18.04.2024

Kabínková lanovka Tatr. Lomnica - Skal. pleso (pôvodná)

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LD osobná visutá dvojlanová dráha obežného systému s odpojiteľným uchytením štvormiestnych kabínok bez sprievodcu (2 nezávislé poháňacie úseky)
výrobca TRANSPORTA Chrudim, kabínky Orličan Choceň
výrobný typ K4
výstavba 1967 - 1973
uvedenie do prevádzky skúšobná 4. januára 1973, verejná 27. augusta 1973
ukončenie prevádzky 30. apríla 1993
rekonštrukcia 1992 - zabezpečovacie zariadenie
ťažná vetva ľavá
umiestnenie pohonu 1. úsek: horná stanica, 2. úsek: horná stanica
systém napínania závažím; 1. úsek: údol. stanica, 2. úsek: dolná stanica
napínací ťah - nosné laná 1. úsek: 25 011 kg, 2. úsek: 24 008 kg
napínací ťah - ťažné laná 1. úsek: 12 246 kg, 2. úsek: 10 008 kg
prepravná kapacita - zima 420 os./h
prepravná kapacita - leto 420 os./h
dolná stanica 904 m n.m. (Tatranská Lomnica)
medzistanica 1172 m n.m. (Štart)
horná stanica 1772 m n.m. (Skalnaté Pleso)
šikmá dĺžka 1. úsek: 1697 m, 2. úsek: 1985 m, spolu 3682 m
vodorovná dĺžka 1. úsek: 1666 m, 2. úsek: 1893 m, spolu 3559 m
prevýšenie 1. úsek: 269 m, 2. úsek: 599 m, spolu 868 m
priemerný sklon trate 1. úsek: 20,3 %, 2. úsek: 39,0 %
max. dopr. rýchlosť - zima 3 m/s
max. dopr. rýchlosť - leto 3 m/s
revízna rýchlosť 0,5 m/s
prípustná rýchlosť vetra 15 m/s
neprípustná rýchlosť vetra nad 15 m/s
čas jazdy 1. úsek: 9,5 min., 2. úsek: 11 min., spolu 20,5 min.
časový interval vozňov - zima 34 s
časový interval vozňov - leto 34 s
vzdialenosť vozňov 100 m
počet vozňov 92 osobných, 8 nákladných, 2 sanitné, 2 mastiace (oba úseky spolu)
nosnosť osobného vozňa (kabíny) 320 kg (4 osoby)
nosnosť nákladného vozňa 410 kg
hmotnosť kabínky 480 kg
hmotnosť nákladného vozňa 390 kg
počet podpier 1. úsek: 7+1, 2. úsek: 7+1 (spolu 14+2)
ťažné lano 28 mm; napínacie ťažného 28 mm
nosné lano 40 mm; napínacie nosného 50 mm
priemer poháňacieho lanáča 3000 mm
rozchod dopravného lana na trati 1. úsek: 4,0 – 4,8 m, 2. úsek: 4,5 – 4,8 m
hlavný pohon 1. úsek: 75 kW, 2. úsek: 130 kW
núdzový pohon dieselgenerátor 190 kVA
revízny pohon 1. úsek: 17 kW, 2. úsek: 22 kW
NPZ - náhradný prúd. zdroj dieselgenerátor 190 kVA
hlavná (bezpečnostná) brzda pôsobí priamo na poháňací lanáč
prevádzková brzda čelusťová
GPS poloha - dolná stanica 49.166150, 20.268868
GPS poloha - medzistanica 49.179024, 20.255982
GPS poloha - horná stanica 49.187528, 20.233296

Mapa lanovej dráhy

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  • 4.1.
    1973
    začiatok skúšobnej prevádzky
    51 rokov
  • 27.8.
    1973
    prvá jazda
    50 rokov
  • 30.4.
    1993
    posledná jazda
    30 rokov