18.05.2024

Najstaršia prevádzkovaná sedačková lanovka Transporta

Pred dvoma rokmi uplynulo už 45 rokov od chvíle, keď bola zahájená prevádzka na jednosedačkovej lanovke na Javorový vrch v Beskydoch. Táto lanovka bola v poradí už treťou jednosedačkou Transporta, ale pretože tieto dve boli už dávno nahradené, je táto lanovka najstaršou prevádzkovanou lanovkou s neodpojiteľnými závesmi a tiež aj 4. najstaršou prevádzkovanou sedačkovou lanovkou na území bývalého Československa. Poďme sa teda zoznámiť s jej históriou a podrobnosťami.

Cestou z Javorového vrchu /foto: Andrej 01.09.2004/ Lanová dráha na Javorový vrch sa začala stavať v roku 1955 a jej poslaním mala byť predovšetkým rekreácia pracujúcich neďalekej ostravskej priemyslovej aglomerácie. Pôvodný projekt znel na dvojsedačkovú lanovú dráhu systému Von Roll, ale medzitým sa vyhrotila spolupráca medzi Transportou Chrudim a švajčiarskou strojárňou Von Roll. Licenčná technológia nebola využívaná v súlade so zmluvou. Ako sa neskôr ukázalo, bolo to úmyselné, aby sa komunistický štát vyvliekol zo zmluvy s "imperialistickou" firmou. Zmluva s Von Roll bola vypovedaná a vďaka tomu bola táto lanovka ako prvá stavaná vlastnou technológiou Transporty, teda jednosedačková lanovka s pevne uchytenými sedačkami. Vzhľadom k tomu, že výroba lanových dráh bola v Transporte iba doplnkovou činnosťou, tento systém sa takmer bez akejkoľvek modernizácie vyrábal ešte na začiatku osemdesiatych rokov. Vtedy bol tento systém už naozaj zastaraný, veď poprední svetoví výrobcovia už vtedy vyrábali trojsedačky, niektorí dokonca aj štvorsedačky. V roku 1981 bola Transporta poverená výrobou pásových dopravníkov pre Severočeský uhoľný revír a zo dňa na deň opustila výrobu lanoviek.

Celá 1310 m dlhá lanovka bola uvedená do prevádzky v máji 1957 a bola takmer rovnaká, ako jednosedačka na Lomnické sedlo vo Vysokých Tatrách, ktorá zahájila prevádzku v roku 1959 (a bola zrušená už v roku 1976, keď bola nahradená novou dvojsedačkou od firmy Pomagalski). Spoločným znakom všetkých 4 prvých jednosedačiek Transporta bola priehradová konštrukcia podpier, zatiaľ čo v poradí 5. jednosedačková lanovka Transporta z roku 1961, ktorá vedie na Kleť v Blanskom lese, už mala podpery trubkovej konštrukcie. Sedačky boli drevené a závesy oceľové.

Na trase smer Javorový vrch /foto: Andrej 01.09.2004/ Prevádzkovateľom lanovky na Javorový vrch boli od začiatku ČSD. Československé štátne dráhy sa ale lanovky pokúsili zbaviť ihneď na konci roku 1957, ale vzhľadom k tomu, že sa nenašiel žiadny záujemca, zostala lanovka v majetku dráh ďalších takmer 40 rokov. Za tú dobu neprebehla na lanovke žiadna zásadná modernizácia, jedinými zmenami bolo už tradične označovanie - najprv 32d, potom 323 a nakoniec 905. K 1. júnu 1996 prešla lanovka do súkromných rúk. Prvým krokom nového vlastníka bola aspoň výmena sedačiek v lete 1997, teda presne po 40 rokoch prevádzky, zostal ale zachovaný princíp - neodpojiteľné jednosedačky. Sedačky boli získané z lanovky Transporta na Krížnu vo Veľkej Fatre z roku 1970, ktorá bola zrušená a demontovaná v roku 1993. Zo začiatku boli nad sedačkami striešky, tie však boli neskôr demontované a tak má táto jednosedačka Transporta ako jedna z mála sedačky bez striešok.

Pri hornej stanici /foto: Andrej 01.09.2004/ Lanovka prekonáva výškový rozdiel 462 metrov, na lane je umiestnených 120 sedačiek a prepravná kapacita je 364 osôb za hodinu v jednom smere. Na trase sa nachádza 27 unikátnych podpier priehradovej konštrukcie (z ktorých sú 2 tlačné) a tesne pred hornou stanicou je priehradový lanový prechod. Pohon sa nachádza v dolnej stanici. Rovnako aj napínacie závažie sa nachádza v dolnej stanici.

Do dvoch rokov sa plánuje náhrada tejto jednosedačky úplne novou lanovkou. Tá bude dlhšia a povedie od dolnej stanice inou trasou až na vrchol Javorového vrchu, zatiaľ čo stará lanovka má konečnú stanicu niekoľko sto metrov pod vrcholom. Nová lanovka bude mať kapacitu 1500 osôb za hodinu. Stará lanovka skončí v šrote a jej priesek lesom bude zalesnený. Náklady na výstavbu by sa mali pohybovať okolo šesťdesiatich miliónov Kč v prípade novej technológie. Staršia technológia by však vyšla podstatne menej, asi na desať - pätnásť miliónov Kč a túto variantu prevádzkovateľ taktiež zvažuje. Spoločne s novou lanovkou vznikne aj najdlhšia zjazdovka v Beskydoch, ktorá bude mať dĺžku 2300 m.

Technické údaje:

- typ lanovky: osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek
- ťažná vetva: ľavá
- umiestnenie pohonu: údolná stanica
- systém napínania: závažím v údolnej stanici
- prepravná kapacita: 364 os./h
- dĺžka: 1310 m
- dolná stanica: 424 m n.m.
- horná stanica: 886 m n.m.
- prevýšenie: 462 m
- maximálna dopravná rýchlosť: 2,25 m/s
- čas jazdy: 9,7 min.
- časový interval sedačiek: 10 s
- vzdialenosť sedačiek: 22 m
- počet sedačiek: 120
- počet podpier: 27 + 1 lanový prechod
- výrobca: TRANSPORTA Chrudim
- zariadenie je v prevádzke od roku: 1957
- rekonštrukcia bola v roku: 1997

Radim Polcer