24.04.2024

Białka Tatrzańska dáva pri rozšírení dôraz na deti

Výstavba dvoch odpojiteľných sedačiek má odštartovať v lete. Dostanú špeciálnu výbavu s ohľadom na bezpečnú a komfortnú prepravu detí.

Prípravy na prepojenie lyžiarskych areálov Kotelnica a Kaniówka v Białke Tatrzańskej pokračujú.

„V tejto chvíli sme v etape podpisovania zmlúv s výrobcom lanových dráh,“ hovorí Piotr Czaja, technický riaditeľ strediska. „Trvá súťaž na zasnežovací systém, vybudovanie nádrže a osvetlenie trás.“

Lyžiarske areály Kotelnica a Kaniówka sú dnes prepojené len tarifne prostredníctvom spoločného skipasu TatrySki.

Po investícii v celkovej výške 14 miliónov eur bude možné presúvať sa medzi areálmi na lyžiach. Pribudnú dve odpojiteľné šesťsedačky, jeden lyžiarsky vlek a nové zjazdové trate, ktoré by mali odľahčiť existujúce, preťažené terény v stredisku.

„Chceli by sme práce dokončiť do začiatku zimnej sezóny 2014/2015,“ tvrdí Czaja.

Peniaze z eurofondov

Nakoľko sa stredisku podarilo na projekt zabezpečiť spolufinancovanie z eurofondov, realizáciu nie je možné odkladať, práce musia byť ukončené do júna 2015. V opačnom prípade príspevok prepadne.

Stredisko získalo europeniaze na základe výzvy zameranej nie na cestovný ruch, ale na výskum, vývoj a inovácie.

Európska únia prispeje sumou 6 miliónov eur z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj, operačný program inovačná ekonomika.

Kľúčovou inováciou v rámci rozšírenia lyžiarskeho strediska sú dodatočné úpravy na lanových dráhach pre bezpečnú a komfortnú prepravu detí.

Ide o úpravy známe už niekoľko rokov z alpských stredísk:

  • vozne umožňujúce bezpečný transport detí nižších ako 125 cm (certifikovaný systém s automatickým zatváraním a otváraním sklopnej zábrany, zablokovaním sklopnej zábrany na trati, bezpečnostnými elementami zabraňujúcimi zosunutie pasažierov popod sklopnú zábranu)
  • nástupný pás, ktorý automaticky prispôsobuje svoju výšku podľa najnižšej osoby nachádzajúcej sa na ňom
  • LCD monitory v blízkosti nástupného pásu v dolnej stanici zobrazujúce inštruktážny film o správnom nastupovaní na lanovú dráhu
  • kontrola pozície lana na batériách (systém typu RPD, resp. CPS)
  • výstavný vozeň v blízkosti dolnej stanice slúžiaci na zaučenie začiatočníkov a detí ako správne nastúpiť na sedačkovú lanovku.
  • ^Prezentačné video podobnej lanovky zo Serfausu (AT)

    Najvyššia výbava lanoviek

    Dodávateľom nových lanoviek bude Doppelmayr. Okrem rakúskeho výrobcu sa verejnej súťaže zúčastnila aj spoločnosť Leitner.

    Obe šesťsedačky dostanú vozne s bublinami a vyhrievaním sedadiel, tiež garážovanie vozňov.

    Technické parametre nových lanoviek:

    Remiaszów Potok – Jankulakowski Wierch
    Vodorovná dĺžka 781 m
    Prevýšenie 144 m
    Dopravná rýchlosť 5 m/s
    Prepravná kapacita 3000 os/hod
    Podzemná garáž v hornej stanici

    Remiaszów Potok – Wysoki Wierch
    Vodorovná dĺžka 906 m
    Prevýšenie 171 m
    Dopravná rýchlosť 5 m/s
    Prepravná kapacita 3000 os/hod
    Nadzemná garáž v dolnej stanici v kombinácii s garážovaním v okruhu dolnej stanice

    Na prepojenie Kaniówky a Wysokieho vrchu je potrebný ešte jeden vlek s dĺžkou približne 650 metrov a prevýšením 63 metrov. Nie je súčasťou europrojektu, jeho výstavba sa bude realizovať samostatne.

    Viac zjazdoviek

    Nové zjazdovky vzniknú v blízkosti oboch lanoviek a lyžiarskeho vleku. Budú osvetlené a vybavené zasnežovacím systémom s retenčnou nádržou.

    Celková dĺžka prepojených zjazdoviek v stredisku dosiahne 18 km.

    ^Približné trasovanie nových zariadení (žltá farba, zľava doprava): lyžiarsky vlek, šesťsedačka Remiaszów Potok – Wysoki Wierch a šesťsedačka Remiaszów Potok – Jankulakowski Wierch

    ^Detailný pohľad na približné trasovanie nových zariadení

    Matej Petőcz - lanovky.sk
    06.06.2014