Naplánované investície sa síce týkajú najmä zjazdových tratí, spoločnosť však mieni zvýrazniť aj letný charakter turistického strediska
24.05.2002, TREND / Milan Velecký
Opätovne prepojiť severnú a južnú stranu Chopka v Nízkych Tatrách sedačkovou lanovkou plánuje Ski Jasná, a.s., Demänovská Dolina, aj keď najskôr až o dva roky. Dovtedy sa investície spoločnosti sústredia najmä na výstavbu lanoviek a lyžiarskych vlekov na zjazdových tratiach v pásme lesa, ktoré sú – vďaka prirodzenej ochrane proti vetru a lavínam – najvyťaženejšími a najziskovejšími zjazdovkami v doline.
„V uplynulej sezóne bolo 31 veterných dní, keď lanovky stáli, a na vyššie položených tratiach sa nelyžovalo. Preto v prvom rade sústreďujeme investície na dopravné zariadenia a zjazdovky v pásme lesa,“ zdôrazňuje Tomáš Petr, poverený vedením akciovej spoločnosti Ski Jasná.
Protesty ochranárov
Už tohto leta spoločnosť čaká výmena štvrťstoročie starej dvojsedačkovej lanovky Záhradky – Rovná hora. Nahradiť ju má šesťsedačková lanovka od rakúskej firmy Doppelmayer s prepravnou kapacitou 2 400 osôb za hodinu. Výmena bude stáť minimálne 180 mil. Sk. „Kapacita novej lanovky by mohla byť aj vyššia, musíme sa však prispôsobiť kapacite zjazdovky,“ zdôrazňuje Tomáš Petr.
Aj kvôli tomu firma pripravuje rozšírenie niektorých lyžiarskych tratí, prípadne zarovnanie súčasných zjazdoviek tak, aby si vyžiadali menej technického snehu pri zasnežovaní. „Výhľadovo sa chceme vrátiť aj k projektu novej zjazdovky FIS 2, hoci to naráža na protesty ochranárov,“ uvádza T. Petr.
Nová lanovka by mala priniesť aj vyšší komfort v preprave lyžiarov. Sedadlá budú kryté a umiestnené v depe, lyžiarom by preto cestu hore nemal znepríjemňovať mokrý sneh či námraza na sedadlách.
Ešte počas tohto leta by firma chcela vystavať aj tri nové lyžiarske vleky Otupné – sedlo, Koliesko – Luková (po pásmo lesa) a na južnej strane Kosodrevina – Kamenná chata.
Spoločnosť zatiaľ zvažuje medzi dodávateľom vlekov z Rakúska a Česka, pričom cena za jeden vlek sa pohybuje od šiestich až do desiatich miliónov korún. Snahou je prepojiť južnú a severnú stranu Chopka a umožniť lyžiarom presúvať sa podľa poveternostných a lyžiarskych podmienok.
Pribudnú aj letné atrakcie
Ďalšie investície spoločnosti Ski Jasná majú smerovať do výstavby snoubordového areálu, ale aj do technického zasnežovania. „Existujúci vodný systém kapacitne nevyhovuje, máme 125 šácht, ale súčasne môžeme využívať len 15,“ argumentuje T. Petr. Firma chce ešte v tomto roku kúpiť ďalších 15 mechanizmov na zasnežovanie, a preto musí investovať aj do prívodu vody.
Náklady na tieto investície vedenie firmy odhaduje na 50 mil. Sk. V súčasnosti využíva prítok s kapacitou 19 litrov za sekundu, po dobudovaní nového vodovodu by sa mala zvýšiť až na 125 litrov za sekundu.
Vodu by lyžiarske stredisko malo čerpať až z dolnej časti doliny, pretože miestne vodstvo napája unikátny jaskynný systém Demänovskej doliny.
Ski Jasná plánuje posilniť aj letný charakter strediska cestovného ruchu v Nízkych Tatrách. V prípade ubytovacích zariadení to napríklad znamená dobudovanie kongresového centra, bazéna a relaxačného centra v Hoteli Grand. Chcú tiež zintenzívniť spoluprácu s cestovnými kanceláriami, ponúkajúcimi špecializované pobyty.
„Na budúci rok plánujeme výstavbu bobovej dráhy, turistických chodníkov a areálu pre jazdu na horských bicykloch. Zatiaľ sme sa nerozhodli, či bobová dráha bude iba letná atrakcia, kde sa bude jazdiť na boboch na kolieskach, alebo investujeme do systému s vodiacou tyčou, ktorý možno využívať aj v zime,“ uvádza T. Petr. Dodáva, že cyklistické cestičky budú môcť v zime slúžiť ako trate na bežecké lyžovanie a na úpätí Chopka by tak mohla vyrásť konkurencia pre areály Štrbské Pleso či Osrblie.