Aký je najmodernejší typ lanových dráh súčasnosti? Pokiaľ by sme sa zaoberali touto otázkou, jeden z ašpirantov na víťaza by jednoznačne bol trojlanový odpojiteľný systém, označovaný tiež skratkou 3S (S ako „Seile“ – lano po nemecky).
Rekordný 3S systém
Lanovky 3S kombinujú výhody obežného kabínkového a kyvadlového systému. Pri 3S systéme sa inštalujú dve pevne ukotvené nosné laná a jedno obežné ťažné lano. Podobne ako pri mnohých visutých kyvadlových lanovkách, napríklad na Kasprov vrch vo Vysokých Tatrách.
Vozne 3S systému sa vďaka odpojiteľnému úchytu v staniciach od ťažného lana odpájajú a kvôli výmene cestujúcich spomalia, prípadne úplne zastavia. Maximálna rýchlosť 3S lanoviek je až do 8,5 m/s, kapacita vozňov do 35 osôb a prepravná kapacita do 6000 osôb za hodinu v jednom smere.
Vďaka dvom ťažným lanám môžu 3S lanovky prekonávať lanové polia, teda úseky medzi jednotlivými podperami, dlhé viac ako 3 kilometre. Aktuálny rekord drží 3S vo Whistleri v Kanade s lanovým poľom dlhým 3034 metrov. Pri jedno alebo dvojlanových systémoch je pritom možné prekonať lanové polia dlhé maximálne niekoľko sto metrov.
Dve nosné laná 3S systému umožňujú tiež zvýšenú odolnosť voči vetru oproti 2S systémom a významnú úsporu energie oproti jednolanovým systémom.
TIP: 25 rokov technológie 3S: článok Romana Grica a Josefa Nejeza v časopise ISR (angl., nem., fran.)
3S systém vo svete
V súčasnosti existuje len 13 lokalít s prevádzkovanými 3S lanovkami na svete. Tieto plnia rôzne funkcie – lyžiarske, turistické, medzimestskej alebo mestskej dopravy.
Predaj 3S technológie, ktorá patrí medzi investične veľmi náročné, majú v portfóliu spoločnosti Doppelmayr, Leitner a Poma.
- 1991: Alpin-Express 1, Saas Fee, Švajčiarsko (Von Roll)
- 1994: Alpin-Express 2, Saas Fee, Švajčiarsko (Von Roll)
- 2002: Olympique, Val d’Isere, Francúzsko (Doppelmayr)
- 2004: Safari Express, Kitzbühel, Rakúsko (Doppelmayr)
- 2008: Peak 2 Peak, Whistler, Kanada (Doppelmayr)
- 2008: Renon, Bolzano, Taliansko (Leitner)
- 2010: Rheinseilbahn, Koblenz, Nemecko (Doppelmayr)
- 2010: Gaislachkogelbahn 2, Sölden, Rakúsko (Doppelmayr)
- 2012: Prodains, Avoriaz, Francúzsko (Leitner)
- 2013: Psekakho, Gazprom Mountain Resort, Rusko (Doppelmayr)
- 2013: Mzymta – Olympic Village, Rosa Khutor Resort, Rusko (Doppelmayr)*
- 2013: Olympic Village – Finish Zone, Rosa Khutor Resort, Rusko (Doppelmayr)*
- 2014: Pardatschgratbahn, Ischgl, Rakúsko (Doppelmayr)
- 2015: Penkenbahn, Mayrhofen, Rakúsko (Doppelmayr)
- 2016: Eisgratbahn 1, Stubai, Rakúsko (Leitner)
- 2016: Eisgratbahn 2, Stubai, Rakúsko (Leitner)
- 2016: Fansipan Legend, Sapa, Vietnam (Doppelmayr)
- 2017: Hon Thom, Phu Quoc, Vietnam (Doppelmayr) – vo výstavbe
- 2018: Trockener Steg – Klein Matterhorn, Zermatt (Leitner) – vo výstavbe
*Možná aj preprava automobilov (33 áut/hodinu). Zariadenie je aktuálne mimo prevádzky, v prevádzke bolo len počas ZOH 2014 v Soči.
3S Bratislava
V marci 2017 bol medializovaný zámer developerskej spoločnosti HB Reavis vybudovať lanovku v Bratislave na trase Mlynské Nivy – Ryba (Prístavná ul.) – Nové Lido – Petržalka (Ekonomická univerzita). Bola by súčasťou integrovanou dopravného systému v meste a mala by potenciál odľahčiť komplikovanú dopravnú situáciu v oblasti.
Adrián Rác, generálny riaditeľ HB Reavis pre Slovensko, v apríli pre agentúru SITA potvrdil, že sa technologicky uvažuje nad viacerými variantami prepojenia vrátane 3S lanového systému. V prospech 3S by hovorila zvýšená odolnosť systému voči vetru, ktorý sa v oblasti Mlynských Nív často vyskytuje.
TIP: Prezentácia HB Reavis na odbornej konferencii Bratislavského samosprávneho kraja o zámere postaviť lanovku v Bratislave
3S Vysoké Tatry
Doppelmayr pracoval v apríli 2014 na zámere spoločnosti Tatry mountain resorts postaviť 3S lanovku vo Vysokých Tatrách na trase Hrebienok – Skalnaté pleso. Vďaka tomu by bolo možné prepojiť dve lyžiarske strediská a zatraktívniť tak ich ponuku.
Špecifikom projektu bolo viac než 1314 metrov dlhé lanové pole medzi dolnou stanicou na Hrebienku a podperou číslo 1 umiestnenej približne na úrovni Lomnickej vyhliadky. Lanové pole by umožnilo prekonať ústie Veľkej Studenej doliny bez zbytočných zásahov do územia. Celá trasa 3S by mala len tri podpery, pri použití 21 vozňov s kapacitou 30 osôb a rýchlosti 7 m/s by bola kapacita 2000 osôb za hodinu. Zámer sa aktuálne posudzuje na Ministerstve životného prostredia v rámci procesu EIA.
Projekt lanovej dráhy 3S Hrebienok — Skalnaté pleso od spoločnosti Doppelmayr
3S Spišská Nová VesO 3S systéme sa uvažovalo v marci 2007 v prípade Spišského raja, dnes už neaktuálneho zámeru britskej spoločnosti Dorchester Group of Companies. Primárnym dopravným systémom do strediska bola v jednom z variantov navrhovaná 3S lanovka s 30-miestnymi kabínami, prepravnou kapacitou 4 000 osôb za hodinu a rýchlosťou 7 m/s.
Urbanistickú štúdiu o primárnom dopravnom systéme pre Spišský raj pripravil Ing. Jaroslav Moravčík z Agentúry M v Ružomberku. Dolná stanica 3S lanovky mala byť umiestnená na obchvate mesta Spišská Nová Ves, horná stanica v extraviláne mesta v lokalite Kráľov prameň. Dĺžka trasy by presiahla 5 kilometrov.
Matej Petőcz - lanovky.sk
19.06.2017