Na začiatku sedemdesiatych rokov sa Leitner pod svojou značkou rozhodol venovať aj výrobe snežných pásových vozidiel – ratrakov. V roku 1983, teda v rovnakom období ako ostatní výrobcovia, sa aj u Leitnera ukončilo s prvými štúdiami odpojiteľných úchytov a začalo sa s masívnou výrobou odpojiteľných lanoviek.
Na začiatkoch deväťdesiatych rokov patril Leitner medzi prvú štvorku výrobcov lanoviek a vlekov na svete. Bol lídrom na domácom trhu, menej úspešný už bol za talianskymi hranicami. Počet vyrobených lanoviek a vlekov pýšiacich sa označením Leitner presiahol latku dva a pol tisíca.
Pod taktovkou tohto silného hráča si mohol Leitner postupne upevňovať svoje postavenie akvizíciou ďalších firiem a zakladaním nových filiálok. Spočiatku sa na to išlo veľmi „jemne“ – ako jedna z prvých bola odkúpená francúzska spoločnosť Travibat SARL, ktorá začala vyrábať pylóny, lanáče a iné komponenty lanoviek Leitner určených pre francúzsky trh. Nasledovalo založenie filiálky v USA a akvizícia výrobcu BM Lifts v Kanade. V roku 1999 to bola akvizícia divízie lanových dráh známej viedenskej firmy Waagner-Biro.
Tesne pred novým tisícročím tvorilo 71% obratu spoločnosti výroba a predaj lanoviek a vlekov, 18% predaj snežných pásových vozidiel, 5% záručný a pozáručný servis predaných zariadení, 4% predaj systémov hromadnej lanovej dopravy a naklonených výťahov a nakoniec 2% výroba zasnežovacích systémov. Všetky tieto produkty sa vyrábali pod značkou Leitner.
Snowstar vznikol ako fúzia viacerých malých výrobcov snežnej techniky (Leitner bol jeden z nich), pričom skupina Seeber mala v tejto firme časť podielu. Ďalšia firma, v ktorej skupina Seeber odkúpila časť podielu, je firma Gespi, ktorá ponúka rôzne technické vybavenie pre lyž. strediská (ochranné siete a matrace, označenie zjazdoviek a lyž. škôl...).
Odkúpenie Pomy a Prinothu zabezpečili novovzniknutému koncernu perfektnú kontinuitu v raste. V oboch segmentoch (predaj OHDZ a snežných pásových vozidiel) toitž dnes už existujú iba dve veľké skupiny, ktoré si rozdeľujú drvivú väčšinu trhu.
Po viacerých reorganizáciách dnes skupina Leitner Technologies zoskupuje:
Okrem toho sa na celom svete nachádza viac ako 40 filiálok skupiny, ide hlavne o filiálky vyrábajúce jednotlivé komponenty lanových dráh v rôznych štátoch sveta. Samozrejme netreba zabudnúť na to, že vlastníkom celej skupiny Leitner Technologies je finančná skupina Seeber, ktorej zakladateľ naďalej zastáva riadiace funkcie niektorých jej spoločností.
Celá spomínaná škála rôznych divízií (okrem Snowstar a Gespi) má sídlo v priemyselnej zóne pri obci Vipiteno v Južnom Tirolsku (veľmi blízko rakúskych hraníc, cca 60 km južne od Tirolska). Administratívne priestory sú úplne nové (od roku 2002), nová je aj linka na výrobu snežných pásových vozidiel. Naopak, výrobné haly lanoviek na svoju rekonštrukciu ešte iba čakajú a v tomto bode je viditeľný rozdiel v porovnaní s rakúskym Doppelmayrom. Nové sídlo bolo v roku 2002 postavené aj pre francúzsku filiálku Leitner France a to v Montméliane v Hornom Savojsku. Dnes pracuje pre skupinu Leitner vo Vipitene 703 ľudí a na celom svete ďalších tisíc.
TIP: členovia talianskej stránky o lanovkách funivie.org mali možnosť navštíviť fabriku Leitnera vo Vipitene. Pod nasledujúcim odkazom si môžete prezrieť fotky exteriéru areálu s množstvom materiálu, prototypom MiniMetra a Leitwind-a, a dokonca i fotky interiéru výrobných hál: http://www.funivie.org/pagine/speciali/leitner_lifts/index.htm
2S od Leitnera sú v Taliansku pomerne úspešné, no 3S ešte Leitner nerealizoval, i keď túto technológiu už vyvinul dávnejšie. Prvý 3S od Leitnera bude postavený budúci rok, a to v jednom pobrežnom talianskom mestečku. Trh s 3S je veľmi malý a keďže tieto zariadenia sú mimoriadne technologicky náročné a systematicky ho vyhráva Doppelmayr. Ten má v prevádzkovateľoch viac dôvery, keďže podobné lanovky už realizoval.
V prípade fixných a odpojiteľných lanoviek s jednou obežnou dráhou Leitner vždy inovoval priebežne a na rozdiel od francúzskej Pomy nedelil svoje výrobky na série. Po odkúpení skupiny Poma začal Leitner využívať niektoré komponenty lanoviek Poma pri svojich výrobkoch, tak ako aj Poma začala ponúkať lanovky spájajúce najlepšie komponenty Leitnera a Pomy (typ Multix).
TIP: video odpojiteľnej 6-sedačky Leitner na webstránke výrobcu http://www.leitner-lifts.com/attach/RATSCHINGS001.mpg
V roku 2003 Leitner nadviazal zaujímavú spoluprácu s talianskym výrobcom luxusných vozidiel Pininfarina. Pininfarina navrhnla nový dizajn kabíniek lanoviek, ktoré mala následne vyrábať filiálka skupiny Poma Sigma Composite. Tak vznikla nádherná séria Diamond a neskôr aj Ruby.
Opak platí pre výrobcu snežných pásových vozidiel Prinoth, ktorý o trhový podiel približne vyrovnane súperí s konkurenčným rakúskym Kässbrohrerom. Prinoth má na celom svete vybudovanú veľmi silnú sieť agentov a servisných centier. Určite má aj prečo, veď po celom svete sa preháňajú tisíce ratrakov tejto alebo už zaniknutej značky Leitner. Predaj a servis ratrakov Prinoth pre slovenský trh má podľa webstránky Prinothu na starosti istá firma Snowwork so sídlom v obci Mlynky na juhu Slovenského Raja.
TIP: finančné výsledky skupiny Leitner Technologies za rok 2006 v kocke a porovnanie so skupinou Doppelmayr/Garaventa nájdete v prvej časti seriálu.
Snowstar má prekvapujúco oveľa silnejšiu pozíciu na niektorých zahraničných trhoch ako na domácom talianskom, kde je mizivá. Predaj a servis zasnežovacích systémov tejto značky má na Slovensku na starosti firma Snowstar spol. so sídlom v Poprade.
Použité pramene a odkazy:
Matej Petőcz
Väčšina prvých fabrík vyrábajúca vleky či lanovky bola založená len kvôli tejto neobvyklej činnosti, no niektorí si ňou iba rozšírili portfólio už dávnejšie ponúkaných výrobkov – nákladné lanovky, rôzne poľnohospodárske alebo iné stroje a systémy. Či už to je Agudio, Grafer, Leitner, Höltzl, Doppelmayr, Pomagalski, Girak, Swoboda, Gangloff, Garaventa alebo Von Roll, všetky tieto názvy zaniknutých alebo ešte existujúcich výrobcov, sú v prvom rade priezviská ich zakladateľov, vynálezcov či zlepšiteľov.