15.08.2024

J&T rokuje o kúpe lanoviek

Štyri tatranské lanovky by mali prejsť natrvalo zo štátnych železníc do súkromných rúk. Investorská spoločnosť J&T, ktorá si lanovky doteraz prenajímala, začala rokovať so železnicami o odkúpení celých Tatranských lanových dráh. Do majetku patrí zubačka zo Starého Smokovca na Hrebienok, štvorsedačka z Lomnice na Sklanaté Pleso, ako aj dve visuté lanovky vrátane lanovky na Lomnický štít. "Máme vôľu odpredať tento majetok. Zatiaľ sa však ešte o žiadnej konkrétnej sume nehovorilo, " uviedol Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá ako jedna z nástupníckych železničných firiem vlastní lanovky.

"Chceli by sme lanovky odkúpiť. Naše aktivity v Tatrách predstavujú investíciu do dvoch miliárd korún a chceme investovať aj do lanoviek, potrebujú to. Kým nie sú naším majetkom, je to problematické," doplnil hovorca J&T Maroš Sýkora.
Investorská skupina už predstavila plány na obnovenie a rozšírenie lyžiarskeho strediska. Cieľom J&T je aj vybudovanie veľmi kvalitnej zjazdovky od Lomnického sedla až po Tatranskú Lomnicu. Celkovo plánuje investor do lyžiarskej infraštruktúry investovať jednu miliardu korún. Podľa Čikovského účtovná hodnota Tatranských lanových dráh bola pred rokom a pol okolo 200 miliónov korún. "V súčasnosti tá hodnota môže byť vyššia, pretože pri delení železníc sa znova ohodnocoval majetok," doplnil Čikovský.
Investorská skupina J&T si prenajala lanovky od začiatku roka 2004, pričom súhlasila, že zaplatí každý rok 30 miliónov korún. Kým boli lanovky v majetku aj v prevádzke železníc, dosahovali ročné tržby 100 až 120 miliónov korún. V roku 2002 vyprodukovali zisk 21 miliónov korún.
Železnice zdôvodňovali prenájom vyššími príjmami, ako keby lanovky aj prevádzkovali. Dohoda medzi železnicami a J&T hovorila o prenájme na 5 rokov s právom na predĺženie o ďalších 5 rokov, ako aj s predkupným právom.

Investičná skupina J&T v súčasnosti zdôrazňuje, že lanovky sú v zlom technickom stave a na konci životnosti. Železnice zasa upozorňujú, že možnosti lanoviek na tvorenie zisku sú vyššie, ako sa zdalo v minulosti. Za poslednú zimnú sezónu v prevádzke J&T lanovky zvýšili počet cestujúcich o 20 percent. "Peniaze, ktoré získame z predaja, chceme využiť na zvýšenie našej majetkovej účasti v Európskej spoločnosti na financovanie železničných koľajových vozidiel s názvom Eurofima," vysvetlil Čikovský. Táto spoločnosť sa špecializuje na výhodné úvery pre európske železnice na vozový park. "Potom by sme mohli od budúceho roka vo väčšom objeme získať výhodné pôžičky bez vládnej záruky na nové vagóny," doplnil Čikovský. V súčasnosti má Železničná spoločnosť Slovensko v Eurofime polpercentný akcionársky podiel v hodnote asi 220 miliónov korún. Minulý rok inštitúcia požičala železniciam napríklad takmer 170 miliónov korún na obnovu starých vozňov.

Dohoda ZSSK a J&T

  • prenájom na 5 rokov s právom predĺžiť na ďalších 30 rokov
  • každoročne dostanú železnice 30 mil. Sk bez ohľadu na návštevnosť
  • J&T má predkupné právo, ak sa železnice rozhodnú lanovky predať

Tatranské lanové dráhy

  • Pozemná lanová dráha: Starý Smokovec - Hrebienok
  • Kabínková lanová dráha: Tatranská Lomnica - Skalnaté Pleso
  • Visutá lanová dráha: Skalnaté Pleso - Lomnický štít
  • Sedačková lanová dráha: Skalnaté Pleso - Lomnické sedlo

Autor: Jana Morháčová, zdroj: denník PRAVDA 22.06.2005 (www.pravda.sk)