Na južných svahoch CHOPOKU sa v roku 2012 začalo s realizáciou 15 – miestnej kabínkovej lanovej dráhy z lokality KOSODREVINA do lokality CHOPOK.
Výstavba bude ukončená v roku 2013 nakoľko výstavba lanovej dráhy je plánovaná do dvoch etáp výstavby. Prevádzkyschopnou bude lanová dráha už v zimnej sezóne 2012/2013 po realizácii I. etapy výstavby.
Po dostavbe FUNITELU zo severnej strany CHOPKU v tomto roku sa konečne splní sen mnohých lyžiarov a turistov o prepojení CHOPOK sever – juh. Jedná sa o obojstranné prepojenie svahov CHOPKU.
I./ URBANISTICKÉ RIEŠENIE
Z hľadiska urbanistického je návrh umiestnenia údolnej stanice pri hoteli KOSODREVINA a v budúcnosti pri vrcholovej stanici plánovanej KLD KRUPOVÁ – KOSODREVINA logickým miestom najvhodnejším pre vytvorenie dopravného uzla na KOSODREVINE vedľa jestvujúceho /síce momentálne nefunkčného/ hotela, ktorý po rekonštrukcii vytvorí zázemie pre návštevníkov daného územia.
Z hľadiska urbanistického je návrh umiestnenia vrcholovej stanice na CHOPKU logickým miestom, nakoľko spolu s vrcholovou stanicou FUNITELu a ROTUNDOU vytvoria dopravné prepojenie spolu s nutným zázemím v ROTUNDE.
Uvedené objekty na CHOPKU vytvoria v budúcnosti jeden viacúčelový objekt, ktorý vhodne zapadne do daného prostredia.
II./ ARCHITEKTONICKÉ RIEŠENIE
Autorom architektonického riešenia stavby KLD 15 MGD KOSODREVINA – CHOPOK je
Ing. Tomáš Moravčík z Ateliéru AAE, s.r.o., Ružomberok
ktorý bol autorom architektonického návrhu stavby „lanová dráha FUNITEL PRIEHYBA – CHOPOK.
Z hľadiska architektonického a tvarového riešenia údolnej stanice KLD KOSODREVINA sa vychádza z požiadaviek dodávateľa technologického zariadenia /DOPPELMAYR/ a z požiadaviek investora stavby na vytvorenie nutných priestorov potrebných pre prevádzku KLD a aj dopravného uzla na KOSODREVINE.
Podzemná časť objektu je navrhnutá z monolitických železobetónových konštrukcií z vodostavebného betónu s kryštalickou ochranou XYPEX.
Nadzemná časť objektu má navrhnutú nosnú konštrukciu /stojky, vodorovné prvky, zavetrovanie a pomocné konštrukcie/ z pozinkovaných oceľových profilov.
Strešná konštrukcia je vytvorená z oceľových prvkov, trapézového plechu, zateplenia a krytiny plechovej exteriérovej.
Opláštenie je navrhnuté v kombinácii presklených plôch a obkladov plných častí stien farebného riešenia podľa vizualizácie stavebného objektu údolnej stanice a komplexného riešenia lokality KOSODREVINA.
Z hľadiska architektonického a tvarového riešenia vrcholovej stanice KLD CHOPOK sa vychádza z požiadaviek dodávateľa technologického zariadenia /DOPPELMAYR/ a z požiadaviek investora stavby na vytvorenie nutných priestorov potrebných pre prevádzku KLD a aj dopravného uzla na CHOPKU.
Podzemná časť objektu je navrhnutá z monolitických železobetónových konštrukcií z vodostavebného betónu s kryštalickou ochranou XYPEX.
Nadzemná časť objektu má navrhnutú nosnú konštrukciu /stojky, vodorovné prvky, zavetrovanie a pomocné konštrukcie/ z pozinkovaných oceľových profilov.
Strešná konštrukcia je navrhnutá pre potreby vybudovania terasy pre návštevníkov lokality na CHOPKU, ktorá bude využívaná hlavne po dobudovaní ROTUNDY na CHOPKU, pre ktorú v súčasnosti vypracovávame dokumentáciu pre územné konanie.
Opláštenie je navrhnuté v kombinácii presklených plôch a obkladov plných častí stien farebného riešenia podľa vizualizácie stavebného objektu vrcholovej stanice a komplexného riešenia lokality CHOPOK.
III./ TECHNICKÉ ÚDAJE NAVRHOVANÉHO DOPRAVNÉHO ZARIADENIA
Navrhované osobné horské dopravné zariadenie /OHDZ/ bude mať nasledovné technické parametre :
- názov dopravného zariadenia : 15 miestna kabínková lanová dráha DOPPELMAYR
- vodorovná dľžka : 1.329,99 m
- prevýšenie : 515,75 m
- priemerný sklon : 38,78 %
- maximálny sklon lana : 74,91 %
- šikmá dľžka : 1.432,45 m
- dľžka lana : 2.950,46 m
- ťažná vetva : ľavá
- poháňacia stanica : hore
- napínacia stanica : dole
- vratná stanica : dole
- priemer lana : 54 mm
- pevnosť v trhu : 2.298 kN
- priemer poháňacieho kotúča : 6,10 m
- priemer vratného kotúča : 6,10 m
- rozchod lana na trati : 6,10 m
- výkon motora trvalý : 647 kW
- výkon motora rozbehový : 857 kW
- výška umiestnenia pohonu : 2.009 m.n.m.
- prepravná kapacita ťažná vetva : 100 %
- prepravná kapacita vratná vetva : 100 %
- dopravná rýchlosť : 6,0 m/s
- prepravná kapacita : 2.800 os./hod.
- počet kabín : 34 ks
- rozostup kabín : 115,71 m
- interval medzi kabínami : 19,29 s
- doba jazdy : 5,44 min
- počet traťových podpier : 13 ks /1a, 1b, 1c, 2,3 – 9, 10a, 10b/
IV./ DISPOZIČNÉ RIEŠENIE STANÍC
Údolná stanica KLD KOSODREVINA je navrhnutá v troch výškových úrovniach nasledovne :
- úroveň -2 na kóte -9,000m obsahuje priestory čerpacej stanice pre zasnežovanie s prepojením schodišťom do úrovne -5,500m
- úroveň -1 na kóte – 5,500 obsahuje nasledovné priestory : kompresorovňu pre zasnežovanie, trafostanicu s troma transformátormi o výkonoch 2x1600kVA a 1x1000kVA a priestormi pre VN a NN rozvádzače, sklady pre lanovkovú techniku, verejné WC pre mužov a ženy, nádrže na požiarnu i pitnú vodu s vodárňou
- úroveň 0 na kóte 0,000 obsahuje priestory pre nastupovanie a vystupovanie návštevníkov KLD, velín pre obsluhu a priestory pre garážovanie kabín
V I.etape výstavby bude podlažie na úrovni 0,000 prístupné schodišťom z úrovne -9,500 a rampou navrhnutou na úrovni 0,0. Momentálne je v rozhodovaní ešte jedno dopravné prepojenie terénu a úrovňou 0,000 pomocou exteriérového výťahu.
Vrcholová stanica KLD CHOPOK je navrhnutá v dvoch výškových úrovniach nasledovne :
- úroveň -1 na kóte -5,100m obsahuje nasledovné priestory : pohon lanovej dráhy, núdzový pohon, NN miestnosť a sklad pre lanovú techniku
- úroveň 0 na kóte 0,000 obsahuje nasledovné priestory v I.etape výstavby : priestory pre nastupovanie a vystupovanie návštevníkov KLD, velín pre obsluhu, priestory pre montážnu plošinu a priestory pre garážovanie kabín. V II. etape sa dobudujú nasledovné priestory : skladovacie a komunikačné priestory pre budúce gastro v ROTUNDE, priestory pre horskú službu a ošetrovňu, priestory pre pohotovostné ubytovanie obsluhy lanovej dráhy a systému zasnežovania.
- úroveň +1 na kóte +8,200 /terasa na streche stanice KLD/ bude realizovaná v II.etape výstavby a obsahuje nasledovné priestory : terasa pre návštevníkov a priestory pre skladovanie stolov, stoličiek a pod./
V II.etape výstavby bude terasa prístupná vonkajším schodišťom, vnútorným výťahom a interiérovým schodišťom cez reštauráciu.
V./ ZHRNUTIE ETAPIZÁCIE VÝSTAVBY KLD A LOKALITY CHOPOK
- 0.etapa výstavby v roku 2011 :
- výstavba železobetónových staníc FUNITELu na PRIEHYBE a na CHOPKU
- I. etapa výstavby v roku 2012 :
- definitívne ukončenie stavby FUNITEL a jeho uvedenie do prevádzky
- výstavba I.etapy KLD 15 MGD KOSODREVINA – CHOPOK a jej uvedenie do prevádzky
- II. etapa výstavby v roku 2013 :
- dokončenie výstavby KLD 15 MGD KOSODREVINA – CHOPOK
- výstavba ROTUNDY na CHOPOKU a ukončenie výstavby na CHOPKU
- Ďaľšími etapami výstavby v nasledujúcich rokoch budú :
- výstavba KLD KRUPOVÁ – KOSODREVINA a dostavba lokality KOSODREVINA
- výstavba KLD LÚČKY – PRIEHYBA a dostavba lokality PRIEHYBA
- výstavba lokality KRUPOVÁ
VI./ IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE HLAVNÝCH ÚČASTNÍKOV VÝSTAVBY
Investor : | Tatry mountain resorts, a.s. Demänovská Dolina
|
Projektant stavieb : | Ateliér AAE, s.r.o., Ružomberok
|
Autor architektonického
návrhu stavieb : | Ing. Tomáš Moravčík
|
Hlavný inžinier projektu : | Ing. Tomáš Moravčík, Ing. Jaroslav Moravčík
|
Statický návrh stavieb : | Ing. Eduard Galko, Ing. Tomáš Kučák
|
Dodávateľ technológie
lanových dráh : | DOPPELMAYR – Rakúsko
|
Dodávateľ technológie
zasnežovania : | OL TRADE, Bratislava
|
Hlavní stavební
dodávatelia : | ESIN group, s.r.o., Považská Bystrica – dodávateľ staníc
FUNITELu a KLD
INGSTEEL, s.r.o., Bratislava – opláštenie FUNITELu
ISO, s.r.o., Liptovský Mikuláš – drobné stavby a zjazdovka
JAMOX Liptovský Mikuláš – zasnežovanie
|
VII./ ZÁVER
Z uvedených údajov vyplýva, že tak ako sme uvádzali v predchádzajúcich príspevkoch na www.lanovky.sk v rokoch 2010 a 2011 dochádza ku komplexnému riešeniu lokalít Vysokých a Nízkych Tatier z hľadiska výstavby dopravných zariadení, zasnežovania lyžiarskych svahov, budovania nových lyžiarskych svahov budovania systému reštauračných služieb rôznych úrovní a k budovaniu komplexnej infraštruktúry. Investor, ktorým je Tatry mountain resorts, a.s., Demänovská Dolina a ktorý je hlavným ťahúňom rozvoja cestovného ruchu na Slovensku plánuje v súčasnosti a aj budúcnosti výstavbu ďaľších zariadení z ktorých uvedieme nasledovné :
V roku 2012:
- výstavba šikmého výťahu TWINLINER BIELA PÚŤ – PRIEHYBA
- výstavba zasnežovania a čerpacích staníc zasnežovania CHOPOK – juh
- dostavba zasnežovania až na CHOPOK zo severnej strany
- výstavba APRESSKI na PRIEHYBE
- rozšírenie zasnežovania JASNÁ – FIS a MAJSTROVSKÁ
- dostavba zasnežovania BUKOVÁ HORA v TATRANSKEJ LOMNICI
- výstavba lyžiarskeho vleku č.2 KRUPOVÁ
V roku 2013:
- výstavba ROTUNDY na CHOPKU
- výstavba SL LÚČKY v JASNEJ
- výstavba SL ŠTRBSKÉ PLESO
- výstavba KLD ŠTART – SKALNATÉ PLESO
- a rôzne iné stavby
V ďaľších rokoch je plánovaná ďalšia výstavba, o ktorej je možné podrobnejšie informovať len so súhlasom investora a po upresnení jeho stratégie výstavby.
V Ružomberku 06/2012
Ing. Jaroslav Moravčík