30.12.2024

V Zemplínskych vrchoch pribudnú dve nové sedačkové lanovky

Maďarské horské stredisko Zemplén Kalandpark v Novom Meste pod Šiatrom odštartovalo modernizáciu v rámci ktorej pribudnú dve nové fixné sedačkové lanovky od kežmarského Tatraliftu.

Projekt v celkovej výške 3,087 miliardy forintov (približne 8,4 milióna eur) realizuje samospráva Nového Mesta pod Šiatrom s podporou dotácie z európskych štrukturálnych fondov. Väčšina z uvedenej sumy bude preinvestovaná v Zemplén Kalandparku. Súčasťou projektu je aj výstavba nového vyhliadkového chodníka a platformy, výstavba sánkarskej trate, pumptracku, rekonštrukcia prístupovej cesty a zriadenie nového parkoviska.

Ukončenie výstavby sa očakáva v jeseni 2022.

Demontáž existujúcej 2-sedačky

V pondelok 15. marca bola v Zemplén Kalandparku posledný krát v prevádzke fixná dvojsedačková lanovka vedúca z údolného parkoviska v lokalite Torzsás na Vysoký vrch (Magas hegy). Lanová dráha od výrobcu Nascivera bola pôvodne umiestnená v talianskom lyžiarskom stredisku Tarvisio a na Zemplín bola prevezená v roku 2002.

So svojou šikmou dĺžkou 1333 metrov a prevýšením 367 metrov bola najdlhšou lanovou dráhou v Maďarsku.

Nová sedačková lanovka v stredisku pribudne v identickej trase a pôjde opäť o dvojsedačkovú fixnú lanovku s medzistanicou. Dôvodom pre výmenu je okrem použitia novej technológie hlavne zvýšenie prepravnej kapacity zo 400 na 970 osôb za hodinu a umožnenie prepravy bicyklov na špeciálnych držiakoch ako i lyží v zásobníkoch. Prepravnú kapacitu bude možné zvýšiť vďaka zvýšeniu počtu vozňov z 99 na 239 ks.

Výrobcom novej lanovej dráhy je Tatralift, v prevádzke by mohla byť už koncom roka 2021. Obstarávacia cena je podľa vestníka Európskej únie 2,725 milióna eur.

Dĺžka: 1268 m
Šikmá dĺžka: 1322 m
Prevýšenie: 374,20 m
Sklon: 29,5 %
Rýchlosť: 1,5 m/s
Prepravná kapacita: 970 os/hod
Počet vozňov: 239 ks
Čas jazdy: 14,70 min
Umiestnenie poháňacej stanice s napínaním: dole
Umiestnenie vratnej stanice: hore
Projekt. zaťaženie - ťažná vetva (A): 100%
Projekt. zaťaženie - vratná vetva (B): 100%
Hlavný pohon: 200 kW
Počet podpier: 15 ks
Dopravné lano: priemer 42 mm

Spolu s výstavbou lanovej dráhy má v stredisku vzniknúť aj zjazdová cyklistická trať.

Tretia lanovka v Kalandparku

Druhá sedačková lanovka v stredisku bude opäť dvojsedačková fixná a bude umiestnená v novej trase. Sedačka prepojí medzistanicu dvojsedačky Torzsás - Vysoký vrch a dolnú stanicu kabínkovej lanovky Tatralift v lokalite Szár hegy.

Špecifikom tejto trasy bude netradičný profil s prevýšením iba 21 metrov pri dĺžke 1260 metrov. Výrobcom zariadenia je opäť Tatralift, obstarávacia cena je podľa vestníka EÚ 2,742 milióna eur.

Dĺžka: 1260,50 m
Šikmá dĺžka: 1260,70 m
Prevýšenie: 20,55 m
Sklon: 1,6 %
Rýchlosť: 1,5 m/s
Prepravná kapacita: 1100 os/hod
Počet vozňov: 268 ks
Čas jazdy: 14 min
Umiestnenie poháňacej stanice s napínaním: hore
Umiestnenie vratnej stanice: dole
Projekt. zaťaženie - ťažná vetva (A): 100%
Projekt. zaťaženie - vratná vetva (B): 100%
Hlavný pohon: 110 kW
Počet podpier: 16 ks
Dopravné lano: priemer 40,5 mm

Vďaka tejto novej trase vznikne alternatívna možnosť návratu zo Szár hegy, kde je možné sa prepraviť prostredníctvom zjazdu na kladke alebo kabínkovou lanovkou z Vysokého vrchu.

Podľa vyjadrenia strediska pre portál napi.hu dosahoval Zemplén Kalandpark v období pred pandémiou covid-19 návštevnosť 230-tisíc turistov ročne s cieľom dosiahnuť polmiliónovú hranicu. Prevádzkovateľom strediska je miestna samospráva.

--

Matej Petőcz - LANOVKY.sk
16.03.2021 - Technické parametre lanových dráh aktualizované dňa 02.05.2021 podľa údajov poskytnutých spoločnosťou Tatralift.