14.08.2024

Tatry sa dočkali silného investora

Detailnejšia prehliadka pätnástich mestských častí Vysokých Tatier prezradí, že sa tam intenzívne buduje. V súčte investície predstavujú niekoľko stoviek miliónov korún. Keďže výstavbu na „zelenej lúke“ zákon zakazuje, pod pláštikom rekonštrukcií sa pristavujú či nadstavujú izby, na niektorých miestach vyrástli nové budovy na pôvodných základoch. No nájdu sa aj úplne nové. Takou je napríklad práve vyrastajúci objekt pre bazén a ďalšie služby Grandhotela Praha v Tatranskej Lomnici.

Záujem o reality

Keďže podľa Emílie Kušnírovej z oddelenia výstavby Mestského úradu Vysoké Tatry je v meste zákaz rozširovať počet lôžok, ojedinelé nie je obchodovanie s nimi medzi jednotlivými ubytovacími zariadeniami.

Celkovo je záujem o kúpu realít v mestských častiach enormný. Zdá sa, že niektoré z nich už našli tých „pravých“ majiteľov. Napríklad k životu sa preberá niekoľko rokov chátrajúci pamiatkovo chránený hotel Lomnica, ktorý kúpila Unipharma Prievidza. Mesto sa zase chystá opraviť a premeniť na informačné centrum ďalšiu pamiatku – Vilu Alica.

Prestavbami prechádzajú najmä veľké hotelové objekty a bývalé či ešte stále firemné rekreačné zariadenia, pribúdajú opravené fasády i celé objekty. Pre radikálnu rekonštrukcie sa rozhodli napríklad majitelia Grandhotela Praha v Tatranskej Lomnici, hotelov Park a Štart v Starom Smokovci či Wili v Tatranskej Lomnici.

Na viacerých miestach nákladné investície zvonka nevidno. Veď len modernizácia kúpeľní vyjde na niekoľko miliónov korún. V záujme naplniť zariadenia aj mimo letnej a zimnej sezóny zainvestovali majitelia viacerých zariadení do výstavby a vybavenia kongresových či seminárnych priestorov. Ten najväčší – nedokončený Kultúrny dom v centre Starého Smokovca – však aj po predaji súkromnej firme stále vyzerá ako zakliate monštrum.

Nové atrakcie

V záujme poskytnúť návštevníkov nové služby budujú v posledných dvoch-troch rokoch viaceré hotely nákladné wellness centrá alebo vodné či vitálne svety. Jeden z najmodernejších nedávno otvoril hotel Hubert v Gerlachove, na vysokej úrovni ich však má aj hotel Permon v Podbanskom, Kontakt v Tatranskej Lesnej, Relax hotel Eufória v Novej Lesnej, Patria na Štrbskom Plese či Grandhotel Praha v Tatranskej Lomnici.

Rozširujú sa aj možnosti aktívneho využitia voľného času. Opäť ide o investície za niekoľko stovák miliónov korún. Po takmer sto rokoch, keď v Tatrách otvorili najstarší golfový klub na území Slovenska, sa tam dá opäť hrať golf. Pod Tatranskou Lomnicou vyrástli dve deväťjamkové ihriská. Najskôr v roku 2000 otvoril Tatranský golfový klub prvé country ihrisko a od vlaňajška slúži verejnosti ďalšie v jeho susedstve, vo vlastníctve Lomnického golfového klubu. Jeho areál by sa mal už v budúcom roku rozrásť na tri deväťjamkové ihriská vrátane klubového domu a potrebného zázemia.

Na konci júla pribudla pre návštevníkov aj nová atrakcia. V Tatranskej Lomnici spustili do prevádzky celoročnú 685 metrov dlhú bobovú dráhu za desať miliónov korún. Marián Bombuškár, spolumajiteľ spoločnosti Tatranské športové atrakcie, ktorá ju prevádzkuje, pripomína, že pri zlom počasí budú mať návštevníci Tatier ďalšiu alternatívu trávenia voľného času, a to priamo v prírode.

Komplexné riešenie

Napriek viacerým investíciám sa celé roky vo Vysokých Tatrách čakalo na strategického investora, ktorý by dokázal riešiť problematiku toho unikátneho liečebno-rekreačného územia komplexne. Tento rok sa ukazuje ako prelomový. Niekoľkostomiliónové investície ohlásila realitná divízia skupiny J&T Finance Group - J&T Global.

Projekt ráta v prvej etape, ktorá sa už začala, s prestavbou pamiatkovo chráneného komplexu bývalého Grand hotela na Štrbskom Plese – neskôr prebudovaného na Liečebný dom Hviezdoslav – na liečebné zariadenie na úrovni päťhviezdičkového hotela.

Predpokladané investície sa majú vyšplhať na 800 miliónov až jednu miliardu korún. Na hotel by mala v budúcnosti nadväzovať pešia zóna s butikmi, reštauráciami a kaviarňami a ďalšími službami.

Druhou etapou za ďalšiu približne miliardu korún má byť obnova takmer desaťkilometrovej zjazdovky vrátane mechanického zasnežovania a lanovky zo Skalnatej doliny do Tatranskej Lomnice.

Cieľom je zlepšiť možnosti lyžovania, a teda pritiahnuť návštevníkov Tatier aj v zime. V tretej etape uvažuje J&T o renovácii lanovky na Hrebienok, ktorá by sa mohla stať aj zaujímavým letným produktom.

Mnohí Tatranci sa pozerajú na J&T ako na mesiáša. Nádejajú sa, že dravosť jej majiteľov pohne doterajšie stojace vody. Najmä však veria, že nájdu dostatok síl vybojovať boj s ochranármi. Podľa partnera tejto spoločnosti Igora Rattaja plánuje spoločnosť svoj projekt prezentovať na workshope všetkým zainteresovaným partnerom. Chcú predstaviť služby vyššieho štandardu, ktoré majú pritiahnuť do Tatier aj náročnejšiu klientelu. „Príroda v Tatrách nie je zdevastovaná,“ pripomína I. Rattaj. „Ak sa však nenájde kompromisný prístup k ďalšiemu rozvoju tohto územia, prestane byť zaujímavé tak pre turistov, ako aj investorov. Netreba si totiž zakrývať, že teraz sa budujú rôzne stavby na základe rôznych výnimiek, čo podporuje korupciu. My chceme predstaviť komplexný prístup, nájsť riešenie aj v legislatíve.“

Prekvapení ochranári

Napriek tomu, že projekty J&T predpokladajú značné zásahy do tatranskej prírody, názory ochranárov sú v tomto prípade netradičné. „Vážime si, ako profesionálne pristupujú k príprave projektu. S takýmto postupom sme sa dosiaľ nestretli,“ pochvaľuje si vedúci oddelenia starostlivosti o krajinu Správy TANAP-u Štátnej ochrany prírody SR Ladislav Sisák.

Páči sa mu tiež, že pri tvorbe potrebných environmentálnych a krajinárskych štúdií J&T vyhľadáva a oslovuje najlepších odborníkov. Jedným z najväčších problémov sa ukazuje nájsť vhodné vodné zdroje na zasnežovanie zjazdovky.

Ako reálna sa javí dodávka vody z nádrží vybudovaných v golfovom areáli. „Pri posudzovaní projektov však budeme postupovať rovnako tvrdo ako v ktorýchkoľvek iných prípadoch,“ pripomína L. Sisák a naznačuje, že doterajší prístup J&T dáva nádej na úspešnú realizáciu projektu.

Environmentálna investičná analýza okrem iného zahŕňa prieskum dna Skalnatého Plesa a príčiny jeho vyschýnania, sledovanie všetkých vodných tokov v Tatranskej Lomnici a možnosti dodávok vody na spomínané zjazdovky tak, aby nebol narušený ekosystém, monitorovanie odpadkov v niektorých dolinách. Len tohto roku plánujú vynaložiť na tieto účely sedem až osem miliónov korún. „Takéto náklady si môže dovoliť len ten, kto má naozaj veľký investičný zámer,“ zdôrazňuje I. Rattaj.

Hovorca J&T Maroš Sýkora dodáva, že súčasťou projektu je aj vytvorenie toho, čo Vysokým Tatrám dosiaľ chýbalo – jednotnej marketingovej značky. Zatiaľ návrh hovorí o názve Mountain Holiday & Ski Resorts, ktorá by mala reprezentovať celý tatranský dovolenkový produkt i všetkých tatranských podnikateľov doma i v zahraničí.
TREND
26.08.2004