17.06.2019 DNES PREMÁVA V SR 14 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Rozhovor s Ľubomírom Lorencovičom
Ľubomír Lorencovič je jediným akcionárom spoločnosti Tatralift. Akcie tradičného kežmarského výrobcu horských dopravných zariadení odkúpil v septembri 2018. V súčasnosti sa venuje poradenstvu v oblastiach private equity, investovania, predaja a financovania spoločností. V minulosti pôsobil v predstavenstvách spoločností Novis Poisťovňa, Privatbanka a VÚB Asset Management. Lorencovič je absolventom ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici so špecializáciou na financie a bankovníctvo.

V minulosti ste sa venovali bankovníctvu a developérskej činnosti, prečo ste sa rozhodli odkúpiť akcie spoločnosti Tatralift pôsobiacej v oblasti výroby horských dopravných zariadení?

Celý svoj profesionálny život sa venujem investovaniu, privátnemu a investičnému bankovníctvu. Zároveň ako Kežmarčan poznám spoločnosť Tatralift celý svoj život a vždy som sledoval jej aktivity. Podnikanie v oblasti lanových dopravných systémov považujem za perspektívne. Ide o atraktívny podnikateľský segment, ktorý sa zákazníkovi páči a navodzuje mu príjemný pocit. Tiež sledujem progres v mestských dopravných systémoch, kde má Tatralift v strednodobom horizonte potenciál vyvinúť zaujímavý produkt – kabínkovú odpojiteľnú lanovku.

Aké sú podľa vás silné a slabé stránky spoločnosti Tatralift?

Spoločnosť sa v posledných rokoch úspešne transformovala z výrobcu vlekov na výrobcu fixných a odpojiteľných lanoviek. Oceňujem, že sa firme podarilo udržať krok s globálnou konkurenciou a kontinuálne inovovať. Za negatívum považujem fakt, že spoločnosť bola nútená vplyvom klesajúcej dynamiky jej vývoja urobiť zmeny na riadiacich pozíciách, čo ale v súčasnosti úspešne doháňame už s novým personálnym obsadením.

Spoločnosť Tatralift má na trhu dlhú tradíciu, no v uplynulých štyroch rokoch zaznamenala postupný pokles tržieb. Aké opatrenia plánujete vykonať na zvrátenie tohto trendu? Aká je aktuálna situácia na trhu s horskými dopravnými zariadeniami v oblasti krajín V4?

V roku 2018 sa spoločnosti podarilo zastaviť pokles tržieb a momentálne pracuje na plné obrátky. Úspešne sme odovzdali fixnú lanovku do Poľska, momentálne dokončujeme odpojiteľnú lanovku do Južnej Kórei. Celá spoločnosť sa významných spôsobom modernizuje, vylepšujeme a rozširujeme obchodné aktivity. Zaviedli sme nový informačný systém, personálne posilňujeme kľúčové oddelenia v spoločnosti. Sme stabilným zamestnávateľom v regióne. Dôkazom toho je, že sa nám ozývajú naši bývalí zamestnanci so žiadosťou o návrat.
Situáciu na trhu horských dopravných zariadení v krajinách V4 vnímame cez nasledovné trendy:
1. Zvýšený záujem o repasované lanovky.
2. Zvýšený záujem o nahradenie fixných lanoviek lanovkami odpojiteľnými v segmente kratších lanoviek.
3. Rozmach tendrov typu „naprojektuj a vybuduj“, čo je tender na dodávku technológie – lanovky vrátane kompletných stavebných prác.
Zároveň sú na tomto trhu aktívni prakticky všetci výrobcovia lanových zariadení, čo vytvára vysoko konkurenčné prostredie.

Dnes má Tatralift už štyri referencie v oblasti odpojiteľných sedačkových lanoviek: dve v Poľsku, po jednej v Rusku a Južnej Kórei. Ako z vášho pohľadu hodnotíte rozhodnutie predchádzajúcich akcionárov realizovať vývoj a výrobu odpojiteľnej technológie? V čom spočívajú hlavné výhody vášho riešenia v porovnaní s konkurenciou na trhu?

Toto rozhodnutie podporilo oprávnenosť pôsobenia Tatraliftu na trhu. Vieme, že podnikanie v oblasti lanových dráh je závislé od neustáleho vývoja. Momentálne máme naplno vyťažené oddelenie konštrukcie, ktoré vyvíja novú generáciu fixnej lanovky. Strategicky smerujeme spoločnosť k vývoju lanových dráh s vyššou napínacou silou. Čiže chceme uspokojiť aj zákazníkov, ktorí požadujú dlhšie odpojiteľné lanovky alebo priamo kabínkové lanovky. Našou hlavnou konkurenčnou výhodou je, že popri vysokej kvalite a bezpečnosti našich zariadení vieme ponúknuť aj atraktívnu cenu.

Odpojiteľná 4-sedačková lanová dráha Korbielów-Buczynka v Poľsku bola realizovaná v roku 2015 ale dosiaľ nebola v prevádzke, nakoľko Tatralift eviduje voči investorovi nezaplatenú pohľadávku vo výške 2,4 milióna eur. Budeme sa môcť na tejto inštalácii čoskoro previezť alebo plánujete jej demontáž a presun do inej lokality?

V súčasnej dobe prebiehajú rokovania s novým investorom, ktorý má záujem lanovku kúpiť v mieste jej súčasnej inštalácie.

Aká je aktuálna situácia v oblasti vývoja odpojiteľných kabínkových lanoviek Tatralift? Zaujíma sa spoločnosť Tatralift aj o vývoj trojlanových dráh typu 3S prípadne iných sofistikovaných lanových systémov?

V súčasnej dobe manažment spoločnosti pracuje na dlhodobom strategickom pláne a jednou z variant je aj vývoj odpojiteľných lanoviek s vyššou napínacou silou, čím chceme vstúpiť do segmentu odpojiteľných lanových dráh do 2 km. To bude zároveň aj krok k vývoju odpojiteľných kabínkových lanoviek. Zložitejšie lanové systémy typu 3S v strednodobom horizonte nezvažujeme.

Matej Petőcz - lanovky.sk
03.03.2019


Rozhovory s majiteľmi a zástupcami výrobcov horských dopravných zariadení
Matej Petőcz - lanovky.sk 2019

V rámci aktuálneho seriálu na Lanovky.sk prinášame rozhovory s majiteľmi a zástupcami výrobcov horských dopravných zariadení na Slovensku.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)