28.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 13 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Kabínková lanová dráha 15 MGD Kosodrevina – Chopok

Na južných svahoch CHOPOKU sa v roku 2012 začalo s realizáciou 15 – miestnej kabínkovej lanovej dráhy z lokality KOSODREVINA do lokality CHOPOK.

Výstavba bude ukončená v roku 2013 nakoľko výstavba lanovej dráhy je plánovaná do dvoch etáp výstavby. Prevádzkyschopnou bude lanová dráha už v zimnej sezóne 2012/2013 po realizácii I. etapy výstavby.

Po dostavbe FUNITELU zo severnej strany CHOPKU v tomto roku sa konečne splní sen mnohých lyžiarov a turistov o prepojení CHOPOK sever – juh. Jedná sa o obojstranné prepojenie svahov CHOPKU.

I./ URBANISTICKÉ RIEŠENIE

Z hľadiska urbanistického je návrh umiestnenia údolnej stanice pri hoteli KOSODREVINA a v budúcnosti pri vrcholovej stanici plánovanej KLD KRUPOVÁ – KOSODREVINA logickým miestom najvhodnejším pre vytvorenie dopravného uzla na KOSODREVINE vedľa jestvujúceho /síce momentálne nefunkčného/ hotela, ktorý po rekonštrukcii vytvorí zázemie pre návštevníkov daného územia.

Z hľadiska urbanistického je návrh umiestnenia vrcholovej stanice na CHOPKU logickým miestom, nakoľko spolu s vrcholovou stanicou FUNITELu a ROTUNDOU vytvoria dopravné prepojenie spolu s nutným zázemím v ROTUNDE. Uvedené objekty na CHOPKU vytvoria v budúcnosti jeden viacúčelový objekt, ktorý vhodne zapadne do daného prostredia.

vrcholová stanica 15 MGD CHOPOK I. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./

II./ ARCHITEKTONICKÉ RIEŠENIE

Autorom architektonického riešenia stavby KLD 15 MGD KOSODREVINA – CHOPOK je
Ing. Tomáš Moravčík z Ateliéru AAE, s.r.o., Ružomberok
ktorý bol autorom architektonického návrhu stavby „lanová dráha FUNITEL PRIEHYBA – CHOPOK.

Z hľadiska architektonického a tvarového riešenia údolnej stanice KLD KOSODREVINA sa vychádza z požiadaviek dodávateľa technologického zariadenia /DOPPELMAYR/ a z požiadaviek investora stavby na vytvorenie nutných priestorov potrebných pre prevádzku KLD a aj dopravného uzla na KOSODREVINE.

Podzemná časť objektu je navrhnutá z monolitických železobetónových konštrukcií z vodostavebného betónu s kryštalickou ochranou XYPEX. Nadzemná časť objektu má navrhnutú nosnú konštrukciu /stojky, vodorovné prvky, zavetrovanie a pomocné konštrukcie/ z pozinkovaných oceľových profilov.

Strešná konštrukcia je vytvorená z oceľových prvkov, trapézového plechu, zateplenia a krytiny plechovej exteriérovej.
Opláštenie je navrhnuté v kombinácii presklených plôch a obkladov plných častí stien farebného riešenia podľa vizualizácie stavebného objektu údolnej stanice a komplexného riešenia lokality KOSODREVINA.

údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA /Ateliér AAE, s.r.o./ údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA /Ateliér AAE, s.r.o./ údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA /Ateliér AAE, s.r.o./ údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA /Ateliér AAE, s.r.o./ údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA /Ateliér AAE, s.r.o./ údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA /Ateliér AAE, s.r.o./

Z hľadiska architektonického a tvarového riešenia vrcholovej stanice KLD CHOPOK sa vychádza z požiadaviek dodávateľa technologického zariadenia /DOPPELMAYR/ a z požiadaviek investora stavby na vytvorenie nutných priestorov potrebných pre prevádzku KLD a aj dopravného uzla na CHOPKU.

Podzemná časť objektu je navrhnutá z monolitických železobetónových konštrukcií z vodostavebného betónu s kryštalickou ochranou XYPEX.

Nadzemná časť objektu má navrhnutú nosnú konštrukciu /stojky, vodorovné prvky, zavetrovanie a pomocné konštrukcie/ z pozinkovaných oceľových profilov.

Strešná konštrukcia je navrhnutá pre potreby vybudovania terasy pre návštevníkov lokality na CHOPKU, ktorá bude využívaná hlavne po dobudovaní ROTUNDY na CHOPKU, pre ktorú v súčasnosti vypracovávame dokumentáciu pre územné konanie. Opláštenie je navrhnuté v kombinácii presklených plôch a obkladov plných častí stien farebného riešenia podľa vizualizácie stavebného objektu vrcholovej stanice a komplexného riešenia lokality CHOPOK.

III./ TECHNICKÉ ÚDAJE NAVRHOVANÉHO DOPRAVNÉHO ZARIADENIA

Navrhované osobné horské dopravné zariadenie /OHDZ/ bude mať nasledovné technické parametre :

  • názov dopravného zariadenia : 15 miestna kabínková lanová dráha DOPPELMAYR
  • vodorovná dľžka : 1.329,99 m
  • prevýšenie : 515,75 m
  • priemerný sklon : 38,78 %
  • maximálny sklon lana : 74,91 %
  • šikmá dľžka : 1.432,45 m
  • dľžka lana : 2.950,46 m
  • ťažná vetva : ľavá
  • poháňacia stanica : hore
  • napínacia stanica : dole
  • vratná stanica : dole
  • priemer lana : 54 mm
  • pevnosť v trhu : 2.298 kN
  • priemer poháňacieho kotúča : 6,10 m
  • priemer vratného kotúča : 6,10 m
  • rozchod lana na trati : 6,10 m
  • výkon motora trvalý : 647 kW
  • výkon motora rozbehový : 857 kW
  • výška umiestnenia pohonu : 2.009 m.n.m.
  • prepravná kapacita ťažná vetva : 100 %
  • prepravná kapacita vratná vetva : 100 %
  • dopravná rýchlosť : 6,0 m/s
  • prepravná kapacita : 2.800 os./hod.
  • počet kabín : 34 ks
  • rozostup kabín : 115,71 m
  • interval medzi kabínami : 19,29 s
  • doba jazdy : 5,44 min
  • počet traťových podpier : 13 ks /1a, 1b, 1c, 2,3 – 9, 10a, 10b/

uzol Kosodrevina - toky lyžiarov /Ateliér AAE, s.r.o./

IV./ DISPOZIČNÉ RIEŠENIE STANÍC

Údolná stanica KLD KOSODREVINA je navrhnutá v troch výškových úrovniach nasledovne :

  • úroveň -2 na kóte -9,000m obsahuje priestory čerpacej stanice pre zasnežovanie s prepojením schodišťom do úrovne -5,500m
  • úroveň -1 na kóte – 5,500 obsahuje nasledovné priestory : kompresorovňu pre zasnežovanie, trafostanicu s troma transformátormi o výkonoch 2x1600kVA a 1x1000kVA a priestormi pre VN a NN rozvádzače, sklady pre lanovkovú techniku, verejné WC pre mužov a ženy, nádrže na požiarnu i pitnú vodu s vodárňou
  • úroveň 0 na kóte 0,000 obsahuje priestory pre nastupovanie a vystupovanie návštevníkov KLD, velín pre obsluhu a priestory pre garážovanie kabín

údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA I. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./ údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA I. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./

V I.etape výstavby bude podlažie na úrovni 0,000 prístupné schodišťom z úrovne -9,500 a rampou navrhnutou na úrovni 0,0. Momentálne je v rozhodovaní ešte jedno dopravné prepojenie terénu a úrovňou 0,000 pomocou exteriérového výťahu.

údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA II. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./ údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA II. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./

Vrcholová stanica KLD CHOPOK je navrhnutá v dvoch výškových úrovniach nasledovne :

  • úroveň -1 na kóte -5,100m obsahuje nasledovné priestory : pohon lanovej dráhy, núdzový pohon, NN miestnosť a sklad pre lanovú techniku
  • úroveň 0 na kóte 0,000 obsahuje nasledovné priestory v I.etape výstavby : priestory pre nastupovanie a vystupovanie návštevníkov KLD, velín pre obsluhu, priestory pre montážnu plošinu a priestory pre garážovanie kabín. V II. etape sa dobudujú nasledovné priestory : skladovacie a komunikačné priestory pre budúce gastro v ROTUNDE, priestory pre horskú službu a ošetrovňu, priestory pre pohotovostné ubytovanie obsluhy lanovej dráhy a systému zasnežovania.
  • úroveň +1 na kóte +8,200 /terasa na streche stanice KLD/ bude realizovaná v II.etape výstavby a obsahuje nasledovné priestory : terasa pre návštevníkov a priestory pre skladovanie stolov, stoličiek a pod./

údolná stanica 15 MGD KOSODREVINA II. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./ vrcholová stanica 15 MGD CHOPOK I. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./

V II.etape výstavby bude terasa prístupná vonkajším schodišťom, vnútorným výťahom a interiérovým schodišťom cez reštauráciu.

vrcholová stanica 15 MGD CHOPOK II. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./ vrcholová stanica 15 MGD CHOPOK II. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./ vrcholová stanica 15 MGD CHOPOK II. etapa - axonometria /Ateliér AAE, s.r.o./

V./ ZHRNUTIE ETAPIZÁCIE VÝSTAVBY KLD A LOKALITY CHOPOK

  • 0.etapa výstavby v roku 2011 :
    • výstavba železobetónových staníc FUNITELu na PRIEHYBE a na CHOPKU
  • I. etapa výstavby v roku 2012 :
    • definitívne ukončenie stavby FUNITEL a jeho uvedenie do prevádzky
    • výstavba I.etapy KLD 15 MGD KOSODREVINA – CHOPOK a jej uvedenie do prevádzky
  • II. etapa výstavby v roku 2013 :
    • dokončenie výstavby KLD 15 MGD KOSODREVINA – CHOPOK
    • výstavba ROTUNDY na CHOPOKU a ukončenie výstavby na CHOPKU

  • Ďaľšími etapami výstavby v nasledujúcich rokoch budú :
    • výstavba KLD KRUPOVÁ – KOSODREVINA a dostavba lokality KOSODREVINA
    • výstavba KLD LÚČKY – PRIEHYBA a dostavba lokality PRIEHYBA
    • výstavba lokality KRUPOVÁ

VI./ IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE HLAVNÝCH ÚČASTNÍKOV VÝSTAVBY

Investor : Tatry mountain resorts, a.s. Demänovská Dolina
Projektant stavieb : Ateliér AAE, s.r.o., Ružomberok
Autor architektonického
návrhu stavieb :
Ing. Tomáš Moravčík
Hlavný inžinier projektu :Ing. Tomáš Moravčík, Ing. Jaroslav Moravčík
Statický návrh stavieb : Ing. Eduard Galko, Ing. Tomáš Kučák
Dodávateľ technológie
lanových dráh :
DOPPELMAYR – Rakúsko
Dodávateľ technológie
zasnežovania :
OL TRADE, Bratislava
Hlavní stavební dodávatelia : ESIN group, s.r.o., Považská Bystrica – dodávateľ staníc
FUNITELu a KLD
INGSTEEL, s.r.o., Bratislava – opláštenie FUNITELu
ISO, s.r.o., Liptovský Mikuláš – drobné stavby a zjazdovka
JAMOX Liptovský Mikuláš – zasnežovanie

VII./ ZÁVER

Z uvedených údajov vyplýva, že tak ako sme uvádzali v predchádzajúcich príspevkoch na www.lanovky.sk v rokoch 2010 a 2011 dochádza ku komplexnému riešeniu lokalít Vysokých a Nízkych Tatier z hľadiska výstavby dopravných zariadení, zasnežovania lyžiarskych svahov, budovania nových lyžiarskych svahov budovania systému reštauračných služieb rôznych úrovní a k budovaniu komplexnej infraštruktúry. Investor, ktorým je Tatry mountain resorts, a.s., Demänovská Dolina a ktorý je hlavným ťahúňom rozvoja cestovného ruchu na Slovensku plánuje v súčasnosti a aj budúcnosti výstavbu ďaľších zariadení z ktorých uvedieme nasledovné :

V roku 2012:

  • výstavba šikmého výťahu TWINLINER BIELA PÚŤ – PRIEHYBA
  • výstavba zasnežovania a čerpacích staníc zasnežovania CHOPOK – juh
  • dostavba zasnežovania až na CHOPOK zo severnej strany
  • výstavba APRESSKI na PRIEHYBE
  • rozšírenie zasnežovania JASNÁ – FIS a MAJSTROVSKÁ
  • dostavba zasnežovania BUKOVÁ HORA v TATRANSKEJ LOMNICI
  • výstavba lyžiarskeho vleku č.2 KRUPOVÁ
V roku 2013:
  • výstavba ROTUNDY na CHOPKU
  • výstavba SL LÚČKY v JASNEJ
  • výstavba SL ŠTRBSKÉ PLESO
  • výstavba KLD ŠTART – SKALNATÉ PLESO
  • a rôzne iné stavby
V ďaľších rokoch je plánovaná ďalšia výstavba, o ktorej je možné podrobnejšie informovať len so súhlasom investora a po upresnení jeho stratégie výstavby.

V Ružomberku 06/2012
Ing. Jaroslav Moravčík


 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.