PKL a mesto Muszyna oznámili podpísanie zmluvy so švajčiarskym výrobcom lanoviek Bartholet Maschinenbau AG na dodávke novej kombinovanej odpojiteľnej 6-sedačkovej a 10-kabínkovej lanovky pre opustené poľské stredisko Szczawnik, ktoré bolo súčasťou skirezortu Dwie Doliny Wierchomla-Muszyna a nachádza sa len 14 kilometrov od slovenskej obce Čirč (okres Stará Ľubovňa).
PKL a mesto Muszyna tiež oznámili výstavbu druhej, odpojiteľnej 6-sedačkovej lanovky v Szczawniku. Podľa informácií Lanovky.sk priamo v teréne už prebehlo prvé vytýčenie trasy 6-sedačky prostredníctvom drevených kolíkov.
Primátor mesta Muszyna pre Radio RDN povedal, že celková investícia PKL má dosiahnuť 35 miliónov eur a počíta sa aj s obnovou prepojenia Szczawnik-Wierchomla už od zimnej sezóny 2025/2026.
PKL v minulosti ohlásili záujem o expanziu a majetkový vstup do ďalších rezortov, či o výstavbu nových stredísk na zelenej lúke. Novým vlastníkom strediska Szczawnik je PKL od septembra 2023 (79% podiel), mesto Muszyna ovláda 21%.
Pre PKL má stredisko zaujímavý potenciál aj z toho dôvodu, že je v budúcnosti možné ho prepojiť so strediskom Jaworzyna Krynicka, ktoré tiež patrí do portfólia PKL. V januári 2024 PKL dokončili proces navýšenia vlastníckeho podielu v stredisku Jaworzyna Krynicka z 84% na 93%. Prepojenie by bolo možné realizovať buď prostredníctvom jednej kabínkovej lanovky bez prislúchajúcich zjazdových tratí, s dĺžkou približne 3650 metrov a prevýšením 500 metrov, alebo sériou niekoľkých lanoviek aj so zjazdovkami.
Kombinovaná lanovka Bartholet
V dolnej časti strediska Szczawnik sa v súčasnosti nachádza odpojiteľná 4-sedačka od výrobcu Agamatic. Ako informuje partnerský portál Lanove-drahy.cz, táto lanovka bola vyrobená v roku 1988 a inštalovaná v Szczawniku v rokoch 2007-2008. Lanovka pôvodne slúžila v talianskom stredisku Canazei.
Nová kombinovaná odpojiteľná lanovka (Telemix) bude mať dĺžku približne 1500 metrov, prevýšenie 273 metrov a prepravnú rýchlosť 5 m/s. Vybavená bude 20 šesťmiestnymi sedačkami s bublinami a 20 desaťmiestnymi kabínkami v dizajne Porsche. Kabínky budú disponovať ventilačným systémom, budú bezbariérové a vhodné na prepravu cestujúcich s obmedzenou schopnosťou pohybu či kočíkov.
Lanovka Telemix má byť inštalovaná na mieste existujúcej odpojiteľnej 4-sedačky, ktorá bude demontovaná. Tá je po viac ako 6 rokoch neprevádzkovania v zúboženom stave, horná stanica bola vykradnutá a zdevastovaná. Celé lyžiarske stredisko Szczawnik je mimo prevádzky už od sezóny 2018/2019.
Odpojiteľná 6-sedačka Leitner
V hornej časti strediska sa nachádza lyžiarsky vlek Tatrapoma H180 s lomom a odpojiteľným zariadením pre uľahčenie výstupu v hornej stanici. Ani toto zariadenie nebolo od sezóny 2018/2019 v prevádzke. Vlek bol pritom vyrobený len v roku 2007 a v prevádzke bol od roku 2008, slúžil tak len 10 rokov.
Namiesto Tatrapomy H180 bude hlavným dopravným zariadením v hornej časti strediska ojazdená odpojiteľná 6-sedačka s bublinami od výrobcu Leitner, ktorá bola zakúpená zo strediska Loser Altaussee v rakúskom Štajersku a už je uložená priamo v Szczawniku. Lanovka bude mať dĺžku približne 1100 metrov a prevýšenie 115 metrov.
Ide o relatívne novú a stále veľmi modernú lanovku, vyrobenú len v roku 2003, ktorá je na trhu ojazdených lanoviek skôr unikátom. V stredisku Loser sa ju rozhodli nahradiť 10-kabínkovou lanovkou v predĺženej trase, ktorá umožňuje priamy prístup do hornej časti strediska a lepšie spĺňa potreby celoročnej prevádzky.
Povolenia na výstavbu ešte chýbajú
Podľa vyjadrenia PKL sa aktuálne čaká na vydanie potrebných povolení potrebných na začatie stavby. Stredisko Szczawnik by mohlo byť znovuotvorené najskôr koncom roka 2025. Investície majú smerovať aj do modernizácie parkoviska, zasnežovania, gastronómie či letných aktivít ako je bobová dráha alebo cyklistické trate.
PKL má tradíciu organizovať tlačové konferencie a oznamovať investície podstatne skôr, než má zabezpečené stavebné povolenia. V roku 2019 bola napríklad oznámená výstavba novej sedačkovej lanovky na Trase 2 v Jaworzyne Krynickej, ktorá sa mala realizovať v roku 2023, pričom PKL na túto trasu aj zazmluvnili novú odpojiteľnú 6-sedačku u rakúskeho výrobcu Doppelmayr. Podľa informácií Lanovky.sk tento projekt aktuálne stojí z dôvodu chýbajúceho stavebného povolenia, a jeho realizáciu je možné očakávať najskôr v roku 2025.
V prípade Szczawniku by získanie potrebných povolení v dohľadnom čase mohlo teoreticky byť jednoduchšie vďaka tomu, že terény strediska Wierchomla-Szczawnik sa prevažne nachádzajú na plochách existujúcich pasienkov a horských lúk, a nie je potrebné odlesňovať veľké plochy.
Úpadok strediska po roku 2018
Stredisko Dwie Doliny Wierchomla-Muszyna zdecimovali hádky s vlastníkmi pozemkov. Denník Gazeta Prawna priniesol vo februári 2019 informáciu, že uzavretiu strediska v roku 2018 predchádzali tri roky neúspešného vyjednávania s majiteľmi pozemkov. Jeden z majiteľov navrhoval výšku nájmu, ktorá dosahovala výšku takmer ročného obratu prevádzkovateľa celého strediska.
Kvôli ekonomickým problémom sa stredisko vo Wierchomli dostalo v auguste 2021 do reštrukturalizácie, ktorá trvá dodnes, situácii nepomohla ani pandémia covidu, vojna na Ukrajine či rastúca konkurencia v podobe stredísk v Krynici a Tyliczi.
Postupne boli v stredisku odstavené nielen odpojiteľná 4-sedačka a Tatrapoma H180 v Szczawniku (dnes už vo vlastníctve PKL a mesta Muszyna), ale aj ďalšie tri relatívne nové vleky Tatrapoma typu H vo Wierchomli.
V lokalite Wierchomla je v súčasnosti v prevádzke fixná 4-sedačka Tatrapoma (rok výroby 2000). V roku 2015 sme na portáli Lanovky.sk informovali o zámere strediska vymeniť lanovku za odpojiteľnú 6-sedačku, tento zámer sa ale zrealizovať nepodarilo.
Prevádzku strediska vo Wierchomli zabezpečuje spoločnosť Resort T12, ktorú ovládajú Krzysztof Brzeski (80%) a Piotr Puchala (20%). Vlastníkom zariadení vo Wierchomli je spoločnosť, ktorej väčšinový podiel vlastní rodina Brzeská, minoritný podiel (20%) vlastní Piotr Puchala.
--
Matej Petőcz - LANOVKY.sk
6.8.2024