22.10.2017 DNES PREMÁVA V SR 14 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Nákladná lanovka Žirany

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDnákladná visutá dvojlanová dráha obežného systému s odpojiteľným uchytením vozňov
výrobcaTRANSPORTA, n. p. Chrudim
projektovaná v roku1957 - TRANSPORTA, n. p. Chrudim
uvedenie do prevádzky29. augusta 1959
rekonštrukcia2007 - výmena siete nad cestou, defektoskopia každé 2 roky, ťažné lano raz za 4 roky
ťažná vetvaľavá
umiestnenie pohonuhorná stanica
systém napínaniazávažím
hmotnosť závažia nosných lánnezaťažená vetva 17 t, zaťažená vetva 38 t
hmotnosť závažia ťažného lana11,5 t
prepravná kapacita130 t/hod.
dolná stanica270 m n.m.
horná stanica440 m n.m.
šikmá dĺžka1660 m
vodorovná dĺžka1583 m
prevýšenie170 m
dopravná rýchlosť1,8 m/s
revízna rýchlosťručne podľa potreby (bez pohonu), ťarcha nákladu lanovku rozbehne a je potrebné brzdiť
prípustná rýchlosť vetrado 30 km/h
čas jazdycca 15 min. v jednom smere
počet vozňov64 + 1 osobný + 1 mazací + 1 nákladný na materiál
počet podpier7
napínacie lanoťažného: 22,4 mm, nosného lana nezaťaž. vetvy: 39 mm, nosného lana zaťaž. vetvy: 60 mm
ťažné lano22,3 mm
nosné lanonezaťažená vetva: 30 mm, zaťažená vetva: 46 mm
priemer poháňacieho lanáča2500 mm
hlavný pohonelektromotor 70 kW
revízny pohonnie je
počet zamestnancov - obsluha6
GPS poloha - dolná stanica48.382962, 18.165312
GPS poloha - horná stanica48.369909, 18.157501

Mapa lanovej dráhy

Ďalšie informácie

Lanovka je v prevádzke dodnes a slúži doprave vápenca z lomu do vápenky Calmit.

Ako uvádza dobová literatúra, "Zásluhou Transporty, Přerovských strojíren a závodu GAV v Budapešti sa ju podarilo dokončiť nielen 17 dní pred termínom, ale Transporta naviac pomohla dohnať dvojmesačný sklz spôsobený dodávateľom stavby".

Zaujímavosť: Lanovka je vybavená tzv. Karlíkovym pohonom (pravdepodobne ako jediná na Slovensku). Na poháňacom lanáči má čeluste proti prešmykovaniu lana, ktoré sa uzatvárajú pomocou pružiny.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  1. 29.8.
    1959
    prvá jazda
    58 rokov