
Technické údaje dráhy Extra
typ LD | osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením dvojmiestnych sedačiek |
---|---|
výrobca | TRANSPORTA, n. p. Chrudim |
výrobný typ | SL-2 |
projektant technologickej časti | TRANSPORTA, n.p. Chrudim |
projektovaná v roku | 1966 - TRANSPORTA, n.p. Chrudim, číslo zákazky 68163 |
výstavba | 1968 - 1970 |
uvedenie do prevádzky | 13. novembra 1970 |
ukončenie prevádzky | 1993? |
rekonštrukcia | 1982 - výmena rámov batérií kladiek, 1991 - rekonštrukcia pohonu (Tatrapoma, JRD Spišská Belá) |
demontáž | 9. september 2009 - 19. november 2009 |
ťažná vetva | ľavá |
umiestnenie pohonu | horná stanica |
systém napínania | závažím v dolnej stanici |
napínací ťah | 9000 kg (vrátane závesu) |
prepravná kapacita | 360 os./h |
dolná stanica | 236 m n.m. (Nitra) |
horná stanica | 553 m n.m (Pyramída-Zobor) |
dopravná rýchlosť | 0,5 - 1,9 m/s |
šikmá dĺžka | 1359,6 m |
vodorovná dĺžka | 1322 m |
max. dopravná rýchlosť | 1,9 m/s |
prevýšenie | 317 m |
priemerný sklon trate | 23 % |
maximálny sklon trate | neudaný |
revízna rýchlosť | 0,5 m/s |
rýchlosť pri núdzovom pohone | 1,0 m/s |
prípustná rýchlosť vetra | 12,5 m/s (ŠOTD - FMD č. j. 1716/1976-018) |
neprípustná rýchlosť vetra | 16 m/s |
čas jazdy | 11 min. 55 sek. pri max. rýchlosti |
časový interval vozňov | 20 s |
vzdialenosť vozňov | 38 m |
počet vozňov | 73 + 1 nákladný vozeň |
nosnosť osobného vozňa (sedačky) | 160 kg (2 osoby) |
hmotnosť sedačky | 76 kg |
počet podpier | 25/5 (celkom/z toho tlačné) |
dopravné lano | 28 mm (ČSN 02 4347.43), pevnosť 160 kp/mm2, Warrington; 78 drôtov |
napínacie lano | 20 mm (ČSN 02 4352.45), 6 prameňov, 222 drôtov |
priemer poháňacieho lanáča | 4000 mm |
priemer vratného lanáča | 4000 mm |
priemer traťových kladiek | 400 mm |
rozchod dopravného lana na trati | 4000 mm |
hlavný pohon | elektromotor 68 kW |
núdzový pohon | záložný elektromotor (od rekonštrukcie); pôvodne iba NPZ |
revízny pohon | regulácia otáčok hlavného motora (servoregulátor) |
NPZ - náhradný prúd. zdroj | dieselagregát, 45 kW |
hlavná (bezpečnostná) brzda | hydraulická, pôsobí priamo na lanáč (od rekonštrukcie); pôvodne riadená kataraktom |
prevádzková brzda | elektromagnetická čelusťová, pôsobiaca na brzdový kotúč |
počet zamestnancov - prevádzka | 1 náčelník, 4 staniční |
počet zamestnancov - kmeň. stav | 1 náčelník, 9 pracovníkov |
GPS poloha - dolná stanica | 48.331718, 18.096909 |
GPS poloha - horná stanica | 48.342722, 18.104548 |
Po ukončení prevádzky bola v júni 2002 trasa lanovej dráhy postupne asi z 1/3 (cca 700 m) zarastená porastom do výšky cca 8 m vrátane sedačiek, ktoré zostali visieť na dopravnom lane. Od podpery č. 3 až k podpere č. 9 prechádzala trasa LD nad zastavanou časťou (vilová štvrť). V ochrannom pásme dráhy boli záhradky, niekde aj s vysokými stromami. Niektoré stavby – ploty, terasy – zasahovali rovnako do ochranného pásma dráhy. Horná stanica lanovky mala vnútorné zariadenie vo väčšej miere v zlom stave (údaje dodal: Ladislav Fajčík).
V roku 2009 zastavaná časť siahala od podpery č. 3 až po podperu č. 11. V stredu 9. septembra 2009 sa začala demontáž lanovej dráhy zhodením lana a jeho rozrezaním. Vozne boli zvesené z lana a niektoré rozobraté. V piatok 11. septembra boli zlikvidované podpery č. 1 - 4, lano nad zastavanou časťou bolo zložené, v hornom „lesnom“ úseku zostali sedačky ešte na lane. V sobotu 12. septembra bola demontovaná konštrukcia dolnej stanice. V dňoch 16. a 17. septembra sa zložili podpery č. 5, 6, 7, 9, 10 a 11. Podpera č. 11 bola už 16. septembra rozpílená na tri časti, na druhý deň podobne aj podpera č. 9 a obe boli odvezené. 18. septembra podpera č. 7 ešte ležala v záhrade. K 18. septembru boli odstránené všetky podpery od č. 1 až po č. 11 vrátane, okrem podpery č. 8. Lano bolo stále nahodené na všetkých zostávajúcich nosných podperách od č. 12 (vrátane) vyššie. Kladkové batérie podpier č. 13 a č. 18 lano podchádzalo. Batérií zdvojenej tlačnej podpery č. 21 sa dotýkalo už len veľmi tesne (všetko dôsledok zhodeného a prerezaného lana pred 12. podperou). K 22. septembru 2009 bol stav nezmenený - stáli všetky podpery od č. 12 vrátane nahor a podpera č. 8. K 2. októbru 2009 bola odstránená aj podpera č.12. Porast bol vyčistený takmer k podpere 13, ale nie v plnej šírke pôvodného koridora. Podpera č. 8 stále stála a č. 7 bola už odvezená. 26. októbra stáli podpery od 17 po 24 a č. 8. Zariadenie oboch staníc bolo demontované, v hornej stanici zostal iba betónový blok. Na 17. podpere lano stále viselo. Priesek bol vyčistený iba po podperu č. 14, ale nie v celej šírke. 14. novembra 2009 boli zložené podpery po č. 19 vrátane. 16. novembra boli zložené č. 20 a 21. Zostávajúce podpery (č. 22, 23 a 24) boli demontované 18. novembra 2009. 19. novembra sa diely podpier zvážali dole. 20. novembra bola demontáž ukončená. Jedinú zostávajúcu podperu č. 8 chcel údajne súkromný majiteľ využiť na vybudovanie vyhliadkovej veže, a preto nebola v tom čase odstránená. |
Dôležité dátumy dráhy Extra
Dátum | Popis | Uplynulo |
---|---|---|
19.11.2009 | Koniec demontáže | 15 rokov |
09.09.2009 | Začiatok demontáže | 15 rokov |
13.11.1970 | Prvá jazda | 54 rokov |
Mapa dráhy Extra
Trať dráhy Extra
Podpera č. | Počet kladiek | Typ podpery |
---|---|---|
1 | obe vetvy 4 | tlačná |
2 | obe vetvy 4 | nosná |
3 | obe vetvy 4 | nosná |
4 | obe vetvy 4 | nosná |
5 | obe vetvy 4 | nosná |
6 | obe vetvy 4 | nosná |
7 | obe vetvy 4 | nosná |
8 | obe vetvy 4 | tlačná |
9 | obe vetvy 4 | nosná |
10 | obe vetvy 4 | nosná |
11 | obe vetvy 4 | nosná |
12 | obe vetvy 4 | nosná |
13 | obe vetvy 4 | tlačná |
14 | obe vetvy 4 | nosná |
15 | obe vetvy 4 | nosná |
16 | obe vetvy 4 | nosná |
17 | obe vetvy 4 | nosná |
18 | obe vetvy 4 | tlačná |
19 | obe vetvy 6 | nosná |
20 | obe vetvy 4 | nosná |
21* | obe vetvy 10 | tlačná |
22 | obe vetvy 4 | nosná |
23 | obe vetvy 4 | nosná |
24* | obe vetvy 10 | nosná |
25* | obe vetvy 12 | nosná |
* - zdvojená podpera
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 55,00 m