Białka Tatrzańska dáva pri rozšírení dôraz na deti Výstavba dvoch odpojiteľných sedačiek má odštartovať v lete. Dostanú špeciálnu výbavu s ohľadom na bezpečnú a komfortnú prepravu detí.
Prípravy na prepojenie lyžiarskych areálov Kotelnica a Kaniówka v Białke Tatrzańskej pokračujú.
„V tejto chvíli sme v etape podpisovania zmlúv s výrobcom lanových dráh,“ hovorí Piotr Czaja, technický riaditeľ strediska. „Trvá súťaž na zasnežovací systém, vybudovanie nádrže a osvetlenie trás.“
Lyžiarske areály Kotelnica a Kaniówka sú dnes prepojené len tarifne prostredníctvom spoločného skipasu TatrySki.
Po investícii v celkovej výške 14 miliónov eur bude možné presúvať sa medzi areálmi na lyžiach. Pribudnú dve odpojiteľné šesťsedačky, jeden lyžiarsky vlek a nové zjazdové trate, ktoré by mali odľahčiť existujúce, preťažené terény v stredisku.
„Chceli by sme práce dokončiť do začiatku zimnej sezóny 2014/2015,“ tvrdí Czaja.
Peniaze z eurofondov
Nakoľko sa stredisku podarilo na projekt zabezpečiť spolufinancovanie z eurofondov, realizáciu nie je možné odkladať, práce musia byť ukončené do júna 2015. V opačnom prípade príspevok prepadne.
Stredisko získalo europeniaze na základe výzvy zameranej nie na cestovný ruch, ale na výskum, vývoj a inovácie.
Európska únia prispeje sumou 6 miliónov eur z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj, operačný program inovačná ekonomika.
Kľúčovou inováciou v rámci rozšírenia lyžiarskeho strediska sú dodatočné úpravy na lanových dráhach pre bezpečnú a komfortnú prepravu detí.
Ide o úpravy známe už niekoľko rokov z alpských stredísk:
vozne umožňujúce bezpečný transport detí nižších ako 125 cm (certifikovaný systém s automatickým zatváraním a otváraním sklopnej zábrany, zablokovaním sklopnej zábrany na trati, bezpečnostnými elementami zabraňujúcimi zosunutie pasažierov popod sklopnú zábranu)
nástupný pás, ktorý automaticky prispôsobuje svoju výšku podľa najnižšej osoby nachádzajúcej sa na ňom
LCD monitory v blízkosti nástupného pásu v dolnej stanici zobrazujúce inštruktážny film o správnom nastupovaní na lanovú dráhu
kontrola pozície lana na batériách (systém typu RPD, resp. CPS)
výstavný vozeň v blízkosti dolnej stanice slúžiaci na zaučenie začiatočníkov a detí ako správne nastúpiť na sedačkovú lanovku.
^Prezentačné video podobnej lanovky zo Serfausu (AT)
Najvyššia výbava lanoviek
Dodávateľom nových lanoviek bude Doppelmayr. Okrem rakúskeho výrobcu sa verejnej súťaže zúčastnila aj spoločnosť Leitner.
Obe šesťsedačky dostanú vozne s bublinami a vyhrievaním sedadiel, tiež garážovanie vozňov.
Technické parametre nových lanoviek:
Remiaszów Potok – Jankulakowski Wierch
Vodorovná dĺžka 781 m
Prevýšenie 144 m
Dopravná rýchlosť 5 m/s
Prepravná kapacita 3000 os/hod
Podzemná garáž v hornej stanici
Remiaszów Potok – Wysoki Wierch
Vodorovná dĺžka 906 m
Prevýšenie 171 m
Dopravná rýchlosť 5 m/s
Prepravná kapacita 3000 os/hod
Nadzemná garáž v dolnej stanici v kombinácii s garážovaním v okruhu dolnej stanice
Na prepojenie Kaniówky a Wysokieho vrchu je potrebný ešte jeden vlek s dĺžkou približne 650 metrov a prevýšením 63 metrov. Nie je súčasťou europrojektu, jeho výstavba sa bude realizovať samostatne.
Viac zjazdoviek
Nové zjazdovky vzniknú v blízkosti oboch lanoviek a lyžiarskeho vleku. Budú osvetlené a vybavené zasnežovacím systémom s retenčnou nádržou.
Celková dĺžka prepojených zjazdoviek v stredisku dosiahne 18 km.
^Približné trasovanie nových zariadení (žltá farba, zľava doprava): lyžiarsky vlek, šesťsedačka Remiaszów Potok – Wysoki Wierch a šesťsedačka Remiaszów Potok – Jankulakowski Wierch
^Detailný pohľad na približné trasovanie nových zariadení
Matej Petőcz - lanovky.sk
06.06.2014
|