13.12.2017 DNES PREMÁVA V SR 11 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Mestské lanovky: Grenoble - pulzačnou lanovkou na Bastilu
Nepochybne najpopulárnejším záberom z Grenoblu je záber so štyrmi alebo piatimi kabínkami nad riekou Isére smerujúcimi na starobylú pevnosť Bastilla. Lanovku domáci bežne nazývajú Les Bulles - bubliny.

Lanovka bola do prevádzky spustená 29. septembra 1934. Voľba hornej stanice bola od začiatku samozrejmá – viedla do bodu najlepšieho výhľadu na Grenoble - do priestoru v blízkosti kasární a väznice. Tým bol zaručený jej obchodný úspech a okamžite sa stala hlavnou atrakciou Grenoblu. Dolná stanica bola situovaná na breh Isére. Pôvodná lanovka mala 2 zaujímavé dvanásťuholníkové kabíny (dodecahedron) s kapacitou 15 osôb so sprievodcom. Kabíny dodala nemecká firma BLEICHERT. Jazdili po samostatných nosných lanách.

Ďalším medzníkom v histórii lanovky bol marec 1951, kedy boli pôvodné kabíny nahradené za kabíny s kapacitou 21 osôb v farbách mesta – žltá a červená. Kabínu navrhli v projekčnej kancelárii Henri Crouzier v Molins Allier. Počas konania Zimných olympijských hier v roku 1968 bola lanovka ústredným motívom propagačných materiálov a pohľadníc Grenoblu.

Posledná etapa modernizácie bola dielom domácej firmy POMA v septembri 1976. Po niekoľkých mesiacoch prerušenia prevádzky dostali dnešnú podobu obe stanice. Dolná stanica bola riešená modernou hranatou budovou zo skla, s osobitným výťahom pre imobilných návštevníkov. Vrcholová stanica je začlenená do historického komplexu, taktiež s rampami a premostením pre vozíčkarov. Pôvodne na lanovke premávali dva páry trojíc spriahnutých guľových kabín. Neskoršie bol počet skupiny kabín zvýšený na 4 v zimnej prevádzke a v lete na 5 typických panoramatických „ bublinových„ kabín. Jedná sa o dvojlanový systém pozostávajúci z nosného lana a ťažného lana. Ťažné obežné lano zabezpečuje pohyb kabín, pričom pri prejazde cez traťovú podperu spomalí na rýchlosť 2 m/s. V staniciach kabíny spomalia na rýchlosť pod 0,3 m/s prípadne zastavia úplne, čím je zabezpečené plynulé vystúpenie a nastúpenie.

Z histórie sa spomína jedna vážnejšia nehoda lanovky, keď nad riekou Isére okolo 16:00 došlo k vykoľajeniu lanovky. Okamžite z toho vznikla obrovská senzácia, keď za prítomnosti televízie a množstva divákov boli pomocou vrtuľníka a hasičmi evakuovaní všetci cestujúci. Operácia trvala do 20:45, našťastie bez zranenia a újmy na životoch. Aj z tejto nehody boli vyvodené opatrenia pre zvýšenie bezpečnosti prepravy, hlavne lanovka je v roku odstavená na dobu 20 dní, kedy sa vykonávajú prehliadky, údržba a hlavne sa nacvičuje evakuácia cestujúcich. Pre porovnanie je lanovka v prevádzke cca 4000 hodín, oproti lyžiarskemu vleku - cca 1200 hod. Ročná návštevnosť je okolo 300 000 prepravených osôb.

Technické parametre:

  • dĺžka: 700 m
  • prevýšenie: 261 m
  • nadm. výška údolnej stanice: 214 m n.m.
  • nadm. výška vrcholovej stanice: 475 m n.m.
  • podpera v trati: 1 ks – výška 23 m
  • rýchlosť: v trati/cez podperu: 6 m/s / 2 m/s
  • doba jazdy: 3 – 5 min
  • výkon pohonu: 187 kW
  • kapacita 1 kabínky: 6 osôb
  • prepravná kapacita: 650 os/hod
  • priemerné stúpanie: 42 %
  • maximálne stúpanie: 70 %
Cenník:
spiatočný/jednosmerný
  • jedna jazda: 6,50 € / 4,40 €
  • zľavnený: 4,00 € / 2,85 €
  • študentský: 5,00 € / 3,45 €
  • senior nad 75 rokov: 2,90 € / 1,75 €
Prevádzka lanovky sa počas dňa riadi cestovným poriadkom, je rôzna v jednotlivé dni, ale i počas roku. Najdlhšie jazdí cez letné mesiace: od 9:15 hod do 00:15 hod.

dolná stanica /foto: Ing. Peter Lovás/ dolná stanica na brehu Isére /foto: Ing. Peter Lovás/ nad strechami Grenoblu /foto: Ing. Peter Lovás/
jazda v kabínke poskytuje úžasné pohľady na Grenoble /foto: Ing. Peter Lovás/ prechod kabíniek cez podperu č. 1 /foto: Ing. Peter Lovás/ vjazd do hornej stanice /foto: Ing. Peter Lovás/
podpera pred hornou stanicou /foto: Ing. Peter Lovás/ stretanie kabínok v trase /foto: Ing. Peter Lovás/ pohľad z opevnenia Bastily na stretanie kabíniek nad Isére /foto: Ing. Peter Lovás/
V hornej stanici /foto: Ing. Peter Lovás/ Večer nad Isére /foto: Ing. Peter Lovás/ Večerná nálada /foto: Ing. Peter Lovás/
/foto: Ing. Peter Lovás/ /foto: Ing. Peter Lovás/ /foto: Ing. Peter Lovás/
/foto: Ing. Peter Lovás/   /foto: Ing. Peter Lovás/

Ing. Peter Lovás


Mestské lanovky
Ing. Peter Lovás 23.4.2010

Seriál o mestských lanovkách v zahraničí pripravuje Ing. Peter Lovás. V sérii článkov budú postupne predstavené vybrané zahraničné mestské lanovky, doplnené zaujímavou fotografickou dokumentáciou.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok-Juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Poronec
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Białka Tatrzańska PL
 Kohútka (CZ)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)