28.05.2023 DNES PREMÁVA V SR 17 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Visutá lanovka Tatr. Lomnica - Skal. pleso (Wiesner)

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDosobná visutá dvojlanová dráha (1 nosné, 2 ťažné laná) kyvadlového systému s prevádzkou dvoch vozňov
výrobcaFrantišek Wiesner, Chrudim
výstavbaapríl 1936 - december 1937
uvedenie do prevádzky22. decembra 1937
ukončenie prevádzkyjeseň 1999 (z rozhodnutia ŽSR)
rekonštrukcia1956 - výmena vozňov, 1976 - rekonšrukcia el. časti, 1980-1981 - GO vozňov
demontážod júla 2010
umiestnenie pohonuhorná stanica
systém napínaniazávažím; nosné laná v medzistanici, ťažné v dolnej stanici
napínací ťahnosné lano: 4 x 48 000 kg, ťažných lán: 6800 kg
menovitý tlak-
prepravná kapacita - zima52 osôb/hod. + 1 sprievodca
prepravná kapacita - leto78 osôb/hod. + 1 sprievodca
dolná stanica898 m n.m. (Tatranská Lomnica)
medzistanica1165 m n.m. (Štart)
horná stanica1764 m n.m. (Skalnaté Pleso)
šikmá dĺžka4137 m
vodorovná dĺžka4042 m
prevýšenie866 m (z T. Lomnice až na štít 1663 m)
minimálny sklon trate9,4 %
priemerný sklon trate21,7 %
maximálny sklon trate35,2 %
max. dopr. rýchlosť - zima0 - 4,0 m/s (zvýšená 6,0 m/s)
max. dopr. rýchlosť - leto0 - 4,0 m/s (zvýšená 6,0 m/s)
revízna rýchlosť0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone
prípustná rýchlosť vetra
kritická rýchlosť vetra21 m/s (pozdlž/naprieč trate)
neprípustná rýchlosť vetra
čas jazdy22,5 min.
časový interval vozňov - zima-
časový interval vozňov - leto-
vzdialenosť vozňov-
počet vozňov2
nosnosť osobného vozňa29/26/ osôb + 1 sprievodca (2400 kg)
nosnosť montážneho vozňa-
nosnosť nákladného vozňa1600 kg (2 ks)
hmotnosť vozňa775 kg
hmotnosť montážneho vozňa-
hmotnosť nákladného vozňa-
počet podpier9 (výška 15 – 37 m)
napínacie lanonosného lana 61 mm, ťažného lana 26 mm
ťažné lano17,5 mm
nosné lano45 mm
priemer poháňacieho lanáča3000 mm
priemer vratného lanáča
priemer traťových kladiek600 mm
rozchod dopravného lana na trati6500 mm, podpera č. 6 - 9000 mm
hlavný pohonelektromotor 110 kW 440 V, napájaný ústrojenstvom Ward-Leonard
núdzový pohonpomocou NPZ
revízny pohonelektromotor 32 kW, 380/220 V, 50 Hz
parametre ústrojenstva Ward - Leonardmotor WL: 230 kW, 6 kV 50 Hz, spoločný pre oba úseky; dynamo WL: 120 kW, 440 V
NPZ - náhradný prúd. zdrojdieselmotor Škoda 47 kW, od r. 1941 MAN G7V33 210 kW (pre oba úseky)
hlavná (bezpečnostná) brzdapásová na poháňacom lanáči
prevádzková brzdačelusťová na poháňacom hriadeli hlavného motora
obvod LDcca 8274 m
GPS poloha - dolná stanica49.169826, 20.282077 (N 49°10.201` * E 20°16.896`)
GPS poloha - medzistanica49.178942, 20.257168
GPS poloha - horná stanica49.187526, 20.233300

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č.Počet kladiekTyp podperyPodpera č.Počet kladiekTyp podpery
1obe vetvy 4nosná6obe vetvy 4nosná
2obe vetvy 4nosná7obe vetvy 4nosná
3obe vetvy 4nosná8obe vetvy 4nosná
4obe vetvy 4nosná9obe vetvy 4nosná
5obe vetvy 4nosná 
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 459,67 m

Ďalšie informácie

Prevádzka bola z rozhodnutia ŽSR ukončená na jeseň 1999. S opätovným uvedením do prevádzky sa nepočíta; pravdepodobne zostanú len budovy a podpera č. 1 (škoda, že takto dopadol jeden z technických unikátov v SR!)

Demontáž lanovky bola zahájená začiatkom júla 2010 zhodením nosných lán úseku Štart - Skalnaté pleso, ťažného a príťažného lana. Ako prvá bola odstránená podpera č. 6 dňa 23. júla. V pondelok 2. augusta ju nasledovala podpera č. 7.

Niektoré technické údaje lanovej dráhy boli prevzaté z publikácie Kukučík, R. - Szojka, L. - Pajdlhauser, D.: Cesta k lanovke, NADAS Praha, 1987, 104 s.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  1. 22.12.
    1937
    prvá jazda
    85 rokov