Sedačková lanovka Turecká - Krížna
Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy
typ LD |
osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek |
výrobca |
TRANSPORTA, n. p. Chrudim |
výrobný typ |
SL-1 |
výstavba |
15. jún 1968 - december 1972 |
uvedenie do prevádzky |
17. novembra 1971 10:00 |
ukončenie prevádzky |
zimná sezóna 1991/1992 |
ťažná vetva |
ľavá |
umiestnenie pohonu |
horná stanica |
systém napínania |
závažím v dolnej stanici |
napínací ťah |
5000 kg (50 kN) |
prepravná kapacita |
276 os/h |
dolná stanica |
657 m n.m (Turecká) |
medzistanica |
775 m n.m. (Salašky) |
horná stanica |
1387 m n.m (Líška - pod Krížnou) |
šikmá dĺžka |
2064 m |
vodorovná dĺžka |
1933,2 m |
prevýšenie |
730 m |
priemerný sklon trate |
20,7° |
dopravná rýchlosť |
2 m/s |
revízna rýchlosť |
0,5 m/s |
rýchlosť pri núdzovom pohone |
1 m/s |
prípustná rýchlosť vetra |
13 m/s |
kritická rýchlosť vetra |
14 m/s |
neprípustná rýchlosť vetra |
15 m/s |
čas jazdy |
17,3 min. (1038 s) |
časový interval vozňov |
13 s |
vzdialenosť vozňov |
26 m |
počet vozňov |
165 + 1 nákladná plošina |
nosnosť osobného vozňa (sedačky) |
90 kg (1 osoba) |
nosnosť montážneho vozňa |
200 kg |
nosnosť nákladného vozňa |
200 kg |
hmotnosť sedačky |
45 kg |
hmotnosť montážneho vozňa |
100 kg |
hmotnosť nákladného vozňa |
100 kg |
počet podpier |
34/5 (celkom/z toho tlačných); max. výška 15 m - č. 16 |
dopravné lano |
28 mm |
napínacie lano |
20 mm |
priemer poháňacieho lanáča |
3000 mm |
priemer vratného lanáča |
3000 mm |
priemer traťových kladiek |
400 mm |
rozchod dopravného lana na trati |
3000 mm |
hlavný pohon |
109 kW |
núdzový pohon |
elektrocentrála |
revízny pohon |
regulácia otáčok hlavného motora |
NPZ - náhradný prúd. zdroj |
náhradný prúdový zdroj - dieselgenerátor Škoda 6 S 110 75 kW |
hlavná (bezpečnostná) brzda |
hydraulická, pôsobí priamo na lanáč |
prevádzková brzda |
čelusťová |
GPS poloha - dolná stanica |
48.848709, 19.091448 |
GPS poloha - medzistanica |
48.852317, 19.091183 (N 48°51.139 E 019°05.471) |
GPS poloha - horná stanica |
48.866091, 19.089713 |
Mapa lanovej dráhy
Trať lanovej dráhy
Podpera č. |
Počet kladiek |
Typ podpery |
1 |
obe vetvy 6 |
tlačná |
2 |
obe vetvy 4 |
nosná |
3 |
obe vetvy 4 |
nosná |
4 |
obe vetvy 4 |
nosná |
5 |
obe vetvy 4 |
nosná |
6* |
obe vetvy 6 |
nosná |
7* |
obe vetvy 2 |
nosná |
8* |
obe vetvy 4 |
tlačná |
9 |
obe vetvy 4 |
nosná |
10 |
obe vetvy 4 |
nosná |
11 |
obe vetvy 4 |
tlačná |
12 |
obe vetvy 4 |
nosná |
13 |
obe vetvy 4 |
nosná |
14 |
obe vetvy 4 |
nosná |
15 |
obe vetvy 4 |
nosná |
16** |
obe vetvy 4 |
tlačná |
17 |
obe vetvy 6 |
nosná |
18 |
obe vetvy 4 |
nosná |
19 |
obe vetvy 4 |
nosná |
20 |
obe vetvy 4 |
nosná |
21 |
obe vetvy 4 |
nosná |
22 |
obe vetvy 4 |
nosná |
23 |
obe vetvy 8 |
tlačná |
24 |
obe vetvy 8 |
nosná |
25 |
obe vetvy 8 |
nosná |
26 |
obe vetvy 8 |
nosná |
27 |
obe vetvy 8 |
nosná |
28 |
obe vetvy 8 |
nosná |
29 |
obe vetvy 8 |
nosná |
30 |
obe vetvy 4 |
nosná |
31 |
obe vetvy 6 |
nosná |
32 |
obe vetvy 6 |
nosná |
33 |
obe vetvy 6 |
nosná |
34 |
obe vetvy 6 |
nosná |
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 60,71 m
|
* - medzistanica
** - najvyššia podpera (výška 15 m)
|
Ďalšie informácie
Za poskytnutie technických parametrov lanovky a historických fotografií ďakujeme bývalému náčelníkovi lanovky pánovi Martinovi Vajsovi.
Stav z roku 2004: V zrekonštruovanej údolnej stanici je reštaurácia/bufet a možnosť ubytovania. Zo strojného zariadenia sa zachovala takmer kompletná horná poháňacia stanica so všetkým vybavením (vrátane motora, prevodovky, brźd, lanáča, častí ovládacích panelov, elektrorozvádzačov, apod.), údolná stanica však prešla rekonštrukciou, zachovala sa iba konštrukcia s vratným lanáčom, na ktorej dodnes zostal vratný lanáč, ako aj všetky navádzacie kladky. Napínacia šachta je však už zamurovaná, rovnako ako aj výjazdový portál zo stanice. V hornej stanici sa nachádza aj sedačka č. 132 a poškodená montážna plošina a z 34 podpier lanovky sa zachovala iba jediná - č. 34, ktorá sa nachádza v budove hornej stanice, čo ju "zachránilo" pred demontážou. Okrem podpery č. 34 sú všetky ostatné podpery odmontované, ich pätky však stále existujú. V trase sa nachádza aj dopravné lano, niekde však už pod hornou vrstvou zeminy. 138 sedačiek bolo presunutých na sedačkovú lanovku Javorový vrch pri Třinci (v ČR), kde nahradili pôvodné vozne.
Plány na výstavbu novej lanovky uvažovali s rozdelením na 2 úseky a medzistanicou za podperou č. 21 pôvodnej LD, pre ktorú boli vybudované aj základy. Nové pätky stoja aj za pôvodnou dolnou stanicou. Ďalej sa však so stavbou nepokračovalo.
4. novembra 2005 horná stanica vyhorela, a tak zanikol jeden z posledných objektov, ktorý pripomínal existenciu sedačkovej lanovky. Ruina objektu sa na mieste nachádza dodnes (stav 2008).
V súčasnosti (2007) je možné sa k hornej stanici v zimnej sezóne vyviezť tromi nadväzujúcimi vlekmi, počas letnej sezóny neostáva iná možnosť, ako peší výstup - z Tureckej cca 2 hodiny 15 min.
Dôležité dátumy lanovej dráhy
-
15.6.
1968
začiatok výstavby
56 rokov
-
17.11.
1971
prvá jazda
53 rokov