22.11.2017 DNES PREMÁVA V SR 1 LANOVKA Rezervácia ubytovania

Sedačková lanovka Turecká - Krížna

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDosobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek
výrobcaTRANSPORTA, n. p. Chrudim
výrobný typSL-1
výstavba15. jún 1968 - december 1972
uvedenie do prevádzky17. novembra 1971 10:00
ukončenie prevádzkyzimná sezóna 1991/1992
ťažná vetvaľavá
umiestnenie pohonuhorná stanica
systém napínaniazávažím v dolnej stanici
napínací ťah5000 kg (50 kN)
prepravná kapacita276 os/h
dolná stanica657 m n.m (Turecká)
medzistanica775 m n.m. (Salašky)
horná stanica1387 m n.m (Líška - pod Krížnou)
šikmá dĺžka2064 m
vodorovná dĺžka1933,2 m
prevýšenie730 m
priemerný sklon trate20,7°
maximálny sklon trate
dopravná rýchlosť2 m/s
revízna rýchlosť0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone1 m/s
prípustná rýchlosť vetra13 m/s
kritická rýchlosť vetra14 m/s
neprípustná rýchlosť vetra15 m/s
čas jazdy17,3 min. (1038 s)
časový interval vozňov13 s
vzdialenosť vozňov26 m
počet vozňov165 + 1 nákladná plošina
nosnosť osobného vozňa (sedačky)90 kg (1 osoba)
nosnosť montážneho vozňa200 kg
nosnosť nákladného vozňa200 kg
hmotnosť sedačky45 kg
hmotnosť montážneho vozňa100 kg
hmotnosť nákladného vozňa100 kg
počet podpier34/5 (celkom/z toho tlačných); max. výška 15 m - č. 16
dopravné lano28 mm
napínacie lano20 mm
priemer poháňacieho lanáča3000 mm
priemer vratného lanáča3000 mm
priemer traťových kladiek400 mm
rozchod dopravného lana na trati3000 mm
hlavný pohon109 kW
núdzový pohonelektrocentrála
revízny pohonregulácia otáčok hlavného motora
NPZ - náhradný prúd. zdrojnáhradný prúdový zdroj - dieselgenerátor Škoda 6 S 110 75 kW
hlavná (bezpečnostná) brzdahydraulická, pôsobí priamo na lanáč
prevádzková brzdačelusťová
GPS poloha - dolná stanica48.848709, 19.091448
GPS poloha - medzistanica48.852317, 19.091183 (N 48°51.139 E 019°05.471)
GPS poloha - horná stanica48.866091, 19.089713

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č.Počet kladiekTyp podperyPodpera č.Počet kladiekTyp podpery
1obe vetvy 6tlačná18obe vetvy 4nosná
2obe vetvy 4nosná19 nosná
3obe vetvy 4nosná20 nosná
4 nosná21 nosná
5 nosná22 nosná
6*obe vetvy 6nosná23obe vetvy 8tlačná
7*obe vetvy 2nosná24 nosná
8*obe vetvy 4tlačná25 nosná
9obe vetvy 4nosná26 nosná
10obe vetvy 4nosná27 nosná
11 tlačná28 nosná
12 nosná29 nosná
13 nosná30obe vetvy 4nosná
14 nosná31obe vetvy 6nosná
15 nosná32obe vetvy 6nosná
16** tlačná33obe vetvy 6nosná
17obe vetvy 6nosná34obe vetvy 6nosná
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 60,71 m
* - medzistanica
** - najvyššia podpera (výška 15 m)

Ďalšie informácie

Za poskytnutie technických parametrov lanovky a historických fotografií ďakujeme bývalému náčelníkovi lanovky pánovi Martinovi Vajsovi.

Stav z roku 2004: V zrekonštruovanej údolnej stanici je reštaurácia/bufet a možnosť ubytovania. Zo strojného zariadenia sa zachovala takmer kompletná horná poháňacia stanica so všetkým vybavením (vrátane motora, prevodovky, brźd, lanáča, častí ovládacích panelov, elektrorozvádzačov, apod.), údolná stanica však prešla rekonštrukciou, zachovala sa iba konštrukcia s vratným lanáčom, na ktorej dodnes zostal vratný lanáč, ako aj všetky navádzacie kladky. Napínacia šachta je však už zamurovaná, rovnako ako aj výjazdový portál zo stanice. V hornej stanici sa nachádza aj sedačka č. 132 a poškodená montážna plošina a z 34 podpier lanovky sa zachovala iba jediná - č. 34, ktorá sa nachádza v budove hornej stanice, čo ju "zachránilo" pred demontážou. Okrem podpery č. 34 sú všetky ostatné podpery odmontované, ich pätky však stále existujú. V trase sa nachádza aj dopravné lano, niekde však už pod hornou vrstvou zeminy. 138 sedačiek bolo presunutých na sedačkovú lanovku Javorový vrch pri Třinci (v ČR), kde nahradili pôvodné vozne.
Plány na výstavbu novej lanovky uvažovali s rozdelením na 2 úseky a medzistanicou za podperou č. 21 pôvodnej LD, pre ktorú boli vybudované aj základy. Nové pätky stoja aj za pôvodnou dolnou stanicou. Ďalej sa však so stavbou nepokračovalo.
4. novembra 2005 horná stanica vyhorela, a tak zanikol jeden z posledných objektov, ktorý pripomínal existenciu sedačkovej lanovky. Ruina objektu sa na mieste nachádza dodnes (stav 2008).
V súčasnosti (2007) je možné sa k hornej stanici v zimnej sezóne vyviezť tromi nadväzujúcimi vlekmi, počas letnej sezóny neostáva iná možnosť, ako peší výstup - z Tureckej cca 2 hodiny 15 min.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  1. 15.6.
    1968
    začiatok výstavby
    49 rokov
  2. 17.11.
    1971
    prvá jazda
    46 rokov