|
|
Visutá lanovka Tatr. Lomnica - Skal. pleso (Wiesner)
Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy
typ LD | osobná visutá dvojlanová dráha (1 nosné, 2 ťažné laná) kyvadlového systému s prevádzkou dvoch vozňov |
výrobca | František Wiesner, Chrudim |
výstavba | apríl 1936 - december 1937 |
uvedenie do prevádzky | 22. decembra 1937 |
ukončenie prevádzky | jeseň 1999 (z rozhodnutia ŽSR) |
rekonštrukcia | 1956 - výmena vozňov, 1976 - rekonšrukcia el. časti, 1980-1981 - GO vozňov |
demontáž | od júla 2010 |
umiestnenie pohonu | horná stanica |
systém napínania | závažím; nosné laná v medzistanici, ťažné v dolnej stanici |
napínací ťah | nosné lano: 4 x 48 000 kg, ťažných lán: 6800 kg |
menovitý tlak | - |
prepravná kapacita - zima | 52 osôb/hod. + 1 sprievodca |
prepravná kapacita - leto | 78 osôb/hod. + 1 sprievodca |
dolná stanica | 898 m n.m. (Tatranská Lomnica) |
medzistanica | 1165 m n.m. (Štart) |
horná stanica | 1764 m n.m. (Skalnaté Pleso) |
šikmá dĺžka | 4137 m |
vodorovná dĺžka | 4042 m |
prevýšenie | 866 m (z T. Lomnice až na štít 1663 m) |
minimálny sklon trate | 9,4 % |
priemerný sklon trate | 21,7 % |
maximálny sklon trate | 35,2 % |
max. dopr. rýchlosť - zima | 0 - 4,0 m/s (zvýšená 6,0 m/s) |
max. dopr. rýchlosť - leto | 0 - 4,0 m/s (zvýšená 6,0 m/s) |
revízna rýchlosť | 0,5 m/s |
rýchlosť pri núdzovom pohone | |
prípustná rýchlosť vetra | |
kritická rýchlosť vetra | 21 m/s (pozdlž/naprieč trate) |
neprípustná rýchlosť vetra | |
čas jazdy | 22,5 min. |
časový interval vozňov - zima | - |
časový interval vozňov - leto | - |
vzdialenosť vozňov | - |
počet vozňov | 2 |
nosnosť osobného vozňa | 29/26/ osôb + 1 sprievodca (2400 kg) |
nosnosť montážneho vozňa | - |
nosnosť nákladného vozňa | 1600 kg (2 ks) |
hmotnosť vozňa | 775 kg |
hmotnosť montážneho vozňa | - |
hmotnosť nákladného vozňa | - |
počet podpier | 9 (výška 15 – 37 m) |
napínacie lano | nosného lana 61 mm, ťažného lana 26 mm |
ťažné lano | 17,5 mm |
nosné lano | 45 mm |
priemer poháňacieho lanáča | 3000 mm |
priemer vratného lanáča | |
priemer traťových kladiek | 600 mm |
rozchod dopravného lana na trati | 6500 mm, podpera č. 6 - 9000 mm |
hlavný pohon | elektromotor 110 kW 440 V, napájaný ústrojenstvom Ward-Leonard |
núdzový pohon | pomocou NPZ |
revízny pohon | elektromotor 32 kW, 380/220 V, 50 Hz |
parametre ústrojenstva Ward - Leonard | motor WL: 230 kW, 6 kV 50 Hz, spoločný pre oba úseky; dynamo WL: 120 kW, 440 V |
NPZ - náhradný prúd. zdroj | dieselmotor Škoda 47 kW, od r. 1941 MAN G7V33 210 kW (pre oba úseky) |
hlavná (bezpečnostná) brzda | pásová na poháňacom lanáči |
prevádzková brzda | čelusťová na poháňacom hriadeli hlavného motora |
obvod LD | cca 8274 m |
GPS poloha - dolná stanica | 49.169826, 20.282077 (N 49°10.201` * E 20°16.896`) |
GPS poloha - medzistanica | 49.178942, 20.257168 |
GPS poloha - horná stanica | 49.187526, 20.233300 |
Mapa lanovej dráhy
Trať lanovej dráhy
Podpera č. | Počet kladiek | Typ podpery | Podpera č. | Počet kladiek | Typ podpery |
1 | obe vetvy 4 | nosná | 6 | obe vetvy 4 | nosná |
2 | obe vetvy 4 | nosná | 7 | obe vetvy 4 | nosná |
3 | obe vetvy 4 | nosná | 8 | obe vetvy 4 | nosná |
4 | obe vetvy 4 | nosná | 9 | obe vetvy 4 | nosná |
5 | obe vetvy 4 | nosná | | | |
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 459,67 m |
Ďalšie informácie
Prevádzka bola z rozhodnutia ŽSR ukončená na jeseň 1999. S opätovným uvedením do prevádzky sa nepočíta; pravdepodobne zostanú len budovy a podpera č. 1 (škoda, že takto dopadol jeden z technických unikátov v SR!)
Demontáž lanovky bola zahájená začiatkom júla 2010 zhodením nosných lán úseku Štart - Skalnaté pleso, ťažného a príťažného lana. Ako prvá bola odstránená podpera č. 6 dňa 23. júla. V pondelok 2. augusta ju nasledovala podpera č. 7.
Niektoré technické údaje lanovej dráhy boli prevzaté z publikácie Kukučík, R. - Szojka, L. - Pajdlhauser, D.: Cesta k lanovke, NADAS Praha, 1987, 104 s.
Dôležité dátumy lanovej dráhy
22.12. 1937 prvá jazda 85 rokov
|
|
|