20.05.2024

Lanová dráha Vrátna - Grúň

Stavba jednosedačkovej lanovej dráhy s pevným uchytením sedačiek Vrátna - Grúň ako druhej lanovky vo Vrátnej začala v roku 1967. Vzhľadom ku známym problémom Transporty Chrudim sa však táto lanovka stavala s rôznymi prestávkami 13 rokov a po zastavení výroby v Transporte musela byť dokončená podnikom Metasport Ostrava. Spustená bola až v roku 1980, keď už bola jej konštrukcia zastaralá. V priebehu výstavby sa niekoľkokrát zmenila koncepcia lanovky. Pôvodný účel - spolu s navrhovanou zjazdovkou rozšíriť možnosti lyžovania vo Vrátnej doline sa úplne nenaplnil, pretože vzhľadom k zastaveniu výstavby zjazdovky lanovka slúžila len na prepravu lyžiarov a turistov do oblasti Poludňového Grúňa. Svojou nízkou prepravnou kapacitou 271 osôb za hodinu lanovka vyhovovala iba tomuto novému účelu. Nevýhoda malej prepravnej kapacity v tomto prípade optimálne regulovala návštevnosť strediska Poludňový Grúň, ktorého svahová kapacita umožní lyžovať maximálne 600 lyžiarom.

Dolná stanica Dolná stanica tejto 1540 m dlhej lanovky sa nachádza vo výške 590 m n.m. a je umiestnená neďaleko cesty do Štefanovej. Horná stanica je o 402 metrov vyššie, neďaleko chaty na Grúni. Napínacie závažie s hmotnosťou 6000 kg a hlavný pohon s výkonom 65 kW sa nachádzajú v dolnej stanici. Technologická časť poháňacieho zariadenia lanovky je umiestnená v priestore budovy údolnej stanice. Horná stanica Lanovka je napájaná elektrickým prúdom z vedenia 22 KV prostredníctvom trafostanice 22 KV/0,4 KV umiestnenej v budove dolnej stanice. Okrem tohoto zdroja elektrického prúdu má lanovka ešte náhradný prúdový zdroj tvorený dieselagregátom, ktorý je takisto umiestnený v budove dolnej stanice. Prepojenie staníc je tvorené nízkonapäťovým vedením zakopaným v zemi. V káblovej ryhe je umiestnený aj mnohožilový zabezpečovací kábel, ktorý slúži pre obvod zabezpečovacieho zariadenia, telefón, prenos údajov vetromeru a pre ovládacie obvody. Okrem týchto vedení je v priestoroch vratnej stanice umiestnená vysokonapäťová trafostanica, ktorá napája dopravné zariadenia v priestore Poludňového Grúňa. Zabezpečovacie zariadenie je tvorené snímačmi kontroly správnej polohy lana a indikáciou poruchy na každej podpere. Pri maximálnej rýchlosti 2,25 m/s trvala jazda 11,4 minút.

Na prelome rokov 1997 a 1998 bola postavená a uvedená do prevádzky úplne nová štvorsedačka Doppelmayr na Pasekách a jednosedačka na Grúň prestala byť využívaná na osobnú dopravu. Stále však bola využívaná pre zvoz odpadkov z chaty na Grúni, a to až do roku 2002.
Trasa lanovky od dolnej stanice mierne stúpa až k podpere č. 8, kde sa dostáva do mierneho protisklonu. Od tlačnej podpery 9 trasa opäť mierne stúpa až ku ďalšej tlačnej podpere 12. Tesne pred touto podperou je hlboká priepasť a potok. Trasa lanovky - podpera č. 2 Ďalej potom lanovka mierne stúpa až k podpere č. 14, kde začne prudko stúpať nahor. Práve v úseku medzi podperami 14 až 19 je trasa zarastenejšia, v niektorých miestach porast siaha až k dopravnému lanu. Trasa prudko stúpa ďalej až k hornej stanici. Lanovka má 6 tlačných podpier (č. 1, 4, 9, 12, 14 a 21), čo je vzhľadom na jej relatívne kratšiu trasu veľmi veľa. Nová štvorsedačka Doppelmayr na Pasekách Rovnako základy podpier sú na rozdiel od starších sedačkových lanoviek Transporta veľmi veľké, majú v priemere asi 2 x 2 m. Podpery 25 a 26 majú 8 kladiek, ostatné podpery majú iba 4 kladky (okrem podpier 1, 5, 6, 9 a 14, ktoré majú 6 kladiek). Väčšina nosných podpier má dva trojuholníky (tlačné nemajú žiadne), výnimku však tvoria 4 podpery. Tlačné podpery 9, 14 a 21 majú jeden trojuholník na vratnej vetve a nosná podpera 16 má iba jeden trojuholník na ťažnej vetve. V dolnej stanici nájdeme okrem tabuliek so symbolmi z vleku Tatrapoma aj časť sedačky č. 100 z novej štvorsedačkovej lanovky na Pasekách. Táto sedačka na Pasekách skutočne chýba. Montážna plošina je umiestnená v dolnej stanici, nákladnú plošinu nájdeme na kladkách podpery 26 na ťažnej vetve medzi sedačkami č. 25 a 27.

Lanovka je síce v celkom dobrom stave, ale zo 120 chýba celkom 7 sedačiek (č. 22, 23, 24, 26, 85, 102 a 105). Jedna červená strieška je pri napínacom závaží. Mohlo by sa zdať, že chýba aj sedačka č. 90, tá je však tesne za sedačkou č. 99 a tvorí tak s ňou veľmi zaujímavú skupinku. Týchto skupiniek je celkom 4, tvoria ich vždy 2 sedačky vzdialené cca 0,5 m od seba a všetky sú na vratnej vetve - sedačky č. 99 + 90 (za podperou 7), 103 + 104 (za podperou 9), 112 + 113 (za podperou 13) a 116 + 117 (za podperou 15). Tieto skupinky pravdepodobne slúžili k preprave nadrozmernejších nákladov. Niektoré sedačky sú nekompletné (chýba napr. operadlo). Sedačka č. 59 je dokonca ohnutá. Farebné prevedenie sedačiek je veľmi pestré, konkrétne pre každú sedačku je uvedené v tabuľke nižšie. Na budove hornej stanice chýba časť strechy, takže do nej prší. Taktiež drevená strecha na dolnej stanici je už prederavelá. Opätovné sprevádzkovanie tejto krásnej lanovky je nereálne, mohla by však teoreticky jazdiť v lete.

Farebné prevedenie sedačiek
Č. Farba sedačky Č. Farba sedačky
1 svetlomodrá 61 svetložltá
2 červená 62 červená
3 svetložltá 63 strieška – svetlomodrá, se.+op. - červená
4 červená 64 svetložltá
5 svetložltá 65 červená
6 červená 66 svetlomodrá
7 svetlomodrá 67 svetložltá
8 svetložltá 68 červená
9 červená 69 strieška – svetlomodrá, se.+op. - červená
10 strieška – svetlomodrá, se.+op. - červená 70 červená
11 svetložltá 71 červená
12 červená 72 strieška – svetlomodrá, se.+op. – žltá
13 svetlomodrá 73 svetložltá
14 svetložltá 74 červená
15 červená 75 strieška – svetlomodrá, se.+op. - červená
16 svetlomodrá 76 svetložltá
17 svetložltá 77 červená
18 červená 78 strieška – svetlomodrá, se.+op. – žltá
19 svetlomodrá 79 strieška + op. – svetložltá, se. – červená
20 svetložltá 80 strieška – červená, se.+op. – žltá
21 červená 81 svetlomodrá
22 sedačka chýba 82 svetložltá
23 sedačka chýba 83 červená
24 sedačka chýba 84 svetlomodrá
25 svetlomodrá 85 sedačka chýba
26 sedačka chýba 86 červená
27 svetlomodrá 87 strieška – svetlomodrá, se.+op. - červená
28 strieška – svetložltá, se.+op. - červená 88 strieška – červená, se.+op. – žltá
29 červená 89 svetložltá
30 svetlomodrá 90 svetložltá
31 svetložltá 91 svetlomodrá
32 červená 92 červená
33 svetlomodrá 93 červená
34 svetložltá 94 strieška + op. – svetlomodrá, se. – červená
35 strieška + se. – červená, op. – žltá 95 svetložltá
36 svetlomodrá 96 červená
37 svetložltá 97 svetlomodrá
38 strieška + op. – červená, se. – svetložltá 98 svetložltá
39 svetlomodrá 99 červená
40 svetložltá 100 svetlomodrá
41 strieška + se. – červená, op. – žltá 101 svetložltá
42 svetlomodrá 102 sedačka chýba
43 svetložltá 103 svetlomodrá
44 červená 104 svetložltá
45 svetlomodrá 105 sedačka chýba
46 svetložltá 106 svetlomodrá
47 červená 107 svetložltá
48 svetlomodrá 108 červená
49 svetložltá 109 svetlomodrá
50 červená 110 svetložltá
51 strieška – svetlomodrá, se.+op. - žltá 111 červená
52 svetložltá 112 svetlomodrá
53 červená 113 svetložltá
54 svetlomodrá 114 červená
55 svetložltá 115 svetlomodrá
56 červená 116 svetložltá
57 strieška – svetlomodrá, se.+op. - žltá 117 červená
58 svetložltá 118 svetlomodrá
59 strieška – červená, se.+op. - žltá 119 svetložltá
60 svetlomodrá 120 červená

Radim Polcer