22.01.2017 *** DNES PREMÁVA V SR 53 LANOVIEK *** ubytovanie na horách

Sedačková lanovka Koliesko - Luková (pôvodná)

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDosobná visutá jednolanová dráha obežného systému s odpojiteľným uchytením dvojmiestnych sedačiek
výrobcaTRANSPORTA, n. p. Chrudim v licencii Von Roll, Bern
výrobný typVR 101
výstavba1946 - 1949
uvedenie do prevádzky23. októbra 1949
ukončenie prevádzkymáj 1997
rekonštrukcia1970 – 1975 Transporta Chrudim
ťažná vetvapravá
umiestnenie pohonuúdolná stanica
systém napínaniazávažím vo vrcholovej stanici
napínací ťah18 000 kg, pôvodne: 12 000 kg
menovitý tlak-
prepravná kapacita - zima475 - 600 os/h, pôvodne: 220 os/h
prepravná kapacita - leto475 - 600 os./h
dolná stanica1240 m n.m. (Jasná-Koliesko)
horná stanica1670 m n.m. (Luková)
šikmá dĺžka1135 m
vodorovná dĺžka1044 m
prevýšenie430 m
priemerný sklon trate37 %
maximálny sklon trate
max. dopr. rýchlosť - zima2,5 - 3,0 m/s, pôvodne: 2,5 m/s
max. dopr. rýchlosť - leto2,5 - 3,0 m/s
revízna rýchlosť
rýchlosť pri núdzovom pohone
prípustná rýchlosť vetra15 m/s
neprípustná rýchlosť vetra
čas jazdy6,3 min., pôvodne: 8 min.
časový interval vozňov - zima
časový interval vozňov - leto
vzdialenosť vozňov65 m
počet vozňov62, pôvodne: 32
nosnosť osobného vozňa (sedačky)170 kg (2 osoby)
nosnosť montážneho vozňa
nosnosť nákladného vozňa
hmotnosť sedačky130 kg
hmotnosť montážneho vozňa
hmotnosť nákladného vozňa
počet podpier16 (max. výška 16 m), z toho 3 tlačné
dopravné lano25 mm, pôvodne: 23 mm
napínacie lano40 mm, pôvodne: 28 mm
priemer poháňacieho lanáča
priemer uhlovacieho lanáča
priemer vratného lanáča
priemer traťových kladiek
rozchod dopravného lana na trati
hlavný pohon114 kW, pôvodne: 75 kW
núdzový pohon40 kW, pôvodne: 13 kW
revízny pohon
NPZ - náhradný prúd. zdrojdieselgenerátor 75 kW
hlavná (bezpečnostná) brzda
prevádzková brzda
GPS poloha - dolná stanica48.962693, 19.585614
GPS poloha - horná stanica48.953519, 19.589235 (N 48°57.192´ * E 019°35.358´)

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č.Počet kladiekTyp podperyPodpera č.Počet kladiekTyp podpery
0*obe vetvy 6tlačná9 nosná
1obe vetvy 4nosná10 nosná
2obe vetvy 4nosná11 nosná
3 tlačná12 nosná
4 nosná13 tlačná
5obe vetvy 4nosná14 nosná
6 nosná15 nosná
7 tlačná16obe vetvy 6 + 6nosná
8 nosná 
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 66,76 m
* - podpera oficiálne nečíslovaná

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  1. 23.10.
    1949
    prvá jazda
    67 rokov