Pôvodná lanovka ešte na parný pohon bola postavená na podnet grófov Széchenyiho Ödöna a Széchenyiho Istvána v rokoch 1868 až 1870. Projekt vyhotovil Henrik Wohlfahrt.
Do prevádzky bola uvedená 2. marca 1870. Bola druhou európskou lanovkou na tomto princípe. Jej hlavnou funkciou bolo dopravovanie miestnych robotníkov. Od roku 1920 prešla do vlastníctva mesta. Dvom malým vozňom však osud nebol navždy priaznivo naklonený. Počas druhej svetovej vojny bola lanovka zničená. Kompletnej obnovy sa dočkala až v r. 1986. Prevádzka bola opätovne zahájená 4. júna 1986 a od roku 1987 je zapísaná v zozname svetového dedičstva UNESCO.
Dolná stanica lanovky (110 m n.m.) sa nachádza v bezprostrednej blízkosti najstaršieho mosta spájajúceho Budín a Pešť - Sečéniho reťazového mosta (Széchenyi Lánchíd), na pravom brehu Dunaja na Námestí Adama Clarka („Clark Ádám tér“), hneď vedľa východného portálu tunela popod hradný kopec. Po dvoch súbežných koľajach s rozchodom 1435 mm premávajú kyvadlovým spôsobom dva vozne, každý s kapacitou pre 24 osôb (3 oddiely po 8 ľudí, z toho 4 stojaci, 4 sediaci).
Označené sú ako BS1 a BS2. Jeden nesie meno „Margit“ a druhý „Gellért“. Interiér vozňa je drevený, vrátane lavíc. Trať s maximálnym sklonom 48% je podľa rôznych prameňov dlhá 95, 96 resp. 101 metrov. Vozne premávajú rýchlosťou 3 m/s a prekonajú výškový rozdiel 51 metrov. Lanovka dosahuje prepravnú kapacitu 480 osôb za hodinu. Priemer ťažného lana je 29 mm.
Horná stanica „Szent György tér“ (Námestie sv. Juraja) sa nachádza v nadmorskej výške 161 m n.m. Jej súčasťou je i elektrický pohon a lanáč. Ponad traťou sú pre zvedavcov vytvorené dve premostenia, z ktorých sa dá sledovať i celá prevádzka lanovky. Rovnako aj z vyhliadky v hornej stanici sa môže človek dosýta pokochať nádhernými výhľadmi na Dunaj a Pešť.
Lanovku ako aj celú budapeštiansku MHD prevádzkuje spoločnosť BKV (Budapesti Közlekedési Vállalat - Budapeštianske dopravné podniky www.bkv.hu). Informácia pri pokladni hovorí, že lanovka premáva od 7:30 do 22:00 a hoci podľa vývesky z dôvodu údržby je zatvorená každý nepárny pondelok, pri našej návšteve práve v tento deň premávala. Cena bola vzhľadom na dĺžku trate pomerne vysoká, za jednosmernú jazdu pýtali 800 HUF (cca 96 Sk*/3,19 €**), za spiatočnú sme zaplatili 1400 HUF (cca 168 Sk*/5,58 €**)
V Budapešti je možné navštíviť ešte jednu lanovku a to dvojsedačkovú. Z dopravného systému určite stojí za pozornosť aj najstaršia podzemná železnica na európskom kontinente (začlenená do systému metra ako žltá trasa M1), po Londýnskom metre je ako druhé v Európe. Ďalšími atrakciami pre návštevníkov môžu byť i detská a ozubnicová železnica.
Poznámky:
* - prepočítané kurzom 100 HUF = 12 Skk
** - konverzný kurz 1 € = 30,1260 Skk
Zdroje technických údajov a informácií:
Foto: © Dušan Varga & Roland Nádaskay