Nakoľko náš seriál o projektoch výstavby lanoviek bude vychádzať vždy cez víkend, tak aj dnes ponúkame 2. časť, v ktorej sa pozrieme čo majú v pláne strediská Šachtičky a Malá Lehota. Opätovne upozorňujeme, že sú to len prvotné plány, ktoré sa môžu od definitívnej podoby výstavby líšiť ako aj termín výstavby.
Banskobystrický kraj
4.Šachtičky:
Šachtičky a.s.
Termíny:
stav 2006, návrh I.etapa 2010, II.etapa 2015, III. etapa 2020.
I. ETAPA- 2010 Šachtička- Základný variant
S2 sedač. lanovka nahr. vlek H130 1000 m Banské lúčky- Panský diel (2500 osôb/hod)
II. ETAPA- 2015 Banské lúčky -Základný variant
S1 sedačková lanovka nahr. vlek F12 622 m Šachtička- Panský diel (2000 osôb/hod)
I. ETAPA- 2010 Šachtička- doplnkový variant
S2 - rekonštrukcia sedačková lanovka nie je možný iný variant
II. ETAPA- 2015 Banské lúčky- doplnkový variant
S1 - rekonštrukcia sedačková lanovka nie je možný iný variant
III. ETAPA- 2020 Selčiansky diel- doplnkový variant
S3 sedačková lanovka Selč. diel- B. lúčky
PREDPOKLAD REALIZÁCIE III. ETAPY ZÁMERU
Predpokladom realizácie III. etapy zámeru je vybudovanie OHDZ v Selčianskej doline, mimo riešeného územia, z Kejdy lyžiarsky vlek na Selčiansky diel, alebo zo záchytného parkoviska Selce Pred Lukáčovou na Selčiansky diel, respektíve Malý diel. Ďalším pripravovaným variantom je sedačka z Čachova na Selčiansky diel.
Predpoklad realizácie III. etapy- dobudovanie Selčianskej doliny:
Označenie druh zariadenia alternatíva druh zariadenia
L9 lyžiarsky vlek S11 sedačka Čachovo- Selč. Diel
S4 sedačka Pred Lukáčovou- Selč . Diel
L9 schválené v ÚPN-O Selce ako návrh,
S4 - v ÚPN-O Selce ako výhľad
VÝHĽADOVÉ RIEŠENIE
Výhľadová sedačková lanovka zo Sásovej alebo z Podjancovej však môže nahradiť prepoj Lukáčová- Malý diel, vo väzbe na navrhovanú komunikáciu Podjancová- Lukáčová.
Podobne v prípade realizácie výhľadovej sedačky Sásová (Podjancová), môže nahradiť sedačkovú lanovku Špania Dolina- Panský diel a zo Španej Doliny by stačilo realizovať sústavu lyžiarskych vlekov. Trasovanie výhľadovej sedačkovej lanovky S5 je možné nahradiť trasou S7- východnou stranou Hrádku, vzhľadom na ochranu prírodných hodnôt. Východiskový bod Sásová je možný nahradiť východiskovým bodom kameňolom- Podjancová.
Výhľad:
Označenie druh zariadenia alternatíva druh zariadenia
S5 sedačka Sásová- P. diel S7 sedačka kameňolom- Pánsky diel
S9 sedačka kameňolom -Selčiansky diel S10 sedačka kameňolom -Pánsky diel
Pre predkladaný zámer nie je rozhodujúce ktoré z alternatívnych riešení L9, L8, a S5 budú realizované, dôležité je prepojiť Španiu Dolinu pod Panský diel alebo Šachtičku a tiež prepojiť Selčiansku Dolinu so Selčianskym dielom. Zámer rieši vnútorné prepojenie Panský diel- Selčiansky diel.
PREPOJENIE
Hlavným dôvodom navrhovaného zámeru je potreba prepojenia rekreačných útvarov patriacich do aglomerácie AGL RÚ Špania Dolina. Rekreačné útvary Špania Dolina a Šachtička je potrebné prepojiť so strediskom rekreácie a turizmu SRT Selčianska dolina a celú aglomeráciu dobudovať na horský funkčný typ rekreačného priestoru medzinárodného významu, v zmysle platných regionálnych dokumentácií. (podrobnejsie informacie o LD v zverejnených dokumentoch nie sú)
5. Malá Lehota:
RELAX CENTRUM HUBAČOV, s. r. o.
Začiatok realizácie 1. etapy sa predpokladá v 2. polroku 2008, ukončenie všetkých etáp v roku 2012.
•SL č.2 Sedačková lanová dráha SL TSF4 UNIFIX – jednolanová pevná obežná štvormiestna lanová dráha s prepravnou kapacitou 2400 os/hod. SL4
nadmorská výška dolnej stanice 593 m.n.m.
vodorovná dĺžka 834m.
prevýšenie 204m.
sklon 25%
skutočná dĺžka 859m.
prepravná kapacita 2400 os/h
príkon elek.motor. 200Kw
prepravná rýchlosť 2,6m/s
Dĺžka je 834 m. Údolná stanica je umiestnená v nadmorskej výške 594 m, vrcholová stanica v 785 m n. m. Prevýšenie predstavuje 204 m s priemerným sklonom 25 %. Sedačková lanovka je navrhnutá ako nosné dopravné zariadenie strediska, ktoré zabezpečí celoročne prepravu do vrcholového rekreačného areálu Vojšín a v zimnom období obsluhu ťažiskovej zjazdovej trate č. 3 a ďalších tratí (č.4, 9, 10, 11). Lanovka je situovaná na východnom okraji prieseku zjazdovej trate č. 3. Jej realizácia si vyžiada výrub lesných porastov a nelesnej krovitej vegetácie a jednoduché terénne úpravy v priestore nástupnej a výstupnej stanice.
Zdroj čerpania informácií bol Enviroportal.sk a strediská.
Pokiaľ máte ďalšie informácie o projektoch v týchto strediskách (alebo aj iných, v tomto seriály neuverejnených), prosím zašlite nám ich.
Koniec 2. časti.
Tomáš Marcinek pre Lanovky.sk
08.03.2009