Prevádzkovateľ lyžiarskeho strediska na Kojšovskej holi pripravuje modernizáciu areálu podľa nového projektu.
„Zásadnou zmenou oproti projektu z roku 2009 je pripravenosť na celoročnú prevádzku,“ hovorí pre portál Lanovky.sk konateľ spoločnosti NOAD Andrej Šimko. Aktuálne prebieha proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).
NOAD pripravuje náhradu fixnej 3-sedačky Tatrapoma v predĺženej trase. Nová odpojiteľná sedačka by sa s celkovou dĺžkou 3266 metrov stala najdlhšou na Slovensku.
Jej dolná stanica by bola umiestnená o 600 metrov južnejšie než je dolná stanica 3-sedačky, v blízkosti miestnej komunikácie. V mieste hornej stanice 3-sedačky by bola vybudovaná medzistanica. Horná stanica je projektovaná na vrchole Kojšovskej hole.
NOAD tiež plánuje postaviť odpojiteľnú sedačku z údolia Perlového potoka (v trase bývalého vleku Tatrapoma F) a umožniť tak prístup do strediska z Gelnice.
Dva z piatich variantov projektu rátajú tiež s odpojiteľnou sedačkovou lanovkou na východnom úboči Kojšovskej hole, ktorá by sprístupnila stredisko aj z obce Kojšov.
Dĺžka zjazdových tratí by v závislosti od variantu mohla narásť na 13 až 16 kilometrov.
Projekt obsahuje tiež retenčnú nádrž s kapacitou 45 000 m3 v hornej časti strediska v nadmorskej výške 1170 metrov. Do nádrže by bola prečerpávaná voda z nižšie položených akumulačných nádrží s kapacitou 12 000 až 15 000 m3. V závislosti od variantu sú navrhované 1 až 3 akumulačné nádrže.
Neistý časový horizont
„V súčasnosti vzhľadom na komplexnosť procesu EIA vôbec nevieme odhadnúť časový horizont realizácie projektu,“ upresňuje Šimko. V rámci procesu EIA sa musí vyjadriť viac ako 30 subjektov.
V prípade kladného stanoviska bude nasledovať územné a stavebné konanie, rezort pritom zasahuje do dvoch okresov a troch katastrálnych území. Podľa odhadu Lanovky.sk môže len samotný proces EIA trvať viac ako 2 roky.
„Pokiaľ by výsledkom celého procesu malo byť odporúčanie realizovať nulový variant (zachovanie súčasného stavu - pozn. red.), prevádzku lyžiarskeho strediska by sme definitívne ukončili, pretože je v existujúcej podobe nerentabilná,“ hovorí Šimko.
Nasledujúca zimná sezóna 2016/17 bude podľa Šimka ešte prebiehať v štandardnom režime. V stredisku navyše prebehla rekonštrukcia zasnežovacieho systému, opravovali sa rozvody a čerpadlo.
Podľa Šimka plánuje spoločnosť NOAD financovanie projektu zabezpečiť kombináciou vlastných a cudzích zdrojov.
Šimko pôsobí v orgánoch spoločnosti NOAD od leta minulého roka a okruh investorov, s ktorými spolupracuje, pomáhal tiež s financovaním strediska Snowland Valčianska dolina.
„Chceme, aby bola Kojšovská hoľa pre Valčiansku dolinu sesterské stredisko. Forma spolupráce medzi oboma strediskami je otázkou budúceho nastavenia,“ uzatvára Šimko.
Matej Petőcz - lanovky.sk
21.10.2016