16.04.2024

TMR v Szczyrku pripravuje nové lanovky a zasnežovanie, chce spoločný skipas

Prinášame detaily ku kúpe poľského lyžiarskeho strediska Szczyrk SON spoločnosťou Tatry mountain resorts.

Minulý týždeň ohlásila skupina Tatry Mountain resorts kúpu 97% akcií spoločnosti prevádzkujúcej lyžiarske stredisko Szczyrkowski Ośrodek Narciarski (SON) v meste Szczyrk (Ščirk) v poľských Beskydách.

„Tri piliere úspechu TMR, to je nová infraštruktúra, vysoká kvalita služieb a spolupráca v regióne,“ tvrdí Bohuš Hlavatý, predseda predstavenstva TMR a nový riaditeľ strediska Szczyrk SON.

Túto filozofiu chce TMR aplikovať aj v prípade Szczyrku SON. Spoločnosť je pripravená investovať do lyžiarskeho strediska 30 miliónov eur, v budúcnosti nevylučuje ďalšie investície.

O konkrétnych plánoch zatiaľ v TMR hovoriť nechcú. Isté však je, že Szczyrk SON čaká výstavba nových odpojiteľných lanoviek a modernizácia zasnežovacieho systému.

„Do fixných sedačkových lanoviek nechceme ísť,“ hovorí riaditeľ horských stredísk TMR Dušan Slavkovský. Pripomína, že príprava na výstavbu nových dopravných zariadení je komplikovaný proces.

Spoločný skipas je problém

Lyžiarske stredisko Szczyrk SON susedí so strediskom COS, ktoré vlastní poľské Ministerstvo školstva a turistiky. Spolu majú 35 kilometrov zjazdoviek.

Strediská sa však dodnes nedokázali dohodnúť na spoločnom skipase. Prioritou TMR je obnoviť rokovania a predstaviť spoločný skipas už v budúcej sezóne 2014/15.

Neúspešný projekt

Szczyrk je mesto s viac ako 5500 obyvateľmi. Lyžiarska infraštruktúra bola v uplynulých rokoch zanedbaná, ešte v roku 2012 prepravu lyžiarov zabezpečovali len dve fixné sedačkové lanovky a lyžiarske vleky. Technické zasnežovanie je málo výkonné.

Po dlhých rokoch stagnácie stredisko COS vlani investovalo do novej odpojiteľnej 4-sedačky.

V SON-e mali tiež pripravený projekt na novú lanovku. Tentokrát išlo o fixnú 4-sedačku, ktorá by nahradila lyžiarske vleky na Hale Pośredniej.

Dodávateľom dráhy mal byť nemecký výrobca LST, financovanie projektu sa však prevádzkovateľovi nepodarilo zabezpečiť a tak musel celý projekt zrušiť.

„Po aktuálnej veľmi nevydarenej sezóne boli prakticky donútení stredisko predať,“ hovorí Maciej Roth z internetového portálu Soliskoarena.pl.

Nadmorská výška

Zjazdové trate v Szczyrku sa nachádzajú v nadmorskej výške 600 až 1200 metrov, orientované sú severne a severozápadne. Nižšia nadmorská výška tratí sa odrazí na nákladoch, ktoré bude treba vynaložiť na technické zasnežovanie.

„Napriek tomu má v súčasnosti investícia do lyžiarskeho strediska v Poľsku pre TMR podstatne väčší zmysel, než kdekoľvek na Slovensku,“ hovorí Bohuš Hlavatý.

V okruhu 150 km od Szczyrku žijú 4 milióny obyvateľov. Všetky lyžiarske strediská v Sliezsku okrem Szczyrku sú pritom tzv. „jednolanovkovými“ strediskami. Odpojiteľnú lanovku majú s výnimkou Szczyrku len dve strediská.

Poliaci sú za lyžovaním zvyknutí cestovať do iných krajín. Každý rok minú na zimnú dovolenku v zahraničí 125 miliónov eur.

Lyžiari zo Slovenska?

Vzdialenosť Szczyrku od slovensko-poľského hraničného priechodu Skalité je 50 km, z toho 12 km po rýchlostnej ceste.

Dopravná dostupnosť strediska zo Žilinského kraja sa v budúcnosti zlepší, aktuálne sú vo výstavbe ďalšie úseky na poľskej (rýchlostná cesta S69) aj slovenskej (diaľnica D3) strane.

Po modernizácii dopravných zariadení a zasnežovania bude zaujímavé sledovať, či a v akej miere stredisko v Szczyrku osloví aj slovenských lyžiarov.

Lyžiarske stredisko Szczyrk, zdroj: http://www.szczyrk.cos.pl

Matej Petőcz, Miroslav Ryška
15.03.2014