16.04.2024

FRANCÚZSKO: Vývoj a súčasný stav vo svete horských dopravných zariadení - 2. časť

Prinášame vám druhý diel nášho trojdielneho seriálu Vývoj a súčasný stav vo svete horských dopravných zariadení od Matej Petőcza.

Odpojiteľné kabínkové lanovky

Odpojiteľné kabínkové lanovky tvoria vo Francúzsku neoddeliteľnú súčasť takmer každého strediska – majú dôležitú úlohu dopraviť lyžiarov z horských dedín kde sú ubytovaní do okolitých vrchov, kde majú možnosť prestúpiť na ďalšie lanovky, tentoraz už sedadlové, a lyžovať. Zjazdovky, ktoré obsluhujú kabínkové lanovky, sa väčšinou využívajú len na návrat do dedín na konci lyžovačky.

Prvé odpojiteľné kabínkové lanovky sa vo Francúzsku objavili po vynájdení systému odpojiteľného uchytenia k lanu, masívnejšieho rozšírenia sa ale dočkali až po roku 1961. Išlo o 4-miestne lanovky a väčšina z nich boli práve „vajíčka“ od Francúzskej Pomy (na Slovensku je takýto typ lanovky v Jasnej). Vo verejnosti boli tieto lanovky, ktorých bolo vybudovaných približne 40, veľmi obľúbené a patrili k vtedajším pýcham stredísk.

Keď bola v roku 1969 vo Francúzsku vybudovaná prvá 6-miestna odpojiteľná kabínková lanovka, osud 4-miestnych bol spečatený. foto: Leitner Do roku 1983 bolo postavených viac ako 60 týchto lanoviek, čo sa dá vysvetliť veľkou expanziou stredísk v tomto období. Ani výstavba 6-miestnych lanoviek však netrvala večne, v období medzi rokmi 1984-1986 sa stavali výlučne 10-miestne lanovky. Pravdepodobne túžba pokroku a niečoho nového priviedla domácich prevádzkovateľov k tomuto rozhodnutiu, ktoré v konečnom dôsledku nemalo veľký vplyv na zvýšenie komfortu pasažierov – počet miest na sedenie bol v kabínkach rovnaký (6), pribudli iba štyri nie celkom pohodlné miesta na státie. Spolu ich bolo vybudovaných 25 kusov po celej krajine.

Od roku 1986 až do roku 1991 ich nahradili 12-miestne lanovky, ktorých bolo vo Francúzsku postavených 5. Dodnes však tieto lanovky sužuje problém s veľkosťou ich kabín – pri 12 pasažieroch je totiž cesta nimi skôr utrpením než pôžitkom. V roku 1991 boli taktiež postavené 2 15 miestne lanovky, i tu išlo pravdepodobne iba o túžbu priniesť niečo nové, zo strany prevádzkovateľa ako i výrobcu.

Prvú 8-miestnu kabínkovú lanovku vo Francúzsku postavil Doppelmayr v stredisku Courchevel v roku 1992. Optimálna kapacita zariadenia (max. 2800 os/h) prispôsobená súčasným požiadavkám, plynulosť prepravy a veľký komfort (8 plnohodnotných sedadiel) predurčilo tento typ zariadenia na prvú priečku v počte nových inštalácií kabínkových lanoviek a spôsobilo to, že ide o dodnes najvyhľadávanejší typ kabínkových lanoviek vo Francúzsku a vôbec v celom svete. Za pätnásť rokov ich bolo vo Francúzsku vybudovaných presne 17, čo síce nie je vysoký počet, avšak treba si uvedomiť, že dnes už nie je vývoj Francúzskych stredísk taký búrlivý ako voľakedy. Taktiež treba spomenúť to, že niektoré kabínky dnes ustupujú svoje miesto odpojiteľným sedadlovým lanovkám, prípadne Telemixom/Combi.

Napriek tomu, že sa od roku 1992 pre 8-miestne kabínkové lanovky rozhodli skoro všetci zaujímajúci sa francúzski prevádzkovatelia, vyskytli sa viaceré výnimky. V rokoch 2004 a 2005 boli postavené 2 nové 10-miestne lanovky, obe však len na krátkych trasách, kde by bolo nepraktické si sadnúť a za veľmi krátky čas hneď aj vystupovať. Od uvedenia na trh v roku 1998 boli postavené aj 4 16-miestne lanovky, pričom dve z nich mali kapacitu 1100 os/h. Keďže tak nízka kapacita vyžaduje len veľmi málo takýchto kabín, práve to dokáže ušetriť veľa peňazí pri údržbe.

Spomeniem ešte aj postupné zvýšenie rýchlostí pri nových zariadeniach z počiatočných 3-4m/s cez 5m/s na dnešných 6m/s. Prvá lanovka premávajúca rýchlosťou 6m/s bola vo Francúzsku vybudovaná v roku 1998. Taktiež spomeniem zladenie staníc odpojiteľných sedadlových a kabínkových lanoviek, čím sa podarilo vytlačiť kabínkové lanovky z príliš veľkých a nie vždy esteticky vhodných staníc v betónových budovách a tak im dodať ďalší „dych“.

Odpojiteľné sedadlové lanovky

Nápad vytvoriť odpojiteľnú sedadlovú lanovku vznikol hneď po vynájdení odpojiteľnej kabínkovej lanovky. prvá 6-miestna sedadlová lanovka v Európe, Avoriaz, FR, 1993 – foto: Poma Ako prvé sa vo Francúzsku objavili 2 a 3 miestne verzie týchto lanoviek v celkovom počte okolo 20 kusov. Tieto lanovky mali svoje stanice vo veľkých budovách a ich technológia sa neveľmi odlišovala od technológie vtedajších kabínkových lanoviek. Prvé kompaktné stanice odpojiteľných sedačiek sa vo Francúzsku objavujú až na začiatku osemdesiatych rokov. Tu ide už naozaj o evolúciu čo sa prejaví aj na počte nových inštalácií: vyše 80. Stále však išlo o veľmi drahé zariadenia, ktoré si mohli dovoliť len „solventnejšie“ strediská.

Prelom nastal koncom deväťdesiatych rokov. Postavené boli prvé šesťsedadlové verzie ako i nové stanice týchto lanoviek prinášajúce nové výhody – ich údržba sa stala oveľa efektívnejšou a lacnejšou, prišiel nový, moderný a podstatne lepší design, zvýšila sa rýchlosť na 5m/s a vďaka zväčšeniu sedačiek aj kapacita. Vďaka viacerým výhodám sa vo Francúzsku prestali budovať nové 4-miestne odpojiteľné sedačky a túto úlohu plne prevzali ich 6-miestne vyhotovenia, ktoré sa tu stali najprestížnejšími zariadeniami v horskej doprave. Poďme ale pekne po poriadku.

Prečo táto zmena? Prečo dnes vo Francúzsku skoro nenájdete budovať nové 4-miestne odpojiteľné lanovky? Na túto otázku sa pokúsim odpovedať v nasledujúcich riadkoch. Mnohí si určite myslia, že je to kvôli vyššej kapacite, avšak nie je to pravda – zopár číselných údajov to potvrdzuje. Za posledné tri roky boli vo Francúzsku postavené len dve nové 4-miestne odpojiteľné sedačky. Naopak, v rovnakom časovom rozpätí bolo postavených 80 6-miestnych lanoviek rovnakého typu. Avšak pozor ! Len približne 30% z nich má kapacitu vyššiu alebo rovnú 3000 os/h, 40% z nich má kapacitu v rozpätí 2800 – 2400 os/h, a až 30% z nich má kapacitu menšiu ako 2400 os/h !

Čo vedie k tomu, aby prevádzkovatelia vo Francúzsku stavali vo veľkom odpojiteľné 6-sedačky napríklad i s kapacitou 2000 os/h, pričom by tu z tohto hľadiska zďaleka vyhovovala odpojiteľná 4-sedačka, dokonca i fixná? Francúzski prevádzkovatelia argumentujú dvoma faktami. V prvom rade ide o to, že 6-miestna odp. lanovka (a to platí ešte vo väčšej miere pri 8-miestnych) ponúka vďaka väčšiemu rozpätiu medzi jednotlivými sedačkami viacej komfortu pre pasažierov. Keďže pri rovnakej kapacite je na 6-sedačke o tretinu menej sedačiek ako na 4-sedačke, sedačky na 6-sedačke môžu zostať dlhší čas v staniciach. Lyžiari tak získavajú čas navyše na nástup a výstup. Možno ste už aj vy zažili to, že pri nastupovaní ste sa nestihli ani poriadne pripraviť a už Vás brala sedačka, pri vystupovaní ste zas liezli „na päty“ lyžiarom z predchádzajúcej sedačky ... Práve tieto problémy sa inštaláciou 6-sedačky eliminujú a tým sa limituje stres pasažierov a uľahčuje prevádzka.

Druhý dôvod je ekonomický. odpojiteľné 6-sedačky sú vo Francúzsku najobľúbenejšie – foto: Poma Možno sa Vám to na prvý pohľad bude zdať neuveriteľné, ale je pravda, že 6-sedačka s rovnakou kapacitou vyjde z dlhodobého hľadiska lacnejšie ako jej 4-miestna verzia. Takáto lanovka totiž nie je automaticky o 30% drahšia, ako by sa mohlo zdať. Má totiž o jednu tretinu menej sedačiek, ktoré síce spolu so stanicami a inými prvkami aparátu majú zväčšené proporcie, avšak ide o ten istý proces a skoro tú istú dĺžku výroby. Navyše, menej sedačiek znamená aj menej systémov na uchytenie sedačiek a tým aj oveľa menej vynaložených prostriedkov pri ich pravidelnej údržbe, ktorá je veľmi nákladná. Z dlhodobého hľadiska práve to dokáže usporiť toľko financií, aby sa výstavba 6-sedačky z finančného hľadiska vyrovnala výstavbe 4-sedačky.

A napokon je tu aj určitá prestíž, ktorú si stredisko inštaláciou 6-sedačky získa. Tá dokáže totiž pritiahnuť oveľa viac zákazníkov a okamžite posúva stredisko vyššie, najmä ak dovtedy podobnú lanovku nemalo. Vo Francúzsku totiž nová 4 sedadlová lanovka neznamená už nič, len obyčajný štandard a samozrejmosť. Naopak, nová 6 sedadlová odpojiteľná lanovka verejnosť zaujme, pričom podotýkam, že väčšina Francúzskych lyžiarov vie, čo to znamená odpojiteľná.

Pokiaľ ide o sedačky s bublinami, dodnes existuje vo Francúzsku len veľmi málo takýchto zariadení. Francúzski prevádzkovatelia to odôvodňujú tým, že radšej postavia 5 odpojiteľných 6-sedačiek ako 4 odpojiteľné 6-sedačky s bublinami. Kvôli bublinám sú totiž sedačky menej odolné voči vetru a preto musia mať garáž, čo evidentne predražuje zariadenie.

Na záver tejto kapitoly ešte uvediem, že sa dnes vo Francúzsku nachádza 135 6-sedadlových odpojiteľných lanoviek, čo je viac než 4-miestnych, ktorých je „iba“ 109. Počet 4-miestnych sa ale už radikálne nezvýši. Naopak, počet 6-miestnych odpojiteľných lanoviek sa bude aj naďalej zvyšovať, a to každoročne priemerne o 25 kusov, čo je najviac spomedzi všetkých typov horských dopravných zariadení.

Vývoj a súčasný stav vo svete horských dopravných zariadení - 1. časť
Vývoj a súčasný stav vo svete horských dopravných zariadení - 3. časť

Matej Petőcz
Autor žil štyri roky vo Švajčiarsku, blízko Horného Savojska.

FRANCÚZSKO: Vývoj a súčasný stav vo svete horských dopravných zariadení
Matej Petőcz

Nasledujúcim seriálom približujeme históriu ako i súčasnú situáciu v oblasti horských dopravných zariadení vo Francúzsku.