19.04.2024

Ďalšiu fixnú štvorsedačku pre Białku Tatrzańsku dodá Leitner

Taliansky výrobca lanoviek Leitner podpísal zmluvu na výstavbu fixnej štvorsedačky v poľskom stredisku Białka Tatrzańska – Kaniówka, len 20 kilometrov od Ždiaru.

Leitner postaví tento rok fixnú štvorsedačku v lyžiarskom stredisku Białka Tatrzańska. Białka Tatrzańska je jedným z najväčších poľských lyžiarskych stredísk a od internetového portálu Onet.pl získala po uplynulej sezóne ocenenie najlepšie lyžiarske stredisko v Poľsku. V obci prevádzkujú vleky viaceré spoločnosti, no strediská Kotelnica Białczańska, Bania a Kaniówka ponúkajú na svoje zariadenia spoločný skipas.

Nová štvorsedačka zvýši komfort v časti Kaniówka, bude dlhá 444 metrov a na svojej trase prekoná prevýšenie 93 metrov. Kapacita lanovky bude 2200 osôb za hodinu pri 62 vozňoch a maximálnej prevádzkovej rýchlosti 2,3 m/s.

Dolná stanica je projektovaná v blízkosti penziónu a údolného parkoviska, trasa lanovky skopíruje trasu existujúcich lyžiarskych vlekov. „Ukončenie výstavby lanovky je naplánované na 15. novembra 2012,“ hovorí Jaroslav Mačičák, export manager Leitner Ropeways pre Slovensko, Česko a Poľsko.

Pre Leitner je to už druhý úspech v regióne. Minulý rok výrobca úspešne zrealizoval dodávku odpojiteľnej 6-sedačky s modrými bublinami, vyhrievaním sedadiel a garážou pre vozne v Białke Tatrzańskej – časť Kotełnica Bialczańska.

Minimum klientov zo Slovenska

Napriek tomu, že Białka Tatrzańska sa nachádza len 20 kilometrov od slovenskej obce Ždiar, prevádzkovatelia lanoviek a vlekov nemajú o klientov zo Slovenska záujem. „Marketing na Slovensku nerobíme, máme veľmi veľa klientov z Poľska,“ potvrdil nám pred rokom v rozhovore pre Lanovky.sk marketingový manažér strediska Piotr Czaja. Stredisko sa orientuje výhradne na domácich lyžiarov, o čom svedčí aj to, že oficiálny web rezortu dosiaľ nemá žiadnu jazykovú lokalizáciu.

Jedným zo špecifík lyžiarskeho strediska je nepretržitá prevádzka väčšiny lanoviek od 9:00 do 22:00, pričom vo večerných hodinách sa lyžuje vďaka nočnému osvetleniu. Denný skipas v sezóne 2011/2012 stál 95 zł, teda približne 23 €, čo je o zhruba 10% menej, než permanentky v porovnateľných slovenských strediskách s dvomi odpojiteľnými lanovkami.

Nevýhodou strediska je malé prevýšenie zjazdoviek, ktoré dosahuje maximálne 210 metrov. Preto je doménou predovšetkým začiatočníkov a rekreačných lyžiarov, prípadne carverov. Tých je však štatisticky najviac a lokalita preto úspešne zachytáva časť lyžiarov, ktorí by inak cestovali na Slovensko. Igor Rattaj, partner J&T zodpovedný za TMR, to aktuálne za hrozbu nepovažuje. Koncom minulého roka označil Białku Tatrzańsku v rozhovore pre TREND za „kvázistredisko“, kde je strašne veľa ľudí a veľmi malé kopce.

Výhodou strediska je variabilita zjazdoviek a moderné dopravné zariadenia. Priamo pri svahu sa nachádza len vlani otvorený aquapark s termálnou vodou. V rezorte je dobre vybudovaná infraštruktúra, počnúc parkoviskami či chodníkmi, benefitom je atmosféra tradičnej malopoľskej obce.

TIP: Primátor Bukowiny Tatrzańskej, pod ktorého pôsobnosť patrí aj Białka Tatrzańska, hovorí v rozhovore pre SME o úspechoch cestovného ruchu v oblasti a o konktraste so slovenskou časťou Vysokých Tatier.

Konečne spoločný skipas

Lyžiarske strediská na juhu malopoľského vojvodstva boli v minulosti kritizované za veľkú rozdrobenosť a nespoluprácu v oblasti marketingu. V roku 2011 sa ľady konečne pohli správnym smerom. Päť prevádzkovateľov rezortov - Kotelnica Białczańska, Bania, Kaniówka, Kłuszkowce a Jurgów – sa dohodlo na spoločnom skipase – TatrySki. Skipas platil v sezóne 2011/2012 na 2 odpojiteľné sedačky, 6 fixných sedačiek a 23 kilometrov zjazdových tratí.

Denný skipas bol v sezóne 2011/2012 k dispozícii za 99 zł, teda približne 24 €. Ďalšie strediská (Małe Ciche, Witów a Harenda) deklarovali svoj záujem pripojiť sa k TatrySki do roku 2013. Najväčšou prekážkou pri implementácii systému bola nekompatibilita turniketových systémov. V roku 2011 preto rezorty kvôli TatrySki zakúpili 70 turniketov a 25 pokladní od spoločnosti Skidata.

V tejto súvislosti je potreba podotknúť, že väčšina stredne veľkých slovenských stredísk, napríklad na Orave alebo v Turci, disponujú modernými turniketovými systémami Skidata a spoločné skipasy by bolo možné zaviesť prakticky okamžite. Rokovania o spoločných skipasoch však naďalej viaznu.

Technické parametre novej štvorsedačky v Białke Tatrzańskej:

  • typ LD: osobná jednolanová fixná 4-sedačková
  • výrobca: Leitner
  • výrobný typ: CF4
  • rok výroby: 2012
  • umiestnenie pohonu: dolná stanica
  • systém napínania: hydraulický v hornej stanici
  • prepravná kapacita: ťažná vetva 2200 os/h
  • šikmá dĺžka: 444 m
  • vodorovná dĺžka: 432,75 m
  • prevýšenie: 93 m
  • max. dopravná rýchlosť: 2,3 m/s
  • časový interval vozňov: 6,54 s
  • vzdialenosť vozňov: 15,05 m
  • počet vozňov: 62
  • počet podpier: 5
  • dopravné lano: 36 mm
  • hlavný pohon: elektromotor
  • núdzový pohon: diesel-hydraulický
  • výkon hlavného pohonu - rozjazdový: 109 kW
  • výkon hlavného pohonu - trvalý: 81 kW
Zdroj: Leitech, s.r.o.

Údolná stanica, podpera a horná stanica novej štvorsedačky:


Matej Petőcz – lanovky.sk
Výkresy: Hofer Frank a Gasser Luis, Leitner Ropeways
Mapa: Białka Tatrzańska
20.07.2012