Lanová dráha Korbielów-Buczynka je odpojiteľná 4-sedačková lanovka, nachádzajúca sa v Poľskej republike, v tesnej blízkosti slovenskej štátnej hranice, neďaleko Námestova. Jej dĺžka je 1451 metrov a prevýšenie 310 metrov pri prepravnej kapacite 2000 os/hod. Obsluhuje zjazdovú trať stredne ťažkej náročnosti vybavenú technickým zasnežovaním.
Výstavba 4-sedačky prebiehala v rokoch 2014 až 2015. Stanice lanovej dráhy boli pôvodne inštalované na nádvorí spoločnosti Tatralift v Kežmarku, kde slúžili ako prototyp pre vývoj odpojiteľnej technológie.
Lanovka dosiaľ nebola sprevádzkovaná pre širokú verejnosť, a to napriek tomu, že lyžiarske vleky, ktorých dopravnú funkciu mala nahradiť, boli kvôli výstavbe demontované a atraktívna časť strediska sa ocitla mimo prevádzky. Hlavným dôvodom bola pohľadávka, ktorú voči investorovi evidovala spoločnosť Tatralift. Ešte v októbri 2018 investor dlžil výrobcovi sumu 2,4 milióna eur.
„Lanovka v Korbielówe bola vysporiadaná a mala by byť v prevádzke už túto zimnú sezónu 2020/2021,“ pre LANOVKY.sk potvrdila Kvetoslava Mačeková, obchodná manažérka spoločnosti Tatralift.
Majiteľ spoločnosti Tatralift, Ľubomír Lorencovič, potvrdil pre LANOVKY.sk v roku 2019 informáciu o tom, že sa Tatralift zúčastnil rokovaní s novým investorom, ktorý mal záujem lanovku kúpiť v mieste jej súčasnej inštalácie.
Podľa informačného portálu Korbielów.net by novým prevádzkovateľom lanovej dráhy Buczynka mala byť spoločnosť Meat - Pros, špecialista na spracovanie mäsa so sídlom v Bielsko-Biala. Meat-Pros je menšinovým vlastníkom lyžiarskeho strediska vo Zwardoni.
Podľa pôvodných plánov spoločnosti CTE malo lyžiarske stredisko pod Pilskom prejsť veľkou modernizáciou. Skupina CTE, ktorá prevádzkuje aj lyžiarske stredisko v Istebnej, kúpila v roku 2012 rezort pod Pilskom za sumu približne 2,5 milióna eur. Predchádzajúcim majiteľom strediska bola Gliwicka Agencja Turystyczna, štátna organizácia.
Pôvodné vyjadrenia investora (CTE) spomínali investíciu v sume 35 miliónov eur. Ich skutočná výška ale podľa vyjadrení investora pre portál Beskidzka24 dosiahla iba niečo vyše 7,5 milióna eur.
Ďalšie odpojiteľné sedačkové lanovky Tatralift sa nachádzajú v nasledovných lokalitách:
SLO4 Moroznaya (Rusko) - uvedená do prevádzky v decembri 2015
SLO6 Szczyrk-Beskid (Poľsko) - uvedená do prevádzky v decembri 2016
SLO6 Yeosu (Južná Kórea) - uvedená do prevádzky v lete 2019
Matej Petőcz - lanovky.sk
25.11.2020
Napriek kríze spôsobenej pandémiou nového koronavírusu sa počas leta 2020 realizujú vo viacerých horských strediskách rôzne investičné akcie.