26.07.2017 DNES PREMÁVA V SR 20 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Sedačková lanovka Podstráne - Martinské hole

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDosobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek
výrobcaTRANSPORTA, n. p. Chrudim
výrobný typSL-1
výstavba27. júl 1967 - 1974
uvedenie do prevádzky16. februára 1974
ukončenie prevádzky30. apríla 2005
rekonštrukcia1992 – úpravy kladkových batérií výrobcom, 1996 - výmena dopr. lana
ťažná vetvaľavá
umiestnenie pohonuhorná stanica
systém napínaniazávažím v dolnej stanici
napínací ťah6600 kg (66 kN)
prepravná kapacita240 os./h
dolná stanica580 m n.m., 622 m n.m. pri nástupišti (Podstráne)
horná stanica1245 m n.m. (Martinské hole)
šikmá dĺžka2040 m
vodorovná dĺžka
prevýšenie670 m
priemerný sklon trate17°53´´
maximálny sklon trate
dopravná rýchlosť2 m/s, teoretická 2,5 m/s
revízna rýchlosť0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone1 m/s
prípustná rýchlosť vetra10 m/s
kritická rýchlosť vetra13 m/s
neprípustná rýchlosť vetranad 16 m/s
čas jazdy18 min.
časový interval vozňov14 s
vzdialenosť vozňov28,0 m
počet vozňov148, pôvodne 151
nosnosť osobného vozňa (sedačky)80 kg (1 osoba)
nosnosť montážneho vozňa180 kg
nosnosť nákladného vozňa
hmotnosť sedačky25 kg
hmotnosť montážneho vozňa
hmotnosť nákladného vozňa
počet podpier36, z toho 6 tlačných
dopravné lano28 mm
napínacie lano
priemer poháňacieho lanáča3000 mm
priemer vratného lanáča3000 mm
priemer traťových kladiek300 mm
rozchod dopravného lana na trati3380 mm
hlavný pohon71 kW
núdzový pohoniba náhradný prúdový zdroj - NPZ
revízny pohon-
NPZ - náhradný prúd. zdroj80 kW 6-valec Škoda 6 S 110
hlavná (bezpečnostná) brzdamechanická - čelusťová
prevádzková brzdaelektromechanická - čelusťová medzi motorom a prevodovkou
počet zamestnancov - obsluhav lete 2+2, v zime 3+3
GPS poloha - dolná stanica49.092036, 18.836839 (N 49°05.145` * E 19°14.135`)
GPS poloha - horná stanica49.085778, 18.862197 (N 49°05.144` * E 18°81.719`)

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č.Počet kladiekTyp podperyPodpera č.Počet kladiekTyp podpery
1obe vetvy 4tlačná19obe vetvy 4nosná
2obe vetvy 4nosná20obe vetvy 4nosná
3obe vetvy 4nosná21obe vetvy 8tlačná
4obe vetvy 4nosná22obe vetvy 4nosná
5obe vetvy 4nosná23obe vetvy 4nosná
6obe vetvy 4nosná24obe vetvy 4nosná
7obe vetvy 4nosná25obe vetvy 6tlačná
8obe vetvy 4nosná26obe vetvy 4nosná
9obe vetvy 4nosná27obe vetvy 4nosná
10obe vetvy 8tlačná28obe vetvy 4nosná
11obe vetvy 4nosná29obe vetvy 4nosná
12obe vetvy 4nosná30obe vetvy 6nosná
13obe vetvy 4nosná31obe vetvy 4nosná
14obe vetvy 6tlačná32obe vetvy 4nosná
15obe vetvy 4nosná33obe vetvy 6tlačná
16obe vetvy 4nosná34obe vetvy 4nosná
17obe vetvy 4nosná35obe vetvy 6nosná
18obe vetvy 4nosná36obe vetvy 6nosná
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 56,67 m

Ďalšie informácie

Prevádzka bola definitívne ukončená 30. apríla 2005. Až do konca júla 2005 bola udržiavaná v prevádzkyschopnom stave. Demontáž sa začala koncom júla 2005 zložením sedačiek, v roku 2006 boli odpojené a rozrezané káble traťových zabezpečovacích obvodov. Na jeseň 2008 už bolo zhodené aj dopravné lano.

Okolo roku 1993 bolo na lanovku dodaných niekoľko sedačiek a iných náhradných dielov, ktoré pochádzali z v tom čase zrušenej a rozobratej, technicky zhodnej lanovky Turecká - Krížna.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  1. 27.7.
    1967
    začiatok výstavby
    50 rokov
  2. 16.2.
    1974
    prvá jazda
    43 rokov
  3. 30.4.
    2005
    definitívne ukončenie prevádzky
    12 rokov