25.11.2024

Sedačková lanovka Nitra - Zobor

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LD osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením dvojmiestnych sedačiek
výrobca TRANSPORTA, n. p. Chrudim
výrobný typ SL-2
projektant technologickej časti TRANSPORTA, n.p. Chrudim
projektovaná v roku 1966 - TRANSPORTA, n.p. Chrudim, číslo zákazky 68163
výstavba 1968 - 1970
uvedenie do prevádzky 13. novembra 1970
ukončenie prevádzky 1993?
rekonštrukcia 1982 - výmena rámov batérií kladiek, 1991 - rekonštrukcia pohonu (Tatrapoma, JRD Spišská Belá)
demontáž 9. september 2009 - 19. november 2009
ťažná vetva ľavá
umiestnenie pohonu horná stanica
systém napínania závažím v dolnej stanici
napínací ťah 9000 kg (vrátane závesu)
prepravná kapacita 360 os./h
dolná stanica 236 m n.m. (Nitra)
horná stanica 553 m n.m (Pyramída-Zobor)
šikmá dĺžka 1359,6 m
vodorovná dĺžka 1322 m
prevýšenie 317 m
priemerný sklon trate 23 %
maximálny sklon trate neudaný
dopravná rýchlosť 0,5 - 1,9 m/s
max. dopravná rýchlosť 1,9 m/s
revízna rýchlosť 0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone 1,0 m/s
prípustná rýchlosť vetra 12,5 m/s (ŠOTD - FMD č. j. 1716/1976-018)
neprípustná rýchlosť vetra 16 m/s
čas jazdy 11 min. 55 sek. pri max. rýchlosti
časový interval vozňov 20 s
vzdialenosť vozňov 38 m
počet vozňov 73 + 1 nákladný vozeň
nosnosť osobného vozňa (sedačky) 160 kg (2 osoby)
hmotnosť sedačky 76 kg
počet podpier 25/5 (celkom/z toho tlačné)
dopravné lano 28 mm (ČSN 02 4347.43), pevnosť 160 kp/mm2, Warrington; 78 drôtov
napínacie lano 20 mm (ČSN 02 4352.45), 6 prameňov, 222 drôtov
priemer poháňacieho lanáča 4000 mm
priemer vratného lanáča 4000 mm
priemer traťových kladiek 400 mm
rozchod dopravného lana na trati 4000 mm
hlavný pohon elektromotor 68 kW
núdzový pohon záložný elektromotor (od rekonštrukcie); pôvodne iba NPZ
revízny pohon regulácia otáčok hlavného motora (servoregulátor)
NPZ - náhradný prúd. zdroj dieselagregát, 45 kW
hlavná (bezpečnostná) brzda hydraulická, pôsobí priamo na lanáč (od rekonštrukcie); pôvodne riadená kataraktom
prevádzková brzda elektromagnetická čelusťová, pôsobiaca na brzdový kotúč
počet zamestnancov - prevádzka 1 náčelník, 4 staniční
počet zamestnancov - kmeň. stav 1 náčelník, 9 pracovníkov
GPS poloha - dolná stanica 48.331718, 18.096909
GPS poloha - horná stanica 48.342722, 18.104548

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č. Počet kladiek Typ podpery
1 obe vetvy 4 tlačná
2 obe vetvy 4 nosná
3 obe vetvy 4 nosná
4 obe vetvy 4 nosná
5 obe vetvy 4 nosná
6 obe vetvy 4 nosná
7 obe vetvy 4 nosná
8 obe vetvy 4 tlačná
9 obe vetvy 4 nosná
10 obe vetvy 4 nosná
11 obe vetvy 4 nosná
12 obe vetvy 4 nosná
13 obe vetvy 4 tlačná
14 obe vetvy 4 nosná
15 obe vetvy 4 nosná
16 obe vetvy 4 nosná
17 obe vetvy 4 nosná
18 obe vetvy 4 tlačná
19 obe vetvy 6 nosná
20 obe vetvy 4 nosná
21* obe vetvy 10 tlačná
22 obe vetvy 4 nosná
23 obe vetvy 4 nosná
24* obe vetvy 10 nosná
25* obe vetvy 12 nosná
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 55,00 m
* - zdvojená podpera

Ďalšie informácie

Lanová dráha bola projektovaná v roku 1966 – TRANSPORTA n.p. Chrudim.
Výrobca a dodávateľ zariadenia – TRANSPORTA n.p. Chrudim.
Lanová dráha bola uvedená do prevádzky v roku 1970.
V roku 1982 bola urobená výmena rámov batérií kladiek a v roku 1991 sa urobila rekonštrukcia pohonu (TATRAPOMA Kežmarok – JRD Spišská Belá).
Posledný rok prevádzkovania lanovej dráhy – 1993.
Lanová dráha ZOBOR je teraz od roku 1993 MIMO PREVÁDZKY.
Súčasnosť: trasa lanovej dráhy je asi z 1/3 (cca 700 m) zarastená porastom do výšky cca. 8 m vrátane sedačiek, ktoré doteraz visia na dopravnom lane. Od podpery č. 3 až k podpere č. 9 prechádza trasa SLD nad zastavanou časťou (vilová štvrť). V ochrannom pásme dráhy sú záhradky, niekde aj s vysokými stromami. Niektoré stavby – ploty, terasy – zasahujú rovnako do ochranného pásma dráhy.
Horná stanica lanovky: vnútorné zariadenie je vo väčšej miere v zlom stave.
(údaje dodal: p. Ladislav Fajčík, dňa: 21. 6. 2002)

V roku 2000 sa pán primátor Nitry (Prokeš) dal počuť, že ju dá opraviť, ak by jeho slová boli pravdivé, už v roku 2002 sa na nej vozíme... takže, nechajme sa prekvapiť!

V roku 2009 zastavaná časť siahala od podpery č. 3 až po podperu č. 11.

V stredu 9. septembra 2009 sa začala demontáž lanovej dráhy zhodením lana a jeho rozrezaním. Vozne boli zvesené z lana a niektoré rozobraté. V piatok 11. septembra boli zlikvidované podpery č. 1 - 4, lano nad zastavanou časťou bolo zložené, v hornom "lesnom" úseku sú sedačky ešte na lane. V sobotu 12. septembra bola demontovaná konštrukcia dolnej stanice. V dňoch 16. a 17. septembra sa zložili podpery č. 5, 6, 7, 9, 10 a 11. Podpera č. 11 bola už 16. septembra rozpílená na tri časti, na druhý deň podobne aj podpera č. 9 a obe boli odvezené. 18. septembra podpera č. 7 ešte ležala v záhrade. K 18. septembru boli odstránené všetky podpery od č. 1 až po č. 11 vrátane, okrem podpery č. 8. Lano bolo stále nahodené na všetkých zostávajúcich nosných podperách od č. 12 (vrátane) vyššie. Kladkové batérie podpier č. 13 a č. 18 lano podchádza. Batérií zdvojenej tlačnej podpery č. 21 sa dotýka už len veľmi tesne (všetko dôsledok zhodeného a prerezaného lana pred 12. podperou). K 22. septembru 2009 bol stav nezmenený - stáli všetky podpery od č. 12 vrátane nahor a podpera č. 8. K 2. októbru 2009 je odstránená aj podpera č.12. Porast je vyčistený takmer k podpere 13, ale nie v plnej šírke pôvodného koridora. Podpera č. 8 stále stojí a č. 7 je už odvezená. 26. októbra stoja podpery od 17 po 24 a č. 8. Zariadenie oboch staníc je demontované, v hornej stanici zostal iba betónový blok. Na 17. podpere lano stále visí. Priesek bol vyčistený iba po podperu č. 14, ale nie v celej šírke. 14. novembra 2009 boli zložené podpery po č. 19 vrátane. 16. novembra boli zložené č. 20 a 21. Zostávajúce podpery (č. 22, 23 a 24) boli demontované 18. novembra 2009. 19. novembra sa diely podpier zvážali dole. 20. novembra bola demontáž už ukončená. Jedinú zostávajúcu podperu č. 8 chce údajne využiť súkromný majiteľ na vybudovanie vyhliadkovej veže, a preto nebola zatiaľ odstránená.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  • 13.11.
    1970
    prvá jazda
    54 rokov
  • 9.9.
    2009
    začiatok demontáže
    15 rokov
  • 19.11.
    2009
    koniec demontáže
    15 rokov