28.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 13 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

V Zemplínskych vrchoch pribudnú dve nové sedačkové lanovky
Maďarské horské stredisko Zemplén Kalandpark v Novom Meste pod Šiatrom odštartovalo modernizáciu v rámci ktorej pribudnú dve nové fixné sedačkové lanovky od kežmarského Tatraliftu.

Projekt v celkovej výške 3,087 miliardy forintov (približne 8,4 milióna eur) realizuje samospráva Nového Mesta pod Šiatrom s podporou dotácie z európskych štrukturálnych fondov. Väčšina z uvedenej sumy bude preinvestovaná v Zemplén Kalandparku. Súčasťou projektu je aj výstavba nového vyhliadkového chodníka a platformy, výstavba sánkarskej trate, pumptracku, rekonštrukcia prístupovej cesty a zriadenie nového parkoviska.

Ukončenie výstavby sa očakáva v jeseni 2022.

Demontáž existujúcej 2-sedačky

V pondelok 15. marca bola v Zemplén Kalandparku posledný krát v prevádzke fixná dvojsedačková lanovka vedúca z údolného parkoviska v lokalite Torzsás na Vysoký vrch (Magas hegy). Lanová dráha od výrobcu Nascivera bola pôvodne umiestnená v talianskom lyžiarskom stredisku Tarvisio a na Zemplín bola prevezená v roku 2002.

So svojou šikmou dĺžkou 1333 metrov a prevýšením 367 metrov bola najdlhšou lanovou dráhou v Maďarsku.

Nová sedačková lanovka v stredisku pribudne v identickej trase a pôjde opäť o dvojsedačkovú fixnú lanovku s medzistanicou. Dôvodom pre výmenu je okrem použitia novej technológie hlavne zvýšenie prepravnej kapacity zo 400 na 970 osôb za hodinu a umožnenie prepravy bicyklov na špeciálnych držiakoch ako i lyží v zásobníkoch. Prepravnú kapacitu bude možné zvýšiť vďaka zvýšeniu počtu vozňov z 99 na 239 ks.

Výrobcom novej lanovej dráhy je Tatralift, v prevádzke by mohla byť už koncom roka 2021. Obstarávacia cena je podľa vestníka Európskej únie 2,725 milióna eur.

Dĺžka: 1268 m
Šikmá dĺžka: 1322 m
Prevýšenie: 374,20 m
Sklon: 29,5 %
Rýchlosť: 1,5 m/s
Prepravná kapacita: 970 os/hod
Počet vozňov: 239 ks
Čas jazdy: 14,70 min
Umiestnenie poháňacej stanice s napínaním: dole
Umiestnenie vratnej stanice: hore
Projekt. zaťaženie - ťažná vetva (A): 100%
Projekt. zaťaženie - vratná vetva (B): 100%
Hlavný pohon: 200 kW
Počet podpier: 15 ks
Dopravné lano: priemer 42 mm

Spolu s výstavbou lanovej dráhy má v stredisku vzniknúť aj zjazdová cyklistická trať.

Tretia lanovka v Kalandparku

Druhá sedačková lanovka v stredisku bude opäť dvojsedačková fixná a bude umiestnená v novej trase. Sedačka prepojí medzistanicu dvojsedačky Torzsás - Vysoký vrch a dolnú stanicu kabínkovej lanovky Tatralift v lokalite Szár hegy.

Špecifikom tejto trasy bude netradičný profil s prevýšením iba 21 metrov pri dĺžke 1260 metrov. Výrobcom zariadenia je opäť Tatralift, obstarávacia cena je podľa vestníka EÚ 2,742 milióna eur.

Dĺžka: 1260,50 m
Šikmá dĺžka: 1260,70 m
Prevýšenie: 20,55 m
Sklon: 1,6 %
Rýchlosť: 1,5 m/s
Prepravná kapacita: 1100 os/hod
Počet vozňov: 268 ks
Čas jazdy: 14 min
Umiestnenie poháňacej stanice s napínaním: hore
Umiestnenie vratnej stanice: dole
Projekt. zaťaženie - ťažná vetva (A): 100%
Projekt. zaťaženie - vratná vetva (B): 100%
Hlavný pohon: 110 kW
Počet podpier: 16 ks
Dopravné lano: priemer 40,5 mm

Vďaka tejto novej trase vznikne alternatívna možnosť návratu zo Szár hegy, kde je možné sa prepraviť prostredníctvom zjazdu na kladke alebo kabínkovou lanovkou z Vysokého vrchu.

Podľa vyjadrenia strediska pre portál napi.hu dosahoval Zemplén Kalandpark v období pred pandémiou covid-19 návštevnosť 230-tisíc turistov ročne s cieľom dosiahnuť polmiliónovú hranicu. Prevádzkovateľom strediska je miestna samospráva.

--

Matej Petőcz - LANOVKY.sk
16.03.2021 - Technické parametre lanových dráh aktualizované dňa 02.05.2021 podľa údajov poskytnutých spoločnosťou Tatralift.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.