18.04.2024

Výrobcovia lanoviek, 1. časť: Vývoj všeobecne.

Za úplne prvými začiatkami lanoviek boli skôr jednotlivci, ktorí ich vyrábali takpovediac „na svojom kolene“. Väčšina prvých fabrík vyrábajúca vleky či lanovky bola založená len kvôli tejto neobvyklej činnosti, no niektorí si ňou iba rozšírili portfólio už dávnejšie ponúkaných výrobkov – nákladné lanovky, rôzne poľnohospodárske alebo iné stroje a systémy.

Či už to je Agudio, Grafer, Leitner, Höltzl, Doppelmayr, Pomagalski, Girak, Swoboda, Gangloff, Garaventa alebo Von Roll, všetky tieto názvy zaniknutých alebo ešte existujúcich výrobcov, sú v prvom rade priezviská ich zakladateľov, vynálezcov či zlepšiteľov.


Prvé desaťročia boli na počet výrobcov skutočne veľmi bohaté a dnes je veľmi náročné, ak nie nemožné, ich všetkých vymenovať. Výroba prvých jednoduchých sedačiek bola len málo komplikovaná a pre rastúci záujem môžeme v krátkom čase zaznamenať „boom“ malých lokálnych výrobcov.

Už podstatne menej výrobcov sa odhodlalo pustiť do realizácie odpojiteľných lanoviek. Finančne veľmi náročné štúdie odpojiteľných úchytov a špeciálnej mechaniky v staniciach si jednoducho nemohol dovoliť každý.

Neustály pokrok, inovácie a nové výrobky selektoval spomedzi výrobcov lanoviek tých, ktorí si dovolili investovať do výskumu najväčšie financie. Koncom deväťdesiatych rokov sa na trhu vyprofilovali štyria hráči. V prvom rade išlo o rakúskeho výrobcu Doppelmayr, ktorému sa podarilo z prvej priečky na druhú vytlačiť francúzskeho výrobcu Poma, ďalej išlo o talianskeho výrobcu Leitner a nakoniec o švajčiarskeho výrobcu Garaventa.

Tento stav však netrval dlho. Talianska finančná skupina Seeber, vlastník Leitnera od roku 1996, odkúpila Pomu v roku 2000. V roku 2002 zas prebehla fúzia medzi Doppelmayrom a Garaventou. Prečo?

Neustále a odôvodnené obavy o bezpečnosť cestujúcich vyvolávajú obrovské finančné investície, ktoré smerujú do vývoja lanovej dopravy. A keďže obraty výrobcov nie sú kolosálne, bolo by náročné, keby všetci štyria naraz investovali do výskumu toho istého. Práve preto bola konsolidácia tohto sektoru ďalšou, prirodzenou etapou vývoja. Dnes, rovnako ako v leteckej, ani v lanovej doprave nie je miesto pre tretieho hráča na trhu.

Kto je lepší?

Táto otázka tu zaznieva veľmi často, no presne sa na ňu odpovedať nedá. Garaventa sa niekedy prirovnáva švajčiarskym hodinkám, Leitner talianskej neporiadnosti s dobrým koncom, Doppelmayr tigru s neskutočným úspechom, Poma lacnejšiemu low-endu. Je však veľmi nevhodné takto generalizovať, a preto si radšej pozrime a porovnajme výsledky oboch skupín.

Skupina Doppelmayr/Garaventa za rok 2006 uverejnila obrat 581 milióna eur (v porovnaní s predchádzajúcim rokom ide o 20% navýšenie) a čistý zisk 7,7 milióna eur. So svojimi 2231 zamestnancami skupina vyrobila 180 osobných horských dopravných zariadení.

Skupina Leitner Technologies za rok 2006 uviedla obrat 592 milióna eur (v porovnaní s predchádzajúcim finančným rokom ide o 6% navýšenie) a 1731 zamestnaných pracovníkov. Prostredníctvom svojej filiálky Leitner Ropeways (obrat okolo 180 miliónov eur) a Poma Group (obrat okolo 160 miliónov eur) spoločne vyrobila 119 OHDZ. Prostredníctvom svojej filiálky Prinoth, svetového lídra v oblasti snežných pásových vozidiel (obrat okolo 230 milióna eur), predala 770 snežných vozidiel.

Podľa predchádzajúcich čísel je teda jasné, že lídrom v oblasti lanovej dopravy je v súčasnosti skupina Doppelmayr/Garaventa (60% predaných OHDZ) a na druhom mieste sa nachádza skupina Leitner Technologies s výrobcami Leitner Ropeways a Poma Group (40% predaných OHDZ). Malí výrobcovia, predávajúci už iba fixné sedačky alebo lyžiarske vleky, prispievajú k celkovému počtu nových lanoviek a vlekov len mizivými percentami. Ich obrat sa pohybuje iba v jednotkách miliónov eur.

Toľko k vývoju a porovnaniu výrobcov, v ďalších častiach seriálu sa už pozrieme jednotlivo na každého z nich.

Pokiaľ si myslíte, že by ste mali materiál vhodný k uverejneniu na našich stránkach, neváhajte nám napísať.
Matej Petőcz
6.12.2007
Výrobcovia lanoviek
Matej Petőcz

Väčšina prvých fabrík vyrábajúca vleky či lanovky bola založená len kvôli tejto neobvyklej činnosti, no niektorí si ňou iba rozšírili portfólio už dávnejšie ponúkaných výrobkov – nákladné lanovky, rôzne poľnohospodárske alebo iné stroje a systémy. Či už to je Agudio, Grafer, Leitner, Höltzl, Doppelmayr, Pomagalski, Girak, Swoboda, Gangloff, Garaventa alebo Von Roll, všetky tieto názvy zaniknutých alebo ešte existujúcich výrobcov, sú v prvom rade priezviská ich zakladateľov, vynálezcov či zlepšiteľov.