16.04.2024

Nákladná lanovka Volkswagen Bratislava

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LD nákladná visutá jednolanová dráha obežného systému s odpojiteľným uchytením prepravných plošín systému Funitel
výrobca Doppelmayr - Garaventa
uvedenie do prevádzky 21. septembra 2002
umiestnenie pohonu v hornej stanici
systém napínania v dolnej stanici
prepravná kapacita 67 vozňov za hodinu v jednom smere
dolná stanica 162,43 m n.m.
horná stanica 166,52 m n.m.
šikmá dĺžka 455,46 m
vodorovná dĺžka 451,99 m
prevýšenie 4,1 m
priemerný sklon trate 0,91 %
maximálny sklon trate 48,5 %
max. dopr. rýchlosť 0 - 2,8 m/s
čas jazdy 2,74 min.
časový interval vozňov 53,73 s
vzdialenosť vozňov 148,83 m
počet vozňov 10; v prevádzke 8
počet podpier 8 (max. výška podpery 17 m), z toho 2 tlačné
dopravné lano 45 mm; dĺžka lana 1984 m
priemer poháňacieho lanáča 3600 mm
priemer vratného lanáča 3600 mm
rozchod dopravného lana na trati 3200/4400/3200 mm
výkon hlavného pohonu - rozjazdový 2 x 348 kW
výkon hlavného pohonu - trvalý 2 x 272 kW
hlavná (bezpečnostná) brzda 1 ks
prevádzková brzda 2 ks
GPS poloha - dolná stanica 48.238214, 16.983060
GPS poloha - horná stanica 48.240104, 16.988680

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č. Počet kladiek Typ podpery
1 obe vetvy 10 tlačná
2 obe vetvy 14 nosná
3 obe vetvy 4 nosná
4 obe vetvy 4 nosná
5 obe vetvy 4 nosná
6 obe vetvy 8 nosná
7 obe vetvy 8 nosná
8 obe vetvy 10 tlačná
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 56,50 m

Ďalšie informácie

Svetová jednotka lanových systémov - spoločnosť Doppelmayr/Garaventa - píše ďalší miľník svojej firemnej histórie. V bratislavskom Volkswagene sú modely Touareg a Polo špeciálne upravenou lanovkou (systém Funitel) prepravované medzi montážnou halou a vlastným testovacím okruhom. Stavbou tohto zariadenia si skupina Doppelmayr/Garaventa zaistila ďalšie pôsobisko pre lanové systémy. Výstavba trvala necelých šesť mesiacov. Hotové Toaregy a Pola sú v trojzmennej prevádzke nonstop prepravované medzi montážnou halou a testovacím okruhom, kde sa vozidlá podrobia skúšobným testom, a potom sa naspäť prepravia do haly. Lanovka dlhá cca 450 m premáva ponad vnútorné komunikácie, závodnú železnicu, ako aj ponad skladové parkovisko. Nakladanie a vykladanie vozidiel je realizované na špeciálnej plošine, ktorú obsluhujú pracovníci závodu. VW kládol pri tomto projekte veľký dôraz na funkčnosť a spoľahlivosť tohto zariadenia. Preto firma Doppelmayr dodala takmer všetky dôležité diely (napr. hnací pohon či prevodovku) zo svojho najlepšieho portfólia, aby zaručila požadovanú spoľahlivosť až na 98,5%. Pán Dipl. Ing. Norbert Beneder, predajca a zodpovedný vedúci tohto nezvyčajného projektu lanovej dráhy, je veľmi hrdý na túto svetovú premiéru Doppelmayra. Tento projekt LD poukazuje práve na rôznorodosť a výhody použitia lanových systémov dokonca aj v strojárskom priemysle.

(www.seilbahn.net, preklad: GabiM)

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  • 21.9.
    2002
    prvá jazda
    21 rokov