V minulosti ste sa venovali bankovníctvu a developérskej činnosti, prečo ste sa rozhodli odkúpiť akcie spoločnosti Tatralift pôsobiacej v oblasti výroby horských dopravných zariadení?
Celý svoj profesionálny život sa venujem investovaniu, privátnemu a investičnému bankovníctvu. Zároveň ako Kežmarčan poznám spoločnosť Tatralift celý svoj život a vždy som sledoval jej aktivity. Podnikanie v oblasti lanových dopravných systémov považujem za perspektívne. Ide o atraktívny podnikateľský segment, ktorý sa zákazníkovi páči a navodzuje mu príjemný pocit. Tiež sledujem progres v mestských dopravných systémoch, kde má Tatralift v strednodobom horizonte potenciál vyvinúť zaujímavý produkt – kabínkovú odpojiteľnú lanovku.
Aké sú podľa vás silné a slabé stránky spoločnosti Tatralift?
Spoločnosť sa v posledných rokoch úspešne transformovala z výrobcu vlekov na výrobcu fixných a odpojiteľných lanoviek. Oceňujem, že sa firme podarilo udržať krok s globálnou konkurenciou a kontinuálne inovovať. Za negatívum považujem fakt, že spoločnosť bola nútená vplyvom klesajúcej dynamiky jej vývoja urobiť zmeny na riadiacich pozíciách, čo ale v súčasnosti úspešne doháňame už s novým personálnym obsadením.
Spoločnosť Tatralift má na trhu dlhú tradíciu, no v uplynulých štyroch rokoch zaznamenala postupný pokles tržieb. Aké opatrenia plánujete vykonať na zvrátenie tohto trendu? Aká je aktuálna situácia na trhu s horskými dopravnými zariadeniami v oblasti krajín V4?
V roku 2018 sa spoločnosti podarilo zastaviť pokles tržieb a momentálne pracuje na plné obrátky. Úspešne sme odovzdali fixnú lanovku do Poľska, momentálne dokončujeme odpojiteľnú lanovku do Južnej Kórei. Celá spoločnosť sa významných spôsobom modernizuje, vylepšujeme a rozširujeme obchodné aktivity. Zaviedli sme nový informačný systém, personálne posilňujeme kľúčové oddelenia v spoločnosti. Sme stabilným zamestnávateľom v regióne. Dôkazom toho je, že sa nám ozývajú naši bývalí zamestnanci so žiadosťou o návrat.
Situáciu na trhu horských dopravných zariadení v krajinách V4 vnímame cez nasledovné trendy:
1. Zvýšený záujem o repasované lanovky.
2. Zvýšený záujem o nahradenie fixných lanoviek lanovkami odpojiteľnými v segmente kratších lanoviek.
3. Rozmach tendrov typu „naprojektuj a vybuduj“, čo je tender na dodávku technológie – lanovky vrátane kompletných stavebných prác.
Zároveň sú na tomto trhu aktívni prakticky všetci výrobcovia lanových zariadení, čo vytvára vysoko konkurenčné prostredie.
Dnes má Tatralift už štyri referencie v oblasti odpojiteľných sedačkových lanoviek: dve v Poľsku, po jednej v Rusku a Južnej Kórei. Ako z vášho pohľadu hodnotíte rozhodnutie predchádzajúcich akcionárov realizovať vývoj a výrobu odpojiteľnej technológie? V čom spočívajú hlavné výhody vášho riešenia v porovnaní s konkurenciou na trhu?
Toto rozhodnutie podporilo oprávnenosť pôsobenia Tatraliftu na trhu. Vieme, že podnikanie v oblasti lanových dráh je závislé od neustáleho vývoja. Momentálne máme naplno vyťažené oddelenie konštrukcie, ktoré vyvíja novú generáciu fixnej lanovky. Strategicky smerujeme spoločnosť k vývoju lanových dráh s vyššou napínacou silou. Čiže chceme uspokojiť aj zákazníkov, ktorí požadujú dlhšie odpojiteľné lanovky alebo priamo kabínkové lanovky. Našou hlavnou konkurenčnou výhodou je, že popri vysokej kvalite a bezpečnosti našich zariadení vieme ponúknuť aj atraktívnu cenu.
Odpojiteľná 4-sedačková lanová dráha Korbielów-Buczynka v Poľsku bola realizovaná v roku 2015 ale dosiaľ nebola v prevádzke, nakoľko Tatralift eviduje voči investorovi nezaplatenú pohľadávku vo výške 2,4 milióna eur. Budeme sa môcť na tejto inštalácii čoskoro previezť alebo plánujete jej demontáž a presun do inej lokality?
V súčasnej dobe prebiehajú rokovania s novým investorom, ktorý má záujem lanovku kúpiť v mieste jej súčasnej inštalácie.
Aká je aktuálna situácia v oblasti vývoja odpojiteľných kabínkových lanoviek Tatralift? Zaujíma sa spoločnosť Tatralift aj o vývoj trojlanových dráh typu 3S prípadne iných sofistikovaných lanových systémov?
V súčasnej dobe manažment spoločnosti pracuje na dlhodobom strategickom pláne a jednou z variant je aj vývoj odpojiteľných lanoviek s vyššou napínacou silou, čím chceme vstúpiť do segmentu odpojiteľných lanových dráh do 2 km. To bude zároveň aj krok k vývoju odpojiteľných kabínkových lanoviek. Zložitejšie lanové systémy typu 3S v strednodobom horizonte nezvažujeme.
Matej Petőcz - lanovky.sk
03.03.2019
V rámci seriálu "Rozhovory s majiteľmi a zástupcami výrobcov horských dopravných zariadení" sme priniesli rozhovory s Ľubomírom Lorencovičom, Vladislavom Novýsedlákom, Tomášom Friedom a Jaroslavom Mačičákom.