14.04.2021 DNES NEPREMÁVA V SR ŽIADNA LANOVKA Rezervácia ubytovania

V Zemplínskych vrchoch pribudnú dve nové sedačkové lanovky
Maďarské horské stredisko Zemplén Kalandpark v Novom Meste pod Šiatrom odštartovalo modernizáciu v rámci ktorej pribudnú dve nové fixné sedačkové lanovky od kežmarského Tatraliftu.

Projekt v celkovej výške 3,087 miliardy forintov (približne 8,4 milióna eur) realizuje samospráva Nového Mesta pod Šiatrom s podporou dotácie z európskych štrukturálnych fondov. Väčšina z uvedenej sumy bude preinvestovaná v Zemplén Kalandparku. Súčasťou projektu je aj výstavba nového vyhliadkového chodníka a platformy, výstavba sánkarskej trate, pumptracku, rekonštrukcia prístupovej cesty a zriadenie nového parkoviska.

Ukončenie výstavby sa očakáva v jeseni 2022.

Demontáž existujúcej 2-sedačky

V pondelok 15. marca bola v Zemplén Kalandparku posledný krát v prevádzke fixná dvojsedačková lanovka vedúca z údolného parkoviska v lokalite Torzsás na Vysoký vrch (Magas hegy). Lanová dráha od výrobcu Nascivera bola pôvodne umiestnená v talianskom lyžiarskom stredisku Tarvisio a na Zemplín bola prevezená v roku 2002.

So svojou šikmou dĺžkou 1333 metrov a prevýšením 367 metrov bola najdlhšou lanovou dráhou v Maďarsku.

Nová sedačková lanovka v stredisku pribudne v identickej trase a pôjde opäť o dvojsedačkovú fixnú lanovku s medzistanicou. Dôvodom pre výmenu je okrem použitia novej technológie hlavne zvýšenie prepravnej kapacity zo 400 na 1100 osôb za hodinu a umožnenie prepravy bicyklov na špeciálnych držiakoch ako i lyží v zásobníkoch. Prepravnú kapacitu bude možné zvýšiť vďaka zvýšeniu počtu vozňov z 99 na 272 ks.

Výrobcom novej lanovej dráhy je Tatralift, v prevádzke by mohla byť už koncom roka 2021. Obstarávacia cena je podľa vestníka Európskej únie 2,725 milióna eur.

Dĺžka: 1278 m
Šikmá dĺžka: 1332 m
Prevýšenie: 347,70 m
Sklon: 29,3 %
Rýchlosť: 1,5 m/s
Prepravná kapacita: 1100 os/hod
Počet vozňov: 272 ks
Vzdialenosť medzi vozňami: 9,83 m
Čas jazdy: 14,80 min
Umiestnenie pohonu: v dolnej stanici
Horná stanica: vratná
Projekt. zaťaženie - ťažná vetva (A): 100%
Projekt. zaťaženie - vratná vetva (B): 100%
Hlavný pohon: 315 kW
Dopravné lano: priemer 40 mm

Spolu s výstavbou lanovej dráhy má v stredisku vzniknúť aj zjazdová cyklistická trať.

Tretia lanovka v Kalandparku

Druhá sedačková lanovka v stredisku bude opäť dvojsedačková fixná a bude umiestnená v novej trase. Sedačka prepojí medzistanicu dvojsedačky Torzsás - Vysoký vrch a dolnú stanicu kabínkovej lanovky Tatralift v lokalite Szár hegy.

Špecifikom tejto trasy bude netradičný profil s prevýšením iba 20 metrov pri dĺžke 1249 metrov. Výrobcom zariadenia je opäť Tatralift, obstarávacia cena je podľa vestníka EÚ 2,742 milióna eur.

Dĺžka: 1242,50 m
Šikmá dĺžka: 1249 m
Prevýšenie: 20,50 m
Sklon: 10,3 %
Rýchlosť: 1,5 m/s
Prepravná kapacita: 1330 os/hod
Počet vozňov: 309 ks
Vzdialenosť medzi vozňami: 8,12 m
Čas jazdy: 14,80 min
Umiestnenie pohonu: v dolnej stanici
Horná stanica: vratná
Projekt. zaťaženie - ťažná vetva (A): 100%
Projekt. zaťaženie - vratná vetva (B): 100%
Hlavný pohon: 150 kW
Dopravné lano: priemer 40,5 mm

Vďaka tejto novej trase vznikne alternatívna možnosť návratu zo Szár hegy, kde je možné sa prepraviť prostredníctvom zjazdu na kladke alebo kabínkovou lanovkou z Vysokého vrchu.

Podľa vyjadrenia strediska pre portál napi.hu dosahoval Zemplén Kalandpark v období pred pandémiou covid-19 návštevnosť 230-tisíc turistov ročne s cieľom dosiahnuť polmiliónovú hranicu. Prevádzkovateľom strediska je miestna samospráva.

--

Matej Petőcz - lanovky.sk
16.03.2021

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Deny
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)