V Tatranskej Lomnici tento rok majú podľa plánu vybudovať novú odpojiteľnú osemsedačkovú lanovku s bublinami Buková hora. Prinášame jej technické parametre.
Len pripomeňme, že prevádzkovateľom lyžiarskeho strediska v Tatranskej Lomnici je akciová spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR). Medzi jej akcionárov patria ľudia z pozadia finančnej skupiny J&T a Poštovej Banky, podnikateľ Boris Kollár, drobní akcionári ai. (viď vlastnícka štruktúra akcionárov TMR).
Nová lanovka bude odpojiteľná osemsedačková s bublinami modrej farby a čiernym čalúnením, situovaná v dolnej časti strediska – Buková hora. Údolná stanica je projektovaná v nadmorskej výške 906 metrov v blízkosti záchytného parkoviska a relax centra, horná stanica vo výške 1040 metrov (neďaleko predposlednej podpery I. úseku starej lanovky Wiesner).
Technické parametre novej osemsedačky v Tatranskej Lomnici
Šikmá dĺžka lanovky 683 metrov znamená, že pôjde o druhú najkratšiu odpojiteľnú lanovku na Slovensku hneď po sedačke na Králikoch. Pri rýchlosti 5 m/s by mal byť čas jazdy len 2 minúty 17 sekúnd. Vďaka systému Kidstop bude zabezpečená zvýšená bezpečnosť pri preprave detí.
Investície TMR v Tatranskej Lomnici
Nová osemsedačka je súčasťou veľkého investičného plánu TMR.
Odpojiteľná alebo fixná sedačková lanovka?
Stratégiou TMR v Tatranskej Lomnici je vybudovať tradičné mondénne lyžiarske stredisko, poskytujúce všetky služby pre klienta ubytovaného v rezorte. Cieľovou skupinou by mali byť bonitní klienti vyžadujúci vysoký štandard ponúkaných služieb. Tatranská Lomnica má mať imidž celoročného strediska najvyššej úrovne.
Táto stratégia si zrejme vyžiadala odklon aj od pôvodných plánov výstavby nových lanových dráh v stredisku. Pôvodné projekty totiž počítali s fixnými sedačkami pre všetky kratšie lanovky (Čučoriedky, Lomnické sedlo a Buková hora). Pri Bukovej hore ako aj v Lomnickom sedle sa však už počíta s odpojiteľným systémom.
Dnešným zaužívaným postupom absolútnej väčšiny alpských stredísk je (z dôvodu rentability) výstavba fixných sedačiek na trasách kratších ako 1 kilometer, pričom pri dlhších trasách je preferovaný odpojiteľný variant. V ostatných rokoch sa však predovšetkým v Rakúsku ustálil trend staviať odpojiteľné lanovky pre deti aj na kratších úsekoch. Táketo riešenie má viaceré výhody:
Nevýhodou sú vyššie investičné a prevádzkové náklady, čo prevádzkovatelia premietajú do ceny skipasov. Preto nájdeme krátke odpojiteľné lanovky skôr v rezortoch, kde cielia bonitnejšiu klientelu a majú veľké tržby.
Odpojiteľné lanovky v Rakúsku s dĺžkou menej ako 900 metrov - novinky sezóny 2009/2010:
B - bubliny; S - vyhrievanie sedadiel; O - oranžová farba bublín
zdroje: Doppelmayr Yearbook 2010, www.lift-world.info
Matej Petőcz – lanovky.sk
13.05.2011
Článok bol aktualizovaný: 16.05.2011 a 26.08.2011