21.12.2024

BMF: výrobca lanoviek zo Švajčiarska vyvinul odpojiteľný systém

Udalosti na trhu komplikovanejších lanoviek, donedávna rozdeleného medzi dve skupiny, rozvíril nový hráč. BMF podpísal už 5 kontraktov na výstavbu odpojiteľných sedačkových a kabínkových lanoviek v priebehu dvoch rokov. Podľa niektorých prevádzkovateľov je to konečne šanca stlačiť cenu týchto zariadení nadol.

Rodinná firma s dlhou tradíciou

Počiatky výrobcu BMF siahajú do roku 1962, kedy Anton Bartholet otvoril vo Švajčiarskom meste Flums dielňu na opravu poľnohospodárskych strojov. Neskôr začal tieto stroje aj vyrábať. Keď sa zaoberal problémom ich používania v horskom prostredí, zaujali ho vleky a lanovky. Rozhodol sa ich opravovať, a keď nazbieral dostatok skúseností, pustil sa aj do ich výroby.

V roku 1970 bola založená spoločnosť Bartholet Maschinenbau. Objemom výroby a typom realizovaných zariadení (visuté lanovky, fixné sedačky a lyžiarske vleky) sa BMF radil medzi väčší počet nevýrazných výrobcov na Švajčiarskom trhu, ktorému dominovala Garaventa.

Výrazné zmeny sa udiali od roku 1995, kedy vedenie spoločnosti prebral Roland Bartholet, syn zakladateľa. Výroba lanových dráh bola vyčlenená pod značku BMF, a skupina sa rozhodla rásť aj na iných trhoch, ako sú atrakcie pre zábavné parky a cestná doprava.

Po výmene generácií rapídny rast

Dôležitým úspechom BMF bolo získanie európskej CE certifikácie pre zariadenia lanovej dopravy v roku 2005. Následne spoločnosť vyvinula odpojiteľný systém pre sedačkové a kabínkové lanovky.

Zostávalo už len presvedčiť niektorého z prevádzkovateľov lyžiarskych areálov, aby sa rozhodol práve pre odpojiteľnú lanovku od BMF, a nie od etablovaných a svetoznámych výrobcov Doppelmayr, Leitner a Poma.

Podarilo sa to v prípade najväčšej skupiny prevádzkujúcej lyžiarske areály a zábavné parky v Európe, francúzskej CDA. Táto má väčšinové podiely v dvanástich veľkých Alpských strediskách. Vedenie spoločnosti videlo v novom hráčovi na trhu šancu, ako znížiť cenu odpojiteľných lanoviek, ktoré tvoria podstatnú časť investícií.

CDA zverilo v roku 2008 BMF výstavbu novej 6-sedačky vo Val d´Isere. Výsledok prekvapil mnohých. Lanovka s kapacitou 3600 os/hod. a rýchlosťou na trati 5,5 m/s je plne porovnateľná s výrobkami konkurencie,.

Prvé mesiace jej prevádzky síce sprevádzali viaceré problémy, už na konci sezóny však vedenie CDA nariadilo svojim strediskám nakupovať aj naďalej odpojiteľné lanovky od spoločnosti BMF. Boli podpísané ďalšie dva kontrakty na 6-sedačky v strediskách Les Arcs a Serre-Chevalier.

Dá sa povedať, že bez CDA by bol vývoj BMF odlišný. Úspech 6-sedačky vo Val d´Isere však zaujal aj ďalšie strediská, ktoré nemajú s francúzskou skupinou nič spoločné. Pred pár mesiacmi sa pre odpojiteľné lanovky od BMF rozhodli Crans-Montana a Arosa vo Švajčiarsku.

Neoficiálne informácie hovoria o tom, že BMF v súťaži vyhralo kvôli cene. Dodávajú však, že by sa to zároveň nemalo dávať do súvisu s nižšou kvalitou lanoviek, ale skôr s tým, že výrobca ide na podstatu veci.

Netradičná pozícia na trhu

Trh so zariadeniami osobnej lanovej dopravy je po akvizíciách a fúziách od roku 2002 rozdelený medzi dvoch veľkých hráčov – skupinu Doppelmayr-Garaventa a skupinu Seeber, pod ktorú patria výrobcovia Leitner a Poma. Všetci majú svoje zastúpenia aj na Slovensku.

Okrem nich existuje ešte niekoľko veľmi malých výrobcov, ako napríklad Tatrapoma (Slovensko a okolie), CCM (Taliansko a Francúzsko), Graffer a MEB (Taliansko), GMM (Francúzsko) a iní. Zaoberajú sa konštrukčne jednoduchými zariadeniami ako sú fixné sedačkové lanovky a lyžiarske vleky.

Vďaka prvým úspešným realizáciám odpojiteľných sedačkových lanoviek a visutých lanoviek sa výrobca BMF zaradil do stredu, ďaleko od oboch silných skupín, ale rovnako ďaleko aj od malých výrobcov.

BMF na Slovensku?

Úspech BMF sa môže veľmi rýchlo skončiť odkúpením silnejším hráčom. Thomas Spiegelberg, CEO spoločnosti, sa ešte v roku 2007 vyjadril pre magazín BMF, že prípadné ponuky ho vôbec nezaskočia. Určite ich však odmietne a dodrží svoju stratégiu, ktorou je prirodzený rast.

TIP: Prečítajte si celý rozhovor s Thomasom Spiegelbergom, CEO spoločnosti BMF na www.bmf-ag.ch/media/BMF-Magazin.pdf (str. 9-13 v nemčine; str. 16-21 v angličtine)

Nie je vylúčené, že BMF raz otvorí svoje zastúpenie aj na Slovensku. Zatiaľ jedinú zahraničnú pobočku má v Argentíne. V Amerike vidí veľký potenciál, rovnako aj v Ázii. Ďalší rast tohto výrobcu závisí predovšetkým od úspechu jeho odpojiteľného systému.

TIP: Prezrite si katalóg BMF www.bmf-ag.ch/media/BMF_Seilbahn.pdf

Referencie BMF od roku 2006:
2010 (už podpísané kontrakty)

6-CLD Vallons / Serre-Chevalier (FR)
4-CLD Bella-lui / Crans-Montana (CH)
4-MGD Tschuggen / Arosa (CH) – s využitím podpier súčasnej odpojiteľnej 3-sedačky
2009
6-CLD Arpette / Les Arcs (FR) – fotky z výstavby tu
www.bmf-ag.ch/media/LesArcsMitTechnDaten.pdf
2008
6-CLD Marmottes / Val d´Isere (FR)
30-PB Dallenwill-Niederrickenbach / Dallenwill (CH) – kompletná rekonštrukcia
Šikmý výťah Leisee-shuttle / Zermatt (CH)
2-CLF Rabgiusa - Curtinella / Corvatsch (CH)
2007
2-CLF Zugenhuttli / Klosters (CH)
2-CLF Biel - Kinzig / Burglen (CH)
3-CLF Ried - Chalterboden / Burchen (CH)
2006
45-PB Chur - Känzeli / Chur (CH)
2-CLF Vianden (LU)
1-SL Sternenberg (CH)

PB – kyvadlová kabínová lanovka
MGD – odpojiteľná kabínková lanovka
CLD – odpojiteľná sedačková lanovka
CLF – fixná sedačková lanovka
SL – lyžiarsky vlek

Matej Petőcz - lanovky.sk
foto: Flyer BMF