26.12.2024

Novinky zimnej sezóny 2013/14 v horských strediskách

Okrem stredísk patriacich pod TMR investovali aj menšie strediská. Prehľad noviniek v horských strediskách na Slovensku a v okolí.

TMR

Najvýznamnejšie investície realizovala v roku 2013 akciová spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR). TMR investovala hlavne v Tatranskej Lomnici a Jasnej, čo sú dve strediská, ktoré rozvíja prioritne.

K najväčším zmenám v Tatranskej Lomnici patrí odpojiteľná 15-kabínková lanovka na trase Štart – Skalnaté Pleso (nahradila horný úsek starej 4-kabínky Girak), rozšírenie zjazdoviek na Generáli a výstavba druhej zjazdovky pri 8-sedačke na Bukovú horu, spolu s rozšírením technického zasnežovania.

V Jasnej je novinkou odpojiteľná 6-sedačka s modrými bublinami a vyhrievaním sedadiel na trase Lúčky – Vyhliadka (Vyhliadka sa nachádza na úrovni traverzu Turistická – FIS), nová zjazdovka s technickým zasnežovaním Lúčky, parkovisko pre 520 automobilov so zázemím na Krupovej a samoobslužná reštaurácia s barom a sociálnymi zariadeniami na Chopku. V januári 2014 bude na Chopku dokončený hotel s 5 izbami a lobby.

Webis

Spoločnosť Webis, ktorá vlastní lanovku Grand Jet v Jasnej a lyžiarske strediská na Štrbskom Plese a Veľkej Rači (marketing obom tatranským strediskám zabezpečuje TMR), investovala pred sezónou do výstavby nových zjazdových tratí.

Na Štrbskom Plese pribudla modrá zjazdovka s technickým zasnežovaním pri vleku Interski. Veľká Rača má novú červenú zjazdovku bez technického zasnežovania pod trasou fixnej 4-sedačky na Dedovke.

Oravice

Oravice tento rok investovali do nového lyžiarskeho vleku, ktorý kopíruje trasu odpojiteľnej 4-sedačky, ale je kratší o približne 250 metrov. Obsluhuje tak strmšiu časť zjazdovky. Stredisko tiež informuje o terénnych úpravách na zjazdovkách a rozšírení technického zasnežovania, avšak bez bližších detailov.

Vyjadrenie strediska k investíciám sa nám získať nepodarilo, konateľ spoločnosti prevádzkujúcej stredisko Ján Lavrík s nami odmietol komunikovať, opakovane nezdvíhal telefón a na mail neodpovedal.

Špecifikom Oravíc je prevádzka dopravných zariadení, ktorú prevádzkovateľ podmieňuje minimálnym počtom klientov v stredisku. Na to, aby premávala lanovka, sa musí nazbierať 12 klientov. Pre spustenie 750 metrov dlhého alebo 120 metrov dlhého vleku postačuje 10 klientov. Minimálna kvóta je stanovená aj pre prevádzku 80 metrov dlhého detského vleku, kde je potrebných 5 klientov.

^^^ Nová 15-miestna kabínková lanovka v Tatranskej Lomnici, pohľad zo Štartu

Plejsy a Kubínska hoľa: vleky pre deti

Do nových lyžiarskych vlekov investovali na Plejsoch a Kubínskej holi, ide o ojazdené vleky od výrobcu Tatrapoma.

„Vďaka výstavbe nového vleku sa vyhnete presunu na vrchol kopca našou historickou sedačkou,“ informuje na svojom webe stredisko Plejsy. Nový vlek prepája hornú stanicu detského vleku Doppelmayr (pri hoteli Plejsy) a dolnú stanicu vleku H210. Prepojenie sa stalo alternatívou k existujúcej fixnej 2-sedačke, ktorej šikmá dĺžka trate dosahuje 1863 metrov a čas jazdy 12,5 min.

Na Kubínskej holi bol premiestnený detský vlek z hornej časti strediska bližšie k parkovisku. Vytvorená tak bola samostatná zóna pre začiatočníkov na dolnej zjazdovke.

Noví prevádzkovatelia

Nové subjekty prevádzkujú dve horehronské strediská. Stredisko Telgárt prevádzkuje od zimnej sezóny 2013/14 spoločnosť Snowstav a stredisko Turecká od sezóny 2013/14 spoločnosť Ski Malachov.

Na Telgárte sa po dvoch rokoch podarilo vyriešiť problémy s pozemkami, vďaka čomu je v prípade dobrých snehových podmienok v prevádzke celé stredisko. K dispozícii je aj najdlhší vlek Tatrapoma H210 Tresník I., s čiernou zjazdovkou a so zasnežovaním. V stredisku boli tiež zmodernizované bufety a požičovňa výstroja.

V Tureckej budú prevádzkované len vleky v dolnej časti strediska (Tatrapoma H130 a jeden detský vlek), ktoré obsluhujú zjazdovky vybavené technickým zasnežovaním. Vleky v hornej časti strediska sú podľa nového prevádzkovateľa vo veľmi zlom technickom stave a zatiaľ nebolo rozhodnuté o ich rekonštrukcii počas roka 2014.

Lyžiarske stredisko Malachov bude počas sezóny 2013/14 mimo prevádzky.

Prevádzka bola naopak obnovená na vleku v Liptovskom Mikuláši na sídlisku Podbreziny, a to vďaka dotácii 15-tisíc eur od mesta Liptovský Mikuláš.

Prevádzkovateľ strediska v Liptovských Revúcach, spoločnosť GS – Servis, získala do prenájmu aj ostatné vleky v stredisku a technické zasnežovanie. Počas zimnej sezóny 2013/14 budú v prípade dobrých snehových podmienok v prevádzke vleky Tatrapoma H210, Michálek Double Max a detský lanový vlek.

Rekonštrukcia zasnežovania

V rôznej miere investovali do technického zasnežovania viaceré slovenské strediská. Okrem veľkých stredísk Jasná, Štrbské Pleso, Tatranská Lomnica, Veľká Rača a Oravice medializovali vylepšenia zasnežovacích systémov aj strediská Krahule (nová vetva zasnežovania na jednej zo zjazdoviek), Podjavorník (opäť nová vetva o dĺžke 400 metrov) či Bezovec (nová nádrž s kapacitou 3000 m3).

^^^ Nová 15-miestna kabínková lanovka v T. Lomnici, pohľad zo Skalnatého plesa

Spoločné skipasy

V prípade spoločných skipasov naďalej funguje spolupráca stredísk Jasenská dolina, Valčianska dolina a Martinské hole (spoločný 5-dňový, 10-dňový a 15-dňový sezónny skipas). V predaji je tiež spoločný skipas stredísk Milotín a Janovky v Zuberci. Naopak spoločný skipas je minulosťou v Bachledovej doline a Lopušnej doline.

Novinkou sezóny 2013/14 je „spoločný skipas“ na Horehroní platný v strediskách Jasná, Mýto pod Ďumbierom a Tále. Nejde o spoločný skipas v pravom slova zmysle, nakoľko podmienkou jeho kúpy je ubytovanie v zmluvnom zariadení OOCR Horehronie (skipas je možné vydať na základe vernostnej karty klastra). Skipas sa predáva len vo variante 4 a 6 dní. V jeden deň nie je možné prechádzať medzi strediskami.

Podľa Zuzany Fabianovej z TMR je horehronský skipas pilotným projektom, ktorý je iniciatívou klastra a ubytovateľov.

V Krpáčove, ktoré je vzdialené 8 km od Tálov, sa o príprave spoločného skipasu dozvedeli až v decembri. „Zvažovali by sme vstup do projektu, ale nikto nás nekontaktoval,“ tvrdí konateľka strediska Eva Stanková. V Krpáčove majú odbavovací systém Nessy, rovnaký je na Táloch. Mýto pod Ďumbierom používa systém od Skidaty, ale o jednu generáciu starší než je v strediskách TMR.

Kým na Slovensku je trend spájania síl a spoločného marketingu takmer neviditeľný, toto neplatí v Poľsku a ani v Českej republike.

Spoločný skipas v poľských Tatrách – TatrySki – rozšíril od zimnej sezóny 2013/2014 svoju platnosť o strediská Grapa-Litwinka a Koziniec v Čiernej hore (gmina Tatranská Bukovina) a platí tak u siedmich prevádzkovateľoch. Spomeňme tiež iniciatívy Wiślański skipas (10 stredísk v Sliezskych Beskydách), SudetySki (3 dolnosliezske strediská), Ski region Śnieżnik (3 strediská v Králickom Snežníku) či BeskidSki (8 malopoľských stredísk).

Stuhleck a Semmering

Štajerský lyžiarsky areál Stuhleck investoval tento rok 200-tisíc eur do modernizácie zasnežovacieho systému. Stuhleck zakúpil 25 nízkotlakových vrtuľových snežných diel (z toho 6 je umiestnených na veži) a 8 vysokotlakových tyčových diel. Modernizované bolo tiež elektrické napájanie niektorých diel s cieľom rýchlejšie vysnežiť zjazdové trate.

„Z výskumov nám vyplynulo, že Stuhleck je čoraz atraktívnejší pre študentov,“ tvrdí riaditeľ areálu Fabrice Girardoni. V stredisku si tak môžu študenti do 24 rokov (vrátane) po novom uplatniť rovnakú zľavu ako juniori od 15 do 18 rokov, čo predstavuje zľavu približne 11% zo štandardnej ceny.

V neďalekom areáli Zauberberg Semmering zrekonštruovali dlho nefunkčný objekt bývalého hotela neďaleko parkoviska pri kabínkovej lanovke. Objekt dostal nový názov Ring a má niekoľko stravovacích zariadení rôznych konceptov (samoobslužná reštaurácia s regionálnou kuchyňou, talianska pizzeria, írska krčma a cukráreň).

^^^ Nová 15-miestna kabínková lanovka v Tatranskej Lomnici, 1. jazda

Rok 2014

Pre rok 2014 máme potvrdenú výstavbu nového lyžiarskeho vleku v Bachledovej doline s dĺžkou 1100 metrov a prevýšením 225 metrov, ktorý sa stane novým nástupným bodom do strediska v smere z obce Malá Franková.

O investíciách spoločnosti TMR v roku 2014 zatiaľ podľa informácií Lanovky.sk nebolo rozhodnuté. S najväčšou pravdepodobnosťou by sa však mohla realizovať nová odpojiteľná kabínková lanovka v Jasnej na trase Krupová – Kosodrevina. V prípade Tatranskej Lomnice by najbližšou veľkou investičnou akciou mohla byť výstavba novej sedačkovej lanovky s bublinami na trase Botanická záhrada – Štart, najskôr však v roku 2015. O viackrát medializovanej výstavbe odpojiteľnej 6-sedačky Interski na Štrbskom Plese v roku 2014 zatiaľ tiež nie je definitívne rozhodnuté.

Už niekoľko rokov sa spomína výmena fixnej 4-sedačky v Zverovke – Roháčoch za odpojiteľnú 6-sedačku (v novej trase s dolnou stanicou pri parkovisku).

Takmer istá je výstavba odpojiteľnej 6-sedačky od BMF s otáčaním vozňov v Tatranskej Bukovine – Rusiń ski v poľských Tatrách. Celková investícia 6 miliónov eur bude spolufinancovaná cez eurofondy prostredníctvom dotácie vo výške 1,2 milióna eur. V rámci eurofondov bude spolufinancovaná aj výstavba dvoch nových odpojiteľných 6-sedačiek, ktoré spoja Kotelnicu a Kaniówku v Białke Tatrzańskej (gmina Tatranská Bukovina). Podmienkou pre získanie dotácií je ukončenie výstavby do konca roku 2015, lanovky by však mali byť pripravené už v decembri 2014.

Ďalšia investícia v poľských Tatrách, ktorá vyzerá v roku 2014 reálne, je výstavba sedačkovej lanovky v centre obce Poronin v stredisku Galicowa Grapa. Táto investícia bude financovaná cez bankový úver, ktorý investor získal pod podmienkou, že bude areál prevádzkovať celoročne.


Matej Petőcz – lanovky.sk
31.12.2013