stavebná časť bola dokončená v júni 1975.

Stavebná príprava trvala 11 mesiacov, predovšetkým pre obtiažne podmienky pri zakladaní budovy dolnej stanice, ktorá je postavená na mokrom suťovisku a všetky výkopové práce sa museli robiť ručne. Trasa tiež prebieha suťoviskom a základové betónové pätky podpier majú rozmery v priemere 3,2 x 2 , 8 x 1,5 m. (Zdvojená podpera č. 1 má rozmer 6 x 4 x 3 m). Veľkou pomocou pri betonáži bola pomocná lanovka, ktorú zapožičal Výskumný ústav lesného hospodárstva vo Zvolene. Vo vratnej stanici je nekrytá plocha nástupišťa a služobná chata Alpina.

Dolná stanica a zdvojená tlačná podpera č. 1 krátko po sprevádzkovaní. /foto: Spravodaj LaV 4-1978/ Budova údolnej stanice má pôdorysné rozmery 12 x 11 m. Je v nej 6 miestností o rozmeroch 4 x 3,5 m, z ktorých 2 sú elektrorozvodne, 1 sklad ND, 1 strojovňa náhradného zdroja elektrickej energie, miestnosť pre personál a kancelária.

V júli 1975 nastúpili na montáž pracovníci Tramontáže Chrudim, okrem vedúceho montéra, ktorý počas celej montáže bol fyzicky prítomný na stavbe maximálne 5 pracovných dní. Tak sa stalo, že nebol riadne vedený montážny denník a pri montáži sa vyskytli rôzne nedostatky. Jedným z hlavných bola montáž pomocného lanového kotúča, ktorý mal axiálnu hádzavosť 7 cm. I napriek upozorneniu bol kotúč namontovaný. Dielčia skúška pohonu nebola urobená ihneď po montáži, ale až po naložení a spletení lana v decembri 1975, kedy sa zistilo, že kotúč sa zachytáva o havarijnú brzdu až v takej miere, že deformovalo jeho masívne ramená. Pretože koncom roku 1975 končilo finančné krytie /z titulu ukončenia päťročnice/, vyrovnal sa investor s dodávateľmi. Lanový kotúč bol reklamovaný a Transporte boli preplatené niektoré nedorobky a režim montážnych skúšok.

Od decembra 1975 do novembra 1977 uskutočnil sa rad rokovaní, kým Transporta opätovne nastúpila na dokončovanie montáže v súlade s platnými normami a k vykonaniu montážnych skúšok. V tomto období relatívneho kľudu, vďaka Bane Handlovej, ktorá ponechala budúceho náčelníka na stavbe, sa urobili rôzne práce a úpravy /napr. terénne úpravy, dokončenie výrubu trasy, zariadenie oboch staníc, vyprojektovanie a vyrobenie strojovne náhradného zdroja elektrického prúdu, namontovalo sa zabezpečovacie zariadenie AJH 77 vyvinutého VÚD Žilina, s pôvodnými indikátormi polohy lana z Transporty, položenie kábelového vedenia apod./

V novembri 1977 nastúpili montéri Tramontáže na dokončenie montáže a vykonania režimu montážnych skúšok, ktoré boli ukončené komplexným vyskúšaním zariadenia lanovky v marci 1978. V apríli 1978 sa uskutočnila pracovníkmi ŠOTD úradná skúška spôsobilosti lanovky a po odstránení pripomienkovaných závad bola lanovka po kolaudácii v lete 1978 daná do prevádzky.

Sedačková lanovka Remata - Lazy je jednosedačková /60 sedačiek v 26 m vzdialenostiach/, s pravou vetvou pre dopravu hore, o šikmej dĺžke 730 m a prevýšení 233 m. Pohonný elektromotor systém Winter - Richberg s reguláciou rýchlosti má meniteľný výkon 7,8 - 40 kW. Je umiestnený spolu s prevodovkou a príslušenstvom v budove dolnej stanice na napínacom voze, ktorý je napínaný závažím o hmotnosti 11 t. Šachta závažia je pod prístreškom mimo budovy. Napájacie vedenie k pohonu je pohyblivé /zhrňovacie/, uchytené s ostatnými káblami na pojazdných kladkách. Lanový kotúč priemeru 3000 mm je horizontálny, uchytený matkou na výstupnom hriadeli prevodovky.

Trasa lanovky z Rematy na Lazy krátko po sprevádzkovaní. /foto: Spravodaj LaV 4-1978/ Dopravné lano má priemer 28 mm /Warrington/, napínacie 25 mm /Seal/. Náhradný zdroj má výkon 36 kVA a umožnuje len najnižšiu jazdnú rýchlosť 0,5 m/s. Pre zabezpečovacie zariadenie, ovládanie a signalizáciu je použité napätie 24 V jednosmerných. Po hlavách podpier je vedený len jeden vodič AlFe 35 bez medzipodpier, ktorý napája indikátory polohy lana /lámacie tyčinky/ a spätne je vedený spolu s vedením od ružice vetromeru, telefónom, signalizáciou a ovládaním v CYKY 12x1,5 zakopaným v trase. Čas jazdy je 5,4 minúty, trasa vedie prevažne lesným zásekom a bočné vetry neovplyvňujú prevádzku. Na trase je 12 rúrkových podpier, z toho 4 sú tlačné. Trinásta podpera s pomocnou vzperou je pre vratný lanový kotúč. Lanovka je prispôsobená na dopravu osôb s lyžami na nohách. Tržby sú odhadom stanovené na 170 tis. Kčs, náklady na 300 tis. Kčs ročne. Prevádzkovateľom lanovky je od 1.6.1978 Baňa Handlová. Vedúci prevádzky /náčelník/ má k dispozícii dvoch obsluhovateľov pohonu a súčasne elektroúdržbárov /obaja s kvalifikáciou elektromontér/ a dvoch obsluhovateľov staníc, súčasne pre strojnú údržbu /obaja s kvalifikáciou strojný zámočník/. V čase silnej prevádzky budú zadeľovaní na výpomoc zaškolení brigádnici

Sedačková lanovka je v sezóne prevádzkovaná denne, mimo sezón v dňoch pracovného kľudu celodenne a v pracovných dňoch dvoma pravidelnými jazdami v predpoludňajších hodinách. Pretože lanovka je súčasťou celoročne prevádzkovaného rekreačného komplexu Bane Handlová, budú jej pracovníci využívaní i na údržbu a iné práce v stredisku.

Horná stanica na Lazoch. (Pozn.: Fotka bola v časopise uverejnená zrkadlovo prevrátená, čo sme zistili pri našej návšteve miesta 30. júla 2009. Aby vystihovala skutočný stav, otočili sme ju do správnej polohy.) /foto: Spravodaj LaV 4-1978/ Vratná stanica sedačkovej lanovky Remata - Lazy (813 m n.m.) je na spomínannom výbežku Kremnických vrchov, neďaleko vyhliadkovej Bralovej skaly (840 m n.m.), odkiaľ pri dobrom počasí vidieť celú Malú Fatru, časť Veľkej Fatry, Vtáčnik, Tribeč, Kremnické vrchy celý Turiec i s mestom Martin, Prievidzu, Bojnice a Handlovú.

Lazy sú hojne navštevované pre zber lesných plodín. V Remate je celkovo 5 podnikových rekreačných zariadení /t.j. 250 lôžok/. Chata Baník poskytuje ubytovanie a stravovacie služby aj verejnosti. V podnikových chatách sa konajú po celý rok rôzne kurzy, školenia, v lete pionierske tábory, v zime lyžiarske kurzy. Vo výstavbe je bazén s ohrievanou vodou, k dispozícii je dvojdráhová kolkáreň, čiže robí sa všetko preto, aby sa Remata stala intenzívnym rekreačným strediskom. V akej miere sa na tom bude podieľať sedačková lanovka, ukáže až budúcnosť.

Pozn. LANOVKY.sk: Lanová dráha Remata - Lazy bola koncom 90. rokov demontovaná. Zachovala sa iba budova dolnej stanice, pätky podpier a plošina hornej stanice so služobnou chatou. Akékoľvek ďalšie informácie ohľadom tejto lanovej dráhy uvítame (viď sekcia Kontakt v ľavom menu).

J. Lachký
Sedačková lanovka Remata - Lazy
Spravodaj LaV 4/78