25.11.2024

Všetko o novej osemsedačke v Tatranskej Lomnici

V Tatranskej Lomnici tento rok majú podľa plánu vybudovať novú odpojiteľnú osemsedačkovú lanovku s bublinami Buková hora. Prinášame jej technické parametre.

Len pripomeňme, že prevádzkovateľom lyžiarskeho strediska v Tatranskej Lomnici je akciová spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR). Medzi jej akcionárov patria ľudia z pozadia finančnej skupiny J&T a Poštovej Banky, podnikateľ Boris Kollár, drobní akcionári ai. (viď vlastnícka štruktúra akcionárov TMR).

Nová lanovka bude odpojiteľná osemsedačková s bublinami modrej farby a čiernym čalúnením, situovaná v dolnej časti strediska – Buková hora. Údolná stanica je projektovaná v nadmorskej výške 906 metrov v blízkosti záchytného parkoviska a relax centra, horná stanica vo výške 1040 metrov (neďaleko predposlednej podpery I. úseku starej lanovky Wiesner).

Ateliér AAE, s.r.o., Ružomberok
autor architektonického a stavebného riešenia : Ing. Tomáš Moravčík
Ateliér AAE, s.r.o., Ružomberok
autor architektonického a stavebného riešenia : Ing. Tomáš Moravčík

Technické parametre novej osemsedačky v Tatranskej Lomnici

  • typ LD: osobná jednolanová odpojiteľná 8-sedačková s bublinami
  • výrobca: Leitner
  • výrobný typ: CD8C
  • rok výroby: 2011
  • ťažná vetva: pravá
  • umiestnenie pohonu: dolná stanica
  • systém napínania: hydraulický v dolnej stanici
  • projektované zaťaženie - ťažná (A) vetva: 100 %
  • projektované zaťaženie - vratná (B) vetva: 30 %
  • prepravná kapacita: ťažná vetva: 2400 os/h; vratná vetva: 800 os/h
  • dolná stanica: 906,85 m n.m. (Tatranská Lomnica)
  • horná stanica: 1040,35 m n.m. (Buková hora)
  • šikmá dĺžka: 683 m
  • vodorovná dĺžka: 665 m
  • prevýšenie: 134 m
  • maximálny sklon trate: 24,18 %
  • max. dopravná rýchlosť: 5,0 m/s
  • čas jazdy: 2 min. 17 s.
  • časový interval vozňov: 12 s
  • vzdialenosť vozňov: 60 m
  • počet vozňov: 27
  • počet podpier: 7
  • dopravné lano: 44 mm
  • počet kladiek: 128
  • rozchod dopravného lana na trati: 7300 mm
  • hlavný pohon: elektromotor
  • výkon hlavného pohonu - rozjazdový: 290 kW
  • výkon hlavného pohonu - trvalý: 230 kW
Zdroj: Leitech, s.r.o. Aktualizácia 26.08.2011: spoločnosť TMR nám oficiálne potvrdila výstavbu zariadenia v roku 2011.

Šikmá dĺžka lanovky 683 metrov znamená, že pôjde o druhú najkratšiu odpojiteľnú lanovku na Slovensku hneď po sedačke na Králikoch. Pri rýchlosti 5 m/s by mal byť čas jazdy len 2 minúty 17 sekúnd. Vďaka systému Kidstop bude zabezpečená zvýšená bezpečnosť pri preprave detí.

Ateliér AAE, s.r.o., Ružomberok
autor architektonického a stavebného riešenia : Ing. Tomáš Moravčík
Ateliér AAE, s.r.o., Ružomberok
autor architektonického a stavebného riešenia : Ing. Tomáš Moravčík

Investície TMR v Tatranskej Lomnici

Nová osemsedačka je súčasťou veľkého investičného plánu TMR.

  • 2008: fixná 4-sedačka Čučoriedky, rozšírenie zjazdoviek v úseku Čučoriedky – T. Lomnica, nový zasnežovací systém
  • 2009: rozšírenie zjazdovky v úseku Skalnaté Pleso – Štart
  • 2010: odpojiteľná 6-sedačka Tatranská Lomnica – Štart, rozšírenie zasnežovania
  • 2011: odpojiteľná 8-sedačka Buková Hora so zjazdovkami
  • 2012: kabínková lanovka Štart – Skalnaté Pleso
  • 2013: kabínková lanovka Tatranská Lomnica (botanická záhrada) – Štart

Odpojiteľná alebo fixná sedačková lanovka?

Stratégiou TMR v Tatranskej Lomnici je vybudovať tradičné mondénne lyžiarske stredisko, poskytujúce všetky služby pre klienta ubytovaného v rezorte. Cieľovou skupinou by mali byť bonitní klienti vyžadujúci vysoký štandard ponúkaných služieb. Tatranská Lomnica má mať imidž celoročného strediska najvyššej úrovne.

Táto stratégia si zrejme vyžiadala odklon aj od pôvodných plánov výstavby nových lanových dráh v stredisku. Pôvodné projekty totiž počítali s fixnými sedačkami pre všetky kratšie lanovky (Čučoriedky, Lomnické sedlo a Buková hora). Pri Bukovej hore ako aj v Lomnickom sedle sa však už počíta s odpojiteľným systémom.

Dnešným zaužívaným postupom absolútnej väčšiny alpských stredísk je (z dôvodu rentability) výstavba fixných sedačiek na trasách kratších ako 1 kilometer, pričom pri dlhších trasách je preferovaný odpojiteľný variant. V ostatných rokoch sa však predovšetkým v Rakúsku ustálil trend staviať odpojiteľné lanovky pre deti aj na kratších úsekoch. Táketo riešenie má viaceré výhody:

  1. deti a začiatočníci vo všeobecnosti preferujú kratšie široké nenáročné zjazdovky
  2. fixné systémy alebo vleky sú nevýhodné z dôvodu komplikovanosti a nepohodlnosti nástupu a výstupu, z čoho pramení stres pre deti a začiatočníkov
  3. odpojiteľnú lanovku je možné vybaviť ďalšími štýlovými doplnkami ako sú farebné bubliny a vyhrievanie lavíc
  4. odpojiteľné systémy umožňujú vyššiu prepravnú kapacitu (nad 3000 os/h)

Nevýhodou sú vyššie investičné a prevádzkové náklady, čo prevádzkovatelia premietajú do ceny skipasov. Preto nájdeme krátke odpojiteľné lanovky skôr v rezortoch, kde cielia bonitnejšiu klientelu a majú veľké tržby.

Odpojiteľné lanovky v Rakúsku s dĺžkou menej ako 900 metrov - novinky sezóny 2009/2010:

  • Saalbach: 8-CLD-B-S Hasenauerbahn, dĺžka 874 m (Doppelmayr)
  • Kitzbühel: 8-CLD-B Kasereck, dĺžka 720 m (Leitner)
  • Silvretta: 8-CLD-B-S-O Sonnenbahn, dĺžka 587 m (Doppelmayr)
  • Schladming: 8-CLD-B-S Märchenwiesenbahn, dĺžka 720 m (Leitner)
  • Saalbach: 6-CLD-B-S-O Turm, dĺžka 372 m (Doppelmayr)
  • Gargellen: 6-CLD-B-S Kristallbahn, dĺžka 809 m (Doppelmayr)
  • Ebensee: 6-CLD Grubersunk, dĺžka 685 m (Leitner)
  • Pitztal: 6-CLD-B-S SunnAlmbahn, dĺžka 466 m (Doppelmayr)
  • Haus im Ennstal: 4-CLD-B-O Gipfelbahn, dĺžka 507 m (Doppelmayr)

B - bubliny; S - vyhrievanie sedadiel; O - oranžová farba bublín

zdroje: Doppelmayr Yearbook 2010, www.lift-world.info

Matej Petőcz – lanovky.sk
13.05.2011
Článok bol aktualizovaný: 16.05.2011 a 26.08.2011