20.02.2017 *** DNES PREMÁVA V SR 55 LANOVIEK *** ubytovanie na horách

Kalandpark v Novom Meste pod Šiatrom
Tokajská oblasť nachádzajúca sa na Zemplíne je okrem iného príznačná aj výrobou prírodne sladkých vín. V Európe takých oblastí nenájdeme veľa. Vinohradníctvo tu píše svoju históriu už od tretieho storočia nášho letopočtu a stále je typické pre obce Viničky, Malá či Veľká Tŕňa, Bara a ďalšie.

Neďaleko odtiaľ nájdeme ideálne podmienky nielen na turistiku (tie sú aj v samotnom Tokaji), ale aj na adrenalínové športy a lyžovanie. Necelé štyri kilometre od Slovenského Nového Mesta (a približne 60 km od Košíc) sa totiž nachádza Zemplén Kalandpark pri maďarskom mestečku Sátoraljaújhely (alebo po slovensky Nové Mesto pod Šiatrom). Niet divu, veď v približne rovnakej zemepisnej šírke je lyžiarske stredisko neďaleko obce Čechy v novozámockom okrese – najjužnejšie skicentrum na Slovensku.

Samotný Kalandpark ponúka množstvo aktivít. Snáď najobľúbenejšia je celoročne otvorená 2 275 m dlhá bobová dráha s maximálnou rýchlosťou 37 km/h. Najdlhšia bobová dráha na Slovensku má pritom cca 1 300 metrov. Začína pri medzistanici sedačkovej lanovky 2-CLF. Práve tou sa môžeme vyviezť až k rozhľadni (487 m.n.m.) na Magas hegy s bezplatným vstupom, ktorá ponúka nádherný výhľad nielen na Zemplínske vrchy, ale aj na okolité maďarské i slovenské obce či Slanské vrchy. Dĺžka lanovky je 1 332 m. Kalandpark v Novom Meste pod Šiatrom

Pri medzistanici lanovky je návštevníkom tejto oddychovej zóny k dispozícii lanový park, snowtubing, náučný chodník a bufet s teplými a studenými jedlami. Sú tu aj štyri lyžiarske vleky. Lyžiarska sezóna tu zvyčajne trvá od decembra do februára. Na najdlhšej 600 metrovej zjazdovke je technické zasnežovanie. Dve zjazdovky sú pokryté umelým povrchom, takže je možné využívať ich celoročne.

V tesnej blízkosti vrcholovej stanice sedačkovej lanovky je k dispozícii nová lanovka TATRALIFT KLF – 6 vyrobená na Slovensku. Slávnostne otvorená bola dňa 11.3.2015. Dvomi šesťmiestnymi kabínami prepravuje návštevníkov na susedný kopec Szár-hegy (320 m.n.m.). Dĺžka lanovky je 1 036 m a ponad dolinu vedie v maximálnej výške cca 150 metrov. A niečo pre milovníkov skutočného adrenalínu: súbežne s kabínkovou lanovkou vedie aj zjazd na kladke po oceľovom lane z kopca na kopec, tzv. zip-line. Táto atrakcia bude spolu s kabínkovou lanovkou otvorená celoročne.

Aktuálny cenník (apríl 2015):

  • Spiatočný lístok na sedačkovú lanovku k vyhliadkovej veži (z dolnej stanice alebo medzistanice) + zjazd na kladke + lístok na vývoz späť s KLF - 6: 3500 Ft dospelý / 3000 Ft dieťa 8-14 rokov (pre zip line musí mať aspoň 30 kg)
  • Spiatočný lístok na sedačku k vyhliadkovej veži (z dolnej stanice alebo medzistanice) + spiatočný lístok na KLF - 6: 2700 Ft dospelý / 2200 Ft dieťa
  • Spiatočný lístok na sedačkovú lanovku z dolnej stanice až úplne hore: 1250 Ft dospelý / 1000 Ft dieťa
  • Spiatočný lístok na sedačkovú lanovku z dolnej stanice na medzistanicu alebo z medzistanice na hornú stanicu: 700 Ft dospelý / 550 Ft dieťa
  • Bobová dráha 1 jazda: 700 Ft dospelý / 550 Ft dieťa
  • Bobová dráha 5 jázd: 2800 Ft dospelý / 2200 Ft dieťa
Technický popis novej lanovej dráhy KLF-6:
typ LD
osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením vozňov
výrobca
Tatralift a.s., Kežmarok
výrobný typ
KLF 1/2/6
rok výroby
2014
výstavba
2014
uvedenie do prevádzky
2015
ťažná vetva
Pravá
umiestnenie pohonu
Dole
systém napínania
Hydraulické
napínací ťah
2x250 kN
menovitý tlak
166 Bar
prepravná kapacita
Max. 108 os/hod (súčasný stav 90 os/hod)
dolná stanica
Vratná
horná stanica
Poháňacia
šikmá dĺžka
1036,4 m
vodorovná dĺžka
1025 m
prevýšenie
153,37 m
priemerný sklon trate
15 %
max. dopravná rýchlosť
5 m/s (max. dopravná rýchlosť je v zmysle platných predpisov Maďarskej republiky povolená na max. 5 m/s aj keď projekt uvažoval o max. rýchlosti 6 m/s)
revízna rýchlosť
Min. 0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone
Min. 0,75 m/s
prípustná rýchlosť vetra
10 m/s
kritická rýchlosť vetra
12 m/s
neprípustná rýchlosť vetra
14 m/s a viac
čas jazdy - jeden cyklus
6,5 min (7,9 min pri rýchl. 5 m/s)
počet cyklov za hodinu
9 (7 pri rýchl. 5 m/s)
vzdialenosť vozňov
1044,1 m
počet vozňov
2
nosnosť osobného vozňa (kabínky)
6 osôb
hmotnosť kabínky
550 kg ± 3,0 %
počet podpier
4 ks
dopravné lano
42 mm
priemer poháňacieho lanáča
4900 mm
priemer vratného lanáča
4900 mm
priemer traťových kladiek
430 mm
rozchod dopravného lana na trati
4900 mm
hlavný pohon
90 kW
núdzový pohon
15 kW
revízny pohon
5,16 kW
výkon hlavného pohonu - rozjazdový
85 kW
výkon hlavného pohonu - trvalý
62 kW
hlavná (bezpečnostná) brzda
1
prevádzková brzda
1
počet zamestnancov - obsluha
6
dolná stanica
343,63 m n.m.
horná stanica
488 m n.m.

Fotogaléria z návštevy strediska v novembri 2014 je k dispozícii pod článkom.

Pripravili Ing. Andrej Bisták, Ján Palinský, Matej Petőcz a Mgr. Petra Petrasová z TATRALIFT, a.s. Kežmarok
10.4.2015


Základným pilierom strediska Zemplén Kalandpark (Sátoraljaújhely - Nové Mesto pod Šiatrom) je repasovaná dvojsedačka z produkcie firmy Nascivera, vedúca až na vrchol /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ /foto: Ján Palinský 15.11.2014/
Jazda sedačkou nahor /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ Dojazd bobovej dráhy v blízkosti dolnej stanice dvojsedačky /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ /foto: Ján Palinský 15.11.2014/
/foto: Ján Palinský 15.11.2014/ Blížime sa do medzistanice, kde začína viacero lyžiarskych vlekov /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ V medzistanici /foto: Ján Palinský 15.11.2014/
Vozne pre v tom čase budovanú kabínkovú lanovku od slovenskej firmy Tatralift, vedúcu od hornej stanice dvojsedačky na protiľahlý kopec /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ Jeden z vlekov Tatralift /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ /foto: Ján Palinský 15.11.2014/
Zjazdovka z vrcholu k medzistanici, obsluhovaná vlekom Tatrapoma H /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ Zjazd na kladke, nová atrakcia, na ktorej realizáciu je naviazaná aj výstavba novej kabínkovej lanovky /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ Horná stanica v tom čase kompletizovanej kabínkovej lanovky pri pohľade z rozhľadne /foto: Ján Palinský 15.11.2014/
Vľavo horná stanica dvojsedačky, vpravo nástupná stanica novej kabínkovej lanovky, v tom čase ešte rozpracovanej /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ Celkový pohľad na trasu novej kabínkovej lanovky a zjazdu na kladke. Návštevníci sa po absolvovaní zjazdu (vpravo) vrátia späť novovybudovanou kabínkovou lanovkou (vľavo). /foto: Ján Palinský 15.11.2014/ Jazda nadol /foto: Ján Palinský 15.11.2014/
/foto: Ján Palinský 15.11.2014/ Dolná stanica sedačkovej lanovky a ďalšie prevádzkové budovy, iba pár stoviek metrov od slovensko-maďarskej štátnej hranice /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/
Dolná poháňacia stanica dvojsedačky Nascivera /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ A ide sa /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/
Jazda na vrchol /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ Kabínky pre novú lanovku, v tom čase čakajúce na použitie, pri medzistanici dvojsedačky /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/
/foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/
Ďalší z vlekov Tatrapoma /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ Rozhľadňa na vrchole a pri nej stanica vleku Tatrapoma H /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ Výhľad z rozhľadne na v roku 2014 budované zariadenia - kabínkovú lanovku a zjazd na kladke /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/
Rozpracovaná stanica novej kabínkovej lanovky z jedného vrcholu na druhý /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ Zjazd na kladke - ponad údolie /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ Cestu ponad údolie absolvujú návštevníci v jednom smere zjazdom na kladke, v druhom smere novou kabínkovou lanovkou /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/
Medzistanica dvojsedačky /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ Iba pár metrov od štartu bobovej dráhy... /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/
Medzistanica dvojsedačkovej lanovky /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ Nástupný bod bobovej dráhy sa nachádza pri medzistanici lanovky /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ Jazda nadol /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/
/foto: Andrej Bisták 15.11.2014/ A sme tu... príjazd do dolnej stanice /foto: Andrej Bisták 15.11.2014/

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok-Juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Zakopané (PL)
  
  
  meteo
  podmienky na horách