08.05.2024

Leitner postaví šesťsedačku na Štrbskom Plese

Leitner získal kontrakt na novú odpojiteľnú šesťsedačku s bublinami a vyhrievaním sedadiel pre Štrbské Pleso. Výstavba prebehne v roku 2013.

Nová odpojiteľná šesťsedačková lanovka Interski nahradí lyžiarsky vlek Interski H-130. Obchodnú súťaž na dodávku technológie vyhrala spoločnosť Leitner Ropeways a prevádzkovateľ strediska s ňou už uzatvoril kontrakt. Výstavba prebehne v roku 2013.

„Obchodnej súťaže sa zúčastnili Doppelmayr a Leitner. Spoločnosť Leitner vyhrala v treťom kole vďaka lepšej cenovej ponuke a dodatočným benefitom,“ hovorí Roman Weck, majiteľ strediska.

Dolná stanica lanovky má byť situovaná na približne rovnakom mieste než existujúca dolná stanica vleku H-130. Bude poháňacia a napínacia s 90-stupňovým nástupom a integrovanou plošinou na kontrolu úchytov. Horná stanica lanovky by mala byť v porovnaní s hornou stanicou vleku H-130 presunutá približne o 220 metrov severozápadne.

Garážovanie sedačiek bude v obvode stanice a zároveň na odstavnej koľaji. Použité vozne typu CD6C majú mať komfortné prevedenie s bublinami a vyhrievaním lavíc. Farba bublín zatiaľ nebola stanovená.

S demontážou trojsedačkovej lanovky Mostíky sa nepočíta, táto naďalej bude premávať počas pretekov a tréningov na skokanskom mostíku, prípadne aj na začiatku zimnej sezóny, pokiaľ je jediným zasneženým svahom Interski.

Technické parametre novej šesťsedačky na Štrbskom Plese

  • typ LD: osobná jednolanová odpojiteľná 6-sedačková s bublinami a vyhrievaním sedadiel
  • výrobca: Leitner
  • výrobný typ: CD6C
  • rok výroby: 2013
  • umiestnenie pohonu: horná stanica
  • systém napínania: hydraulický v dolnej stanici
  • projektované zaťaženie - ťažná (A) vetva: 100 %
  • projektované zaťaženie - vratná (B) vetva: 30 %
  • prepravná kapacita: ťažná vetva: 2400 os/h; vratná vetva: 720 os/h
  • šikmá dĺžka: 913 m
  • vodorovná dĺžka: 891 m
  • prevýšenie: 183 m
  • priemerný sklon trate: 20,04 %
  • max. dopravná rýchlosť: 5,0 m/s
  • čas jazdy: 3 min. 3 s.
  • časový interval vozňov: 9 s
  • vzdialenosť vozňov: 45 m
  • počet vozňov: 45
  • počet podpier: 9
  • dopravné lano: 42 mm
  • počet kladiek: 148
  • rozchod dopravného lana na trati: 6100 mm
  • hlavný pohon: elektromotor
  • výkon hlavného pohonu - rozjazdový: 366 kW
  • výkon hlavného pohonu - trvalý: 277 kW
  • výkon núdzového pohonu: 88 kW
Zdroj: Leitech, s.r.o.

Trasovanie novej lanovky podľa EIA, spracované na podkladoch Google Maps:

Rozšírenie zjazdoviek

V rámci procesu EIA sa posudzujú viaceré možnosti rozšírenia plochy zjazdových tratí na Štrbskom Plese. Rozširovať by sa mala horná časť svahu Interski a prechod medzi zjazdovkami Solisko a Esíčko. Rovnako má dôjsť k vybudovaniu novej modrej odjazdovej zjazdovky z vrcholovej stanice šesťsedačky Interski k zjazdovkám Interski a Esíčko.

V posudzovacom konaní je aj projekt novej modrej zjazdovky navrhnutej v priestore medzi zjazdovými traťmi Esíčko a Interski. Táto zjazdovka by mala mať dĺžku 530 metrov a priemernú šírku 31 metrov. Vzhľadom na významný priečny sklon terénu a skalnatý až balvanistý terén pokrytý starším lesom v miestach, kadiaľ by mala viesť projektovaná zjazdovka, by si jej realizácia vyžadovala veľké terénne úpravy.

„Plocha nových zjazdoviek, ktoré by sme chceli vybudovať spolu s lanovkou, je osem hektárov,“ uzatvára Weck.

Investície 1. Tatranskej na Štrbskom Plese

V lyžiarskom stredisku Štrbské Pleso sa dnes nachádzajú tri sedačkové lanovky a tri lyžiarske vleky, ktoré obsluhujú 7300 metrov zjazdoviek.

Stredisko získalo v roku 2009 nenávratný finančný príspevok z eurofondov vo výške 5,26 milióna eur, určený predovšetkým na výstavbu novej lanovky Furkota.

  • 2002: odpojiteľná štvorsedačka Poma Solisko
  • 2009: odpojiteľná šesťsedačka Poma Furkota
  • 2013: odpojiteľná šesťsedačka s bublinami a vyhrievaním sedadiel Leitner Interski

Celková výška pripravovaných investícií v roku 2013 je 7,2 milióna eur, z toho 5 miliónov je určených na technológiu lanovky, 1 milión na rozšírenie technického zasnežovania, 500 tisíc na úpravy zjazdoviek a 700 tisíc na ostatné práce.


Peter Brňák, Matej Petőcz
08.06.2012