
Technické údaje dráhy Extra
typ LD | osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek |
---|---|
výrobca | TRANSPORTA, n. p. Chrudim |
výrobný typ | SL-1 |
výstavba | 15. jún 1968 - december 1972 |
uvedenie do prevádzky | 17. novembra 1971 10:00 |
ukončenie prevádzky | zimná sezóna 1991/1992 |
ťažná vetva | ľavá |
umiestnenie pohonu | horná stanica |
systém napínania | závažím v dolnej stanici |
napínací ťah | 5000 kg (50 kN) |
prepravná kapacita | 276 os/h |
dolná stanica | 657 m n.m (Turecká) |
medzistanica | 775 m n.m. (Salašky) |
horná stanica | 1387 m n.m (Líška - pod Krížnou) |
šikmá dĺžka | 2064 m |
vodorovná dĺžka | 1933,2 m |
prevýšenie | 730 m |
priemerný sklon trate | 20,7° |
dopravná rýchlosť | 2 m/s |
revízna rýchlosť | 0,5 m/s |
rýchlosť pri núdzovom pohone | 1 m/s |
prípustná rýchlosť vetra | 13 m/s |
kritická rýchlosť vetra | 14 m/s |
neprípustná rýchlosť vetra | 15 m/s |
čas jazdy | 17,3 min. (1038 s) |
časový interval vozňov | 13 s |
vzdialenosť vozňov | 26 m |
počet vozňov | 165 + 1 nákladná plošina |
nosnosť osobného vozňa (sedačky) | 90 kg (1 osoba) |
nosnosť montážneho vozňa | 200 kg |
nosnosť nákladného vozňa | 200 kg |
hmotnosť sedačky | 45 kg |
hmotnosť montážneho vozňa | 100 kg |
hmotnosť nákladného vozňa | 100 kg |
počet podpier | 34/5 (celkom/z toho tlačných); max. výška 15 m - č. 16 |
dopravné lano | 28 mm |
napínacie lano | 20 mm |
priemer poháňacieho lanáča | 3000 mm |
priemer vratného lanáča | 3000 mm |
priemer traťových kladiek | 400 mm |
rozchod dopravného lana na trati | 3000 mm |
hlavný pohon | 109 kW |
núdzový pohon | elektrocentrála |
revízny pohon | regulácia otáčok hlavného motora |
NPZ - náhradný prúd. zdroj | náhradný prúdový zdroj - dieselgenerátor Škoda 6 S 110 75 kW |
hlavná (bezpečnostná) brzda | hydraulická, pôsobí priamo na lanáč |
prevádzková brzda | čelusťová |
GPS poloha - dolná stanica | 48.848709, 19.091448 |
GPS poloha - medzistanica | 48.852317, 19.091183 (N 48°51.139 E 019°05.471) |
GPS poloha - horná stanica | 48.866091, 19.089713 |
iné informácie | Za poskytnutie technických parametrov lanovky a historických fotografií ďakujeme Martinovi Vajsovi, bývalému náčelníkovi lanovky.
V roku 2004 bola v zrekonštruovanej údolnej stanici reštaurácia/bufet a možnosť ubytovania. Zo strojného zariadenia sa zachovala takmer kompletná horná poháňacia stanica so všetkým vybavením (vrátane motora, prevodovky, brźd, lanáča, častí ovládacích panelov, elektrorozvádzačov, apod.). Údolná stanica však prešla rekonštrukciou, zachovala sa iba konštrukcia s vratným lanáčom, na ktorej zostal vratný lanáč, ako aj všetky navádzacie kladky. Napínacia šachta bola zamurovaná, rovnako ako aj výjazdový portál zo stanice. V hornej stanici sa nachádzala aj sedačka č. 132 a poškodená montážna plošina a z 34 podpier lanovky sa zachovala iba jediná - č. 34, ktorá sa nachádzala v budove hornej stanice, čo ju „zachránilo“ pred demontážou. Okrem podpery č. 34 boli všetky ostatné podpery odmontované, ich pätky však ešte existovali. V trase sa nachádzalo aj dopravné lano, niekde však už pod hornou vrstvou zeminy. 138 sedačiek bolo presunutých na sedačkovú lanovku Javorový vrch pri Třinci (v ČR), kde nahradili pôvodné vozne. Plány na výstavbu novej lanovky uvažovali s rozdelením na 2 úseky a medzistanicou za podperou č. 21 pôvodnej LD, pre ktorú boli vybudované aj základy. Nové pätky stáli aj za pôvodnou dolnou stanicou. Ďalej sa však so stavbou nepokračovalo. 4. novembra 2005 horná stanica vyhorela, a tak zanikol jeden z posledných objektov, ktorý pripomínal existenciu sedačkovej lanovky. Ruina objektu sa na mieste nachádzala aj v roku 2008. |
Dôležité dátumy dráhy Extra
Dátum | Popis | Uplynulo |
---|---|---|
17.11.1971 | Prvá jazda | 53 rokov |
15.06.1968 | Začiatok výstavby | 56 rokov |
Mapa dráhy Extra
Trať dráhy Extra
Podpera č. | Počet kladiek | Typ podpery |
---|---|---|
1 | obe vetvy 6 | tlačná |
2 | obe vetvy 4 | nosná |
3 | obe vetvy 4 | nosná |
4 | obe vetvy 0 | nosná |
5 | obe vetvy 0 | nosná |
6* | obe vetvy 6 | nosná |
7* | obe vetvy 2 | nosná |
8* | obe vetvy 4 | tlačná |
9 | obe vetvy 4 | nosná |
10 | obe vetvy 4 | nosná |
11 | obe vetvy 0 | tlačná |
12 | obe vetvy 0 | nosná |
13 | obe vetvy 0 | nosná |
14 | obe vetvy 0 | nosná |
15 | obe vetvy 0 | nosná |
16** | obe vetvy 0 | tlačná |
17 | obe vetvy 6 | nosná |
18 | obe vetvy 4 | nosná |
19 | obe vetvy 0 | nosná |
20 | obe vetvy 0 | nosná |
21 | obe vetvy 0 | nosná |
22 | obe vetvy 0 | nosná |
23 | obe vetvy 8 | tlačná |
24 | obe vetvy 0 | nosná |
25 | obe vetvy 0 | nosná |
26 | obe vetvy 0 | nosná |
27 | obe vetvy 0 | nosná |
28 | obe vetvy 0 | nosná |
29 | obe vetvy 0 | nosná |
30 | obe vetvy 4 | nosná |
31 | obe vetvy 6 | nosná |
32 | obe vetvy 6 | nosná |
33 | obe vetvy 6 | nosná |
34 | obe vetvy 6 | nosná |
* - medzistanica
** - najvyššia podpera (výška 15 m)
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 60,71 m
Kontakt
Turecká 976 02
tel.: 419 9270
vleky prevádzkuje firma SKITURECKÁ s.r.o.
******************************
Posledný prevádzkovateľ lanovky (ktorý priviedol lanovku k úpadku/do roku 2000):
Tatrapoma - SKI, s.r.o. v likvidácii
IČO: 0031603700
zapísaná v obchodnom registri pod vložkou číslo: 1831/S
Likvidátor:
Mgr. Ján Weiterschutz
Študentská 18
Lučenec