18.09.2019 DNES PREMÁVA V SR 9 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Všetko o novej šesťsedačke v Białke Tatrzańskej

Lyžiarske stredisko Kotelnica Białczańska v Białke Tatrzańskej je vzdialené len 20 kilometrov od známej slovenskej tatranskej obce Ždiar a tento rok investuje do jednej z najmodernejších sedačkových lanoviek na trhu.

Białka Tatrzańska je osem kilometrov dlhá podtatranská obec. Priamo pri domoch sa nachádza viac ako 15 lyžiarskych vlekov a šesť sedačkových lanoviek, z toho dve odpojiteľné. Tieto zariadenia obhospodaruje desiatka rôznych prevádzkovateľov.

V našich podmienkach to znie ako zázrak, ale traja prevádzkovatelia troch areálov - Kotelnica, Bania a Kaniówka - sa tu dohodli na spoločnom skipase, spoločnom marketingu a na postupnom fyzickom prepojení areálov lanovkami a zjazdovkami.

História lanoviek v Białke Tatrzańskej:

  • 2001: 3-CLF (repas.) - Kotelnica - č. 7
  • 2003: 4-CLF - Kotelnica - č. 10
  • 2005: 6-CLD - Kotelnica - č. 11
  • 2006: 4-CLF - Bania - č. 6
  • 2007: 4-CLF - Kotelnica - č.13
  • 2009: 4-CLD (repas.) - Litwinka - mimo spoločného skipasu a mapy
  • 2011: 6-CLD-B-S - Kotelnica - č. 14
CL - sedačková lanovka; F - fixná; D - odpojiteľná; B - bubliny; S - vyhrievanie sedadiel

Najviac investične aktívna je firma Ośrodek Narciarski Kotelnica Białczańska Sp. zo.o., ktorá v stredisku Kotelnica vybudovala už štyri sedačkové lanovky.

Tento rok má v pláne novú odpojiteľnú šesťsedačkovú lanovku s novou zjazdovkou modrej náročnosti (č. 14 na mape). Zároveň je to druhá zo štyroch sedačiek, ktoré v budúcnosti umožnia prepojenie so strediskom Kaniówka.

Lanovku dodá talianska firma Leitner, bude mať vyhrievané sedadlá s modrým čalúnením. Pred nepriazňou počasia ochránia bubliny modrej farby, čo je tohtoročná novinka dodávateľa. Sklopné zábrany jednotlivých sedačiek budú vybavené systémom Kidstop, ktorý zvyšuje bezpečnosť prepravy detí. Sedačky budú garážované v podzemných priestoroch pri údolnej stanici.

Technické parametre novej šesťsedačky v Białke Tatrzańskej:

  • typ LD: osobná jednolanová odpojiteľná 6-sedačková s bublinami
  • výrobca: Leitner
  • výrobný typ: CD6C
  • rok výroby: 2011
  • umiestnenie pohonu: horná stanica
  • systém napínania: hydraulický v dolnej stanici
  • projektované zaťaženie - ťažná vetva: 100 %
  • projektované zaťaženie - vratná vetva: 25 %
  • prepravná kapacita: ťažná vetva 3000 os/h, vratná vetva 750 os/h
  • šikmá dĺžka: 1086 m
  • vodorovná dĺžka: 1070 m
  • prevýšenie: 172 m
  • max. dopravná rýchlosť: 5,0 m/s
  • max. dopravná rýchlosť pri núdzovom pohone: 1,0 m/s
  • časový interval vozňov: 7,25 s
  • vzdialenosť vozňov: 36 m
  • počet vozňov: 66
  • počet podpier: 10
  • dopravné lano: 42 mm
  • dĺžka dopravného lana: 2370 mm
  • predpokladaný počet kladiek: 154
  • hlavný pohon: elektromotor Direct Drive
  • núdzový pohon: diesel-hydraulický
  • výkon hlavného pohonu - rozjazdový: 385 kW
  • výkon hlavného pohonu - trvalý: 270 kW
  • výkon núdzového pohonu: 94 kW
Zdroj: Leitech, s.r.o.

Netradičný bude pohon lanovky - motor Direct Drive. Ten zariadenie poháňa priamo, bez prevodovky. Vyššie vstupné náklady takéhoto systému kompenzuje menšia spotreba, nižšie náklady na údržbu a nižšie hlukové emisie.

Czaja: núdzu o klientov nemáme, staviať nové lanovky budeme ďalej

So slovenskými lyžiarmi v Bialke nerátajú ani po vybudovaní novej šesťsedačky. Máme veľmi veľa klientov z Poľska, hovorí Piotr Czaja, marketingový manažér strediska Kotelnica Białczańska.


Vaše stredisko je vzdialené len 13 kilometrov od slovensko-poľskej hranice. Chodia k vám klienti zo Slovenska? Aké percento?

Zo Slovenska k nám chodí len veľmi malá časť klientov. Percentuálne štatistiky návštevníkov zo Slovenska v podstate ani nerobíme.

Realizujete alebo budete realizovať v súvislosti s výstavbou novej šesťsedačky marketingové aktivity aj na slovenskom trhu?

Ako prevádzkovateľ lanoviek a vlekov nerobíme marketing na Slovensku. Nepotrebujeme to, nakoľko máme veľmi veľa klientov z Poľska.

Od januára 2009 hovoria slovenské rezorty o nižšej návštevnosti z Poľska, ako dôvod uvádzajú prijatie eura a hospodársku krízu. Nie sú skôr dôvodom obrovské investície v poľských strediskách?

Myslím si, že táto zmena nastala príchodom eura na Slovensku. To do značnej miery ovplyvnilo kúpnu silu Poliakov.

Vo vašom stredisku dominujú fixné sedačky, prečo ste sa tento rok rozhodli pre odpojiteľnú verziu?

Už máme jednu odpojiteľnú lanovku v stredisku, je to Doppelmayr z roku 2005. Pre novú šesťsedačku Leitner s bublinami a vyhrievaním sedadiel sme sa rozhodli preto, lebo to bude najkomfortnejšia lanovka u nás aj v okolí.

Máte v pláne ďalšie lanovky so zjazdovkami?

Plánujeme vybudovať ešte ďalšie dve sedačkové lanovky.

Získali ste pri výstavbe novej infraštruktúry strediska finančnú podporu z Európskej únie alebo od regionálnej vlády?

Nie, všetky investície zatiaľ realizujeme z vlastných zdrojov.


TIP: Poľské Tatry v sezóne 2011/2012: 19 sedačkových lanoviek


Matej Petőcz – lanovky.sk
21.05.2011


 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)